کد خبر: ۱۸۰۹۷۹
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۰ - ۲۰ دی ۱۳۹۶ - 2018January 10
متأسفانه در جامعه علی‌رغم حرکت‌های خوب انجام شده به دلیل گرایش بی‌رویه پزشکان در حوزه درمان شاهد تعداد پایین محققان هستیم و اکثر پزشکان در حوزه درمان ایفای نقش می کنند
شفا آنلاین>سلامت>فکر‌آزاد گفت: گرایش بی‌رویه پزشکان در حوزه درمان تعداد پژوهشگران را کاهش داده است و باید پرورش پژوهشگران در کشور تقویت شوند.

به گزارش شفا آنلاین، رضا فکر‌آزاد رئیس انجمن پزشکی لیزر در سیزدهمین کنگره تحقیقات دندانپزشکی شاخه ایران گفت: این کنگره به تحقیقات نوین دندانپزشکی می‌پردازد و تحقیقات پایه و بالین در حوزه دندانپزشکی از موضوعات مهمی است که متأسفانه در جامعه علی‌رغم حرکت‌های خوب انجام شده به دلیل گرایش بی‌رویه پزشکان در حوزه درمان شاهد تعداد پایین محققان هستیم و اکثر پزشکان در حوزه درمان ایفای نقش می کنند.

وی افزود: توصیه ما به دانشجویان دندانپزشکی(Dental) این است که اگر درمان‌گر خوبی باشیم هزار فرد را در مطب درمان می‌کنیم، وقتی آموزش می‌دهیم ، ده‌ها هزار نفر را آموزش می‌دهیم اما اگر پژوهش را در ادامه سال‌های کاری انتخاب کنیم، دامنه ما محدود به ایران و منطقه نیست و پژوهش درمانگران در اقصی‌نقاط جهان کاربردی است.

فکر‌آزاد اظهار کرد: اگر پژوهش پزشکان ایرانی در مجلات معتبر چاپ شود می توانیم شاهد اهتزاز پرچم علمی ایران در کنار فرهنگ و ادبیاتمان باشیم و تحقیقات پایه را ارتقا دهیم و علی‌رغم تحریم‌های جهانی، کشور را در عرصه های بین‌المللی معرفی کنیم.

ایران مصرف کننده است، باید تولید علم داشته باشیم
رئیس انجمن پزشکی لیزر افزود: ما قاعدتا مصرف‌کننده هستیم در صورتی که باید به سمت تولید علم برویم و خودباوری داشته باشیم و در این راستا مدیریت کلان کشور نیز باید با پشتیبانی و حمایت مادی و معنوی پژوهشگران را در عرصه تولید علم ترغیب کند و با ارتقای بودجه و گرند‌های پژوهشی و سایر تشویق‌ها تعداد پایین محققان را به حداکثر رسانده و مانع خروج نخبگان و محققان شود.

جراح و متخصص بیماری لثه گفت: هر وسیله‌ای که به ارتقای سلامت کمک می‌کند برای پژوهشگران حائز اهمیت است و نباید روی تکنولوژی(Technology) هیچ تأثیری داشته باشیم بلکه باید بدانیم تحقیق برای تحقیق نیست بلکه برای تحقیق برای رسیدن به سلامت مردم است و اگر در تحقیقات به این نتیجه رسیدیم که کدام تکنولوژی بهتر است باید بدون تعصب آن را برای ارتقای سلامت به کار ببریم و تکنولوژی سلامت را کالای لوکس ندانیم.

وی در پایان گفت: امیدواریم با ارتقای پژوهش‌های سلامت محور و کاربردی و حمایت متولیان سلامت، شاهد ارتقای سلامت جامعه و سطح سلامت دانشگاه‌ها و مراکز علمی باشیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: