کد خبر: ۱۸۰۹۳۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۲۰ دی ۱۳۹۶ - 2018January 10
انتقال یارانه های دارویی به سازمان‌های بیمه گر و واقعی شدن قیمت دارو های بیماران خاص اگر چه از نظر اداره اصولی تر این حوزه کاملا درست به نظر می رسد اما متاسفانه سازمان های بیمه گر غیر حرفه ایی عملا ظرفیت اداره امور این بیماران را ندارند.
شفا آنلاین>سلامت>مدیر عامل کانون هموفیلی ایران با انتقاد از عملکرد سازمان‌های بیمه‌گر گفت: در ۳ سال گذشته ما با چالش‌های جدی در حوزه بیمه مواجه شده‌ایم که با سوابق دیرین حمایتی سازمان‌های بیمه‌گر فاصله اساسی دارد.

به گزارش شفا آنلاین،احمد قویدل مدیر عامل کانون هموفیلی ایران اظهار داشت: انتقال یارانه های دارویی به سازمان‌های بیمه گر و واقعی شدن قیمت دارو های بیماران خاص اگر چه از نظر اداره اصولی تر این حوزه کاملا درست به نظر می رسد اما متاسفانه سازمان های بیمه گر غیر حرفه ایی عملا ظرفیت اداره امور این بیماران را ندارند.

وی افزود: هزینه‌های گزاف دارویی بیماران خاص برای سازمان های بیمه گر تازگی دارد و ظرفیت روحی و روانی آن در سازمان های بیمه گر هنوز به وجود نیامده است . بیش از 30 سال بود دولت یارانه های این بیماران را در حوزه دارو را مستقیم به وارد کنندگان و تولیدکنندگان احتمالی پرداخت می کرد و تا چند سال گذشته عملا سازمان‌های بیمه گر حتی علاقه‌ایی به رصد درمان و داروی این بیماران نداشتند. حقیقت این است بیمه های حوزه سلامت(Health) در کشور ما فاصله زیادی با صنعت رشد یافته بیمه در جهان دارند و از اصل سلامت محوری و آینده نگری که از اصول کلیدی اداره سازمان های بیمه گر است در این سازمانها خبری نیست.

قویدل ادامه داد: کجا مشاهده شده سازمان بیمه گر از پیشگیری تولد بیمار حمایت نکند و در حالی‌که دختران جوان در جامعه هموفیلی(hemophilia) باید روشن شود ناقل هستند یا نه؟ که بتوانند ازدواج کنند برای آزمایش این دختران شرط ازدواج قرار می‌دهد. در حالی‌که حق زوج است از امکان انتقال بیماری از طرف همسر خود با خبر شود سازمان های بیمه‌گر جلوی انجام این آزمایش ها سنگ اندازی می‌کنند. این تصمیمات خاص سازمان‌های بیمه‌ای است که از کیسه دولت پول خرج می کنند.

قویدل افزود: در سه سال گذشته ما با چالش های جدی در حوزه بیمه مواجه شده ایم که با سوابق دیرین حمایتی سازمان های بیمه گر فاصله اساسی دارد. بیماران هر روز با محدودیت های بیشتری در رابطه با دریافت خدمات مواجه می شوند. کارگزاران بیمه در حوزه سلامت کاملا فراموش کرده اند در حوزه بیماران خاص کاهش مصرف دارو عوارض غیر قابل جبرانی برای این بیماران دارد. دسترسی بیماران هموفیلی به دارو یک معیار جهانی دارد که مبنای آن جمعیت هر کشوری است.خنده دار است این سازمان ها از کاهش مصرف دارو خوشحال می شوند و به مقامات بالاتر گزارش می دهند موفق شدند این ها موفقیت نیست شکست است.

رییس کانون هموفیلی ایران اضافه کرد: افزایش دسترس بیماران هموفیلی همواره یک مطالبه اجتماعی بوده است. تلاش سازمان های بیمه گر در جهت کاهش دسترسی این بیماران به دارو نتیجه ای جز معلولیت(disability) این بیماران و به خطر افتادن سلامتی آنان ندارد. سازمان های بیمه گر بدانند سطح دسترسی بیماران هموفیلی ایران به دارو های مورد نیازشان یک سوم سطح دسترسی بیماران هموفیلی در کشور های پیشرفته جهان است.

وی گفت: روش درمان جاری در ایران که قطعا در سن کار و ازدواج به معلولیت می انجامد «درمان پس از خونریزی» است و طی سه سال گذشته وزارت بهداشت با یک اقدام آینده نگر مجوز تغییر روش درمانی کودکان تا 15 سال به روش پیشگیری از معلولیت صادر کرده است که بی تردید در این نسل از بیماران نرخ معلولیت کاش جدی خواهد داشت، دقت کنید وزارت بهداشت برای پیشگیری از معلولیت اقدام کرد.

قویدل گفت: سازمان تامین اجتماعی گروه قابل توجهی از بیماران هموفیلی را با بهانه ایی واهی که آنها هموفیل نیستند از بهره مندی دفترچه خاص طی 4 سال گذشته به مرور محروم کرد و اطلاع رسانی های کانون هموفیلی ایران به عالی ترین مقامات کشور بی نتیجه ماند و بیماران هنوز به جایی نرسیده است . این سازمان بیمه گر پس از 4 سال هنوز حتی پاسخگو نبوده و مکاتبه با وزیر رفاه نیز ثمره ایی برای کانون نداشته است. به بیمه سلامت ایرانیان نیز به بسیار امیدوارم بودیم تخت نظارت وزارت بهداشت(Ministry of Health) اصولی تر عمل نماید. اما متاسفانه تمام تلاش خود را معطوف به این نموده که از بیمه تامین اجتماعی عقب نماند و محدودیت های خود برای بیماران هر روز افزایش می دهد.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه این امکانات محدود می‌شود گفت: درک کوپنی و سهمیه ایی از دارو یکی از آفت های بزرگ حوزه سازمان های بیمه گر است که ناشی از عدم شناخت این سازمان های از این نوع بیماری هاست. توزیع دارو مانند کنسرو و روغن رسمی است که تحت عنوان توزیع عادلانه از دوران دفاع مقدس باقی مانده است. اجرا کنندگان این نوع روش ها نمی‌دانند که آنچه به نظرشان عدالت است عین بی عدالتی است.

وی افزود: متاسفانه پیچیده شدن فرآیند های تحویل دارو فقط به بیماران شاغل و افرادی که قادر شده اند با مشقات فراوان به بازار کار بپیوندند لطمه می زند. سوء استفاده کنندگان از دارو های بیماران آنقدر وقت کافی دارند هر دستور العمل پیچیده ایی را انجام می دهند. سازمان های بیمه گر درکی از پروتکل های مصرف این دارو ها ندارند و نمی دانند هر نسخه ایی را که تایید نمی کنند چه اتفاقی روی می دهد و چه لطمه بزرگی به بیماران وارد می کنند. از همه مهم‌تر کجا هستند نهاد نظارتی که از بیمه ها سوال کنند به چه حقی با چه مجوزی نسخه پزشکان را تایید نمی کنند؟ اگر آن‌ها درمانگر هستند بفرمایند ما زحمت بیماران را کم کنیم و بیماران را برای نوشتن نسخه خدمت مدیران این سازمان ها بفرستیم. سازمان نظام پزشکی کجاست که این مداخله آشکار در امور پزشکی را رصد و جلوگیری نماید!

مدیر عامل کانون هموفیلی ایران در ادامه گفت: 16 نوع اختلال انعقادی خونریزی دهنده ارثی و اختلالات انعقادی اکتسابی جمعا 17 نوع اختلال انعقادی هستند بیش از سی سال تحت عنوان عمومی هموفیلی در زمره بیماران خاص قرار داشته اند. که تعدادی از آن‌ها عبارتند از: 1- کمبود فاکتور یک بیماری کمبود فیبرونوژن داروی مورد مصرف فیبرونوژن ( اختلال انعقادی ) 2- کمبود فاکتور 2 ( دارو مورد مصرف pcc - در صورت نبود پلاسما ) 3- کمبود فاکتور پنج داروی مورد نیاز ( پلاسما - فرآورده انعقادی کنستانتره ندارد)

وی افزود: در مواردی بیمار با مشکل کمبود فاکتور 9 به عارضه خاصی به نام مهار کننده دچار می شود که دیگر فاکتور 9بر وی اثر ندارد و بیمار با نسخه پزشک از فاکتور انعقادی 7  یا فایبا استفاده می کنند.

وی افزود: فاکتور های انعقادی که در بدن انسان تولید می شود 13 فاکتور هستند که شماره یک لی 13 شماره گذاری شده‌اند.

قویدل درپایان گفت ما امیدواریم سازمان های بیمه گر با دقت نظر و حمایت اصولی از بیماران آرامش و امنیت خاطر را به بیماران باز گردانند. حل مشکل بدهی سازمان های بیمه گر به مراکز درمان و دارویی کلید رسیدن دارو و بهره مندی از درمان شده است. حبس دارو در شرکت های پخش دارو و این گروکشی غیر انسانی می باست توسط سازمان های بیمه گر اطلاع رسانی رسمی شود. این ماجرا جویی بزرگی است که قربانی ان بیماران و به خصوص کودکان هموفیلی هستند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: