کد خبر: ۱۸۰۹۹۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۲۲ دی ۱۳۹۶ - 2018January 12
متامفتامین کریستال به شکل تکه‌های کریستال شفاف یا ریگ‌های شفاف آبی‌رنگ موجود است. به متامفتامین کریستال «یخ» یا «شیشه» نیز می‌گویند و به‌عنوان ماده مخدر مخصوص مهمانی‌ها معروف است.
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>متامفتامین کریستال (یا مت کریستال) یک ماده مخدر بسیار اعتیادآور و قوی است که سیستم عصبی مرکزی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. استفاده از این ماده مخدر غیرقانونی است.

به گزارش شفا آنلاین: متامفتامین کریستال <Methamphetamine Crystal>به شکل تکه‌های کریستال شفاف یا ریگ‌های شفاف آبی‌رنگ موجود است. به متامفتامین کریستال «یخ» یا «شیشه» نیز می‌گویند و به‌عنوان ماده مخدر مخصوص مهمانی‌ها معروف است.
معمولا افراد استفاده‌کننده از این ماده مخدر با استفاده از یک لوله شیشه‌ای متامفتامین کریستال را دود می‌کنند، اما می‌توانند این ماده مخدر را ببلعند، از راه دماغ بالا بکشند یا به درون رگ تزریق کنند. افراد می‌گویند که پس از استفاده از آن در مدت کوتاهی با یک سرخوشی سریع روبه‌رو می‌شوند. اما این ماده مخدر خطرناک است. متامفتامین کریستال می‌تواند به بدن شما آسیب برساند و باعث مشکلات روان‌شناختی جدی شود.


متامفتامین کریستال از کجا می‌آید؟
متامفتامین یک ماده محرک دست‌ساز یا مصنوعی است که از زمان‌های قبل در دسترس بوده است. در طول جنگ جهانی دوم، به سربازها متامفتامین داده می‌شد تا آن‌ها را بیدار نگه‌دارند. علاوه بر این، افرادی نیز از این ماده محرک برای کاهش وزن و تسکین افسردگی استفاده کرده‌اند. امروزه، تنها متامفتامین قانونی قرصی است که برای درمان چاقی و اختلال کمبود توجه بیش فعالی (ADHD) مورداستفاده قرار می‌گیرد. از این قرص به‌ندرت استفاده می‌شود و تنها از طریق تجویز پزشک می‌توان به آن دسترسی یافت. متامفتامین کریستال از ماده‌ای به نام سودوافدرین ساخته می‌شود که در بسیاری از داروهای سرماخوردگی می‌توان این ماده را یافت. این ماده به تسکین احتقاق کمک می‌کند. ازآنجایی‌که از این ماده برای ساختن مت یا متامفتامین استفاده می‌شود، خود دولت مرکزی تولید داروهای حاوی سودوافدرین را بر عهده دارد.
اکثر متامفتامین های کریستالی که در ایالات‌متحده استفاده می‌شوند از ابر آزمایشگاه‌های کشور مکزیک می‌آیند. اما در ایالات‌متحده آزمایشگاه‌های کوچکی وجود دارند. بعضی از این آزمایشگاه‌ها در خانه افراد است. ساخت متامفتامین یک فرایند خطرناک است، چون در ساخت آن مواد شیمیایی دخیل هستند. علاوه بر اینکه مواد شیمایی مورداستفاده برای ساخت متامفتامین خطرناک هستند و می‌توانند باعث انفجار نیز شوند.
متامفتامین کریستال چه احساسی به شما می‌دهد؟
شتاب قدرتمندی که یک فرد پس از استفاده از متامفتامین می‌گیرد باعث می‌شود که فرد از همان ابتدا معتاد یا کشته‌مرده این ماده مخدر شود. وقتی‌که متمامفتامین مصرف می‌شود، یک ماده شیمایی به نام دوپامین بخش‌هایی از مغز را غرق در خود می‌کند که وظیفه تنظیم احساس‌های لذت و شادی را بر عهده‌دارند.
علاوه بر این، پس از استفاده از آن احساس اعتمادبه‌نفس و سرشار از انرژی به فرد دست می‌دهد. یک فرد استفاده‌کننده از متامفتامین به‌سرعت خود را معتاد به آن می‌بیند و برای آنکه سرخوشی یا شتاب ناشی از این ماده را دوباره احساس کند دست به هر کاری می‌زند.
اثرات متامفتامین کریستال چیست؟
مت می‌تواند دمای بدن فرد را به حدی بالا ببرد که باعث غش یا حتی مرگ او شود.
فرد استفاده‌کننده از آن ممکن است احساس اضطراب و گیجی کند، در به خواب رفتن ناتوان شود، دچار نوسانات خلق‌وخویی شود و تبدیل به یک فرد خشمگین شود.
ظاهر فردی که از مت استفاده می‌کند به نحو چشمگیری تغیر می‌کند. استفاده از مت می‌تواند سرعت پیری فرد را افزایش دهد. پوست چنین فردی تیره می‌شود و زخم‌ها و جوش‌های او به‌سختی ترمیم می‌یابند. فردی که از متامفتامین استفاده می‌کند دچار دهان خشک می‌شود و دندان‌هایش نیز لکه‌دار، شکسته یا پوسیده می‌شوند.
افراد استفاده‌کننده از مت ممکن است دچار پارانویا شوند. چنین افرادی ممکن است چیزهایی را بشنوند یا ببینند که در حقیقت وجود ندارند. چنین افرادی ممکن است به آسیب زدن به خود یا دیگران فکر کنند. علاوه بر این، چنین افرادی ممکن است این حس را داشته باشند که حشره‌ای در حال خزیدن روی پوست آن‌ها است.
یک فرد استفاده‌کننده از مت در معرض خطر بیشتر HIV/AIDS قرار دارد. این ماده مخدر می‌تواند قضاوت فرد را تحت تاثیر قرار دهد و خود بازداری فرد را کاهش دهد. یک فردی که تحت تاثیر یک ماده مخدر است بیشتر در معرض اتخاذ رفتارهای پرخطری همچون رابطه جنسی ناسالم است.
نشانه‌های فردی که از متامفتامین کریستال استفاده می‌کند چیست؟
آیا اخیرا در شخصی که برای شما اهمیت دارد متوجه تغییراتی شده‌اید؟ این نشانه‌ها را در نظر بگیرید:
عدم اهمیت به‌ظاهر فردی یا آراستگی
ییله کردن وسواس گونه به مو یا پوست خود
کاهش اشتها و کاهش وزن
مردمک‌های بزرگ‌شده و حرکت چشم سریع
الگوهای خواب عجیب - بیدار ماندن برای چند روز یا حتی چند هفته
حرکات نامنظم و آشفته; تیک اندام‌ها; تیک‌های صورت; طرز رفتار مبالغه‌آمیز یا پر جنب‌وجوش و صحبت مداوم
قرض کردن پول در اغلب اوقات، فروختن اموال یا دزدی کردن
فوران‌های خشم یا نوسانات خلق‌وخویی
رفتار روان پریشنانه همچون پارانویا و وهم و خیال
اعتیاد به متامفتامین کریستال تا چه حد قابل‌درمان است؟
اعتیاد به مت یا متامفتامین یکی از سخت‌ترین اعتیادهای مخدری قابل‌درمان است، اما درمان این اعتیاد امکان‌پذیر است. اگر یک شخصی را می‌شناسید که به این ماده مخدر معتاد است، به‌تنهایی در جهت کمک به درمان او گام برندارید. افراد استفاده‌کننده از این ماده مخدر نیاز به یک مشاور حرفه‌ای یا برنامه درمانی ماده مخدر دارند.سپید

WebMD

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: