کد خبر: ۱۸۱۰۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۲۱ دی ۱۳۹۶ - 2018January 11
۴۰-۹۰درصد کودکان چاق در بزرگسالی از چاقی رنج خواهند برد. با پیشگیری از چاقی در سنین کودکی و نوجوانی می‌توان از چاقی بزرگسالی و پیامدهای ناشی از آن جلوگیری کرد
شفا آنلاین>سلامت>کارشناس تغذیه مرکز بهداشت صومعه‌سرا گفت: با توجه به شهرنشینی و صنعتی شدن زندگی، میزان فعالیت بدنی کودکان کاهش یافته است. ساعات طولانی تماشای تلویزیون، بازی‌های کامپیوتری، استفاده از تبلت و کامپیوتر موجب می‌شود که میزان تحرک کودکان و نوجوانان به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

به گزارش شفا آنلاین،«مریم اسدی» با اشاره به آغاز مناسبت «بسیج ملی تغذیه سالم»از ۱۵لغایت ۳۰دی ماه، اظهار کرد: شعار امسال« بسیج ملی تغذیه سالم» چاقی یا سلامتی،انتخاب با شما است.

وی افزود: هدف از بسیج ملی تغذیه سالم در کشور، فرهنگسازی برای ترویج تغذیه سالم و توجه دادن مردم به این نکته است که باید برای حفظ سلامت(Health) خود، نکات تغذیه‌ای خود را رعایت کنند.

اسدی با بیان اینکه چاقی و کنترل اضافه وزن مورد تأکید بسیج ملی تغذیه سالم امسال است، خاطرنشان کرد: امروزه چاقی دوران کودکی و نوجوان به صورت یک مشکل سلامت همگانی در آمده است و به سرعت رو به افزایش است.

وی با بیان اینکه چاقی(Obesity) در سنین کودکی می‌تواند منجر به چاقی در بزرگسالی شود، گفت:۴۰-۹۰درصد کودکان چاق در بزرگسالی از چاقی رنج خواهند برد. با پیشگیری از چاقی در سنین کودکی و نوجوانی می‌توان از چاقی بزرگسالی و پیامدهای ناشی از آن جلوگیری کرد.

این کارشناس تغذیه به پیامدهای اضافه‌وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان اشاره و تصریح کرد: دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته، اختلال عضلات اسکلتی و کبد چرب(Fatty Liver) و انواع سرطان از جمله این پیامدهاست.

وی با بیان اینکه علت اصلی اضافه وزن و چاقی در دوران کودکی و نوجوانی عدم تعادل انرژی بین کالری دریافتی و کالری مصرف شده است، گفت: تغییر الگوی غذایی و بی‌تحرکی از عوامل مرتبط در عدم تعادل انرژی بین کالری دریافتی و کالری مصرف شده است.

اسدی یادآور شد: الگوی غذایی کودکان و نوجوانان به سمت افزایش مصرف غذاهای پرانژی و ناسالم که دارای چربی و قند و ویتامین، مواد معدنی کم هستند، تغییر کرده است و این در حالی است که مصرف  فست فودها، نوشابه‌های گازدار، مواد قندی و شیرین و مصرف کم میوه و سبزی افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شهرنشینی و صنعتی شدن زندگی، میزان فعالیت بدنی کودکان کاهش یافته است. ساعات طولانی تماشای تلویزیون، بازی‌های کامپیوتری، استفاده از تبلت و کامپیوتر موجب می‌شود که میزان تحرک کودکان و نوجوانان به میزان قابل توجهی کاهش یابد. مصرف انواع تنقلات چرب، شور و شیرین در این مواقع خطر اضافه وزن و چاقی را بیشتر می‌کند.

اسدی به نکاتی برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: همواره سعی شود مقدار روغن و شکر موجود در غذاهای مصرفی خانواده را کاهش دهید و افراد خانواده را تشویق به مصرف صبحانه کنید.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت صومعه‌سرا مصرف میان وعده‌های سالم نظیر میوه و سبزی، غلات کامل و آجیل را برای مصرف فرزندان در مدرسه مناسب دانست و خاطرنشان کرد: کودکان را به خوردن میوه‌ها با تزئین متنوع ترغیب کنید. به جای سس‌های چرب مثل مایونز می‌توان در منزل با استفاده از ماست و سبزی‌های خشک شده معطر، روغن زیتون، آب لیموی تازه و...سس خوشمزه برای کودکان تهیه کرد.

اسدی با تأکید بر اینکه به هیچ عنوان از شیرینی و شکلات، پیتزا و سایر فست‌فودها به عنوان پاداش و جایزه برای کودکان و نوجوانان استفاده نشود، افزود:‌ کودکان گمان می‌کنند این خوراکی‌ها بهتر از سایر غذاهاست.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت صومعه‌سرا با بیان اینکه کودکان باید روزانه حداقل ۶۰دقیقه فعالیت بدنی و تحرک داشته باشند، خاطرنشان کرد: کودکان نباید بیش از ۱۲۰دقیقه در روز را صرف سرگرمی‌های بی‌تحرک مانند تماشای تلویزیون و... کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: