کد خبر: ۱۸۰۸۳۸
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۰ - ۱۹ دی ۱۳۹۶ - 2018January 09
آیت الله هاشمی در آخرین روز حیاتش تاکید داشت که نباید بگذاریم شرایط کشور به عقب بازگردد، باید به فکر محرومان و نیازمندان باشیم و با بهبود روابط بین الملل کاری کنیم که وضع اقتصادی مردم بهتر شود
شفا آنلاین>سلامت>یکسال از درگذشت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی گذشته است، مردی که در مهمترین رویدادهای انقلاب اسلامی حضوری موثر داشت.

آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر 19دی 1395 در پی ایست قلبی در سن 82 سالگی در تهران درگذشت. مردی که حضور سیاسی او حالا با گذشت یکسال از وفاتش همچنان پر رنگ است و اندیشه ها، سخنان و عملکرد او در روزهای انقلاب، جنگ، مسئولیت های اجرایی و پس از آن، همچنان در محافل سیاسی، اجتماعی و حتی اقتصادی و فرهنگی نقل و نقد می شود و موضوع بحث هاست.

یکی از نزدیکان مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که در ظهر آخرین روز حیات او، در کنارش بود، سال گذشته سه روز پس از درگذشت آیت الله هاشمی با وزیر بهداشت درباره آن آخرین روز صحبت کردم، شاید بازخوانی این مصاحبه، امروز در سالگرد درگذشت آیت الله هاشمی حال و هوای آن روزها را تازه کند.

وزیر بهداشت گفت: آیت الله هاشمی در آخرین روز حیاتش تاکید داشت که نباید بگذاریم شرایط کشور به عقب بازگردد، باید به فکر محرومان و نیازمندان باشیم و با بهبود روابط بین الملل کاری کنیم که وضع اقتصادی مردم بهتر شود.

با سید حسن هاشمی پس از مراسم تشییع پیکر آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در سومین روز درگذشتش گفت و گو کردم، از او پرسیدم، آخرین دیدار با آیت الله هاشمی چگونه انجام شد و در آن دیدار چه گذشت، وزیر بهداشت گفت: روز یکشنبه (19 دی 95) من پس از جلسه با وزیر ورزش و جوانان، در وزارت بهداشت(Ministry of Health)، در حال رفتن به بیمارستان لقمان برای افتتاح چند پروژه درمانی، از جمله تعدادی تخت ICU بودم که آیت الله هاشمی تماس گرفتند و بنده را برای ناهار دعوت کردند.

با توجه به اینکه قبلا برای ناهار از طرف آقای ناطق نوری دعوت شده بودم، جلسه ناهار با آقای ناطق نوری را به زمان دیگری موکول کردم و پس از افتتاح چند پروژه درمانی در بیمارستان لقمان در ساعت یک و نیم بعد از ظهر، ناهار در خدمت ‌آیت الله هاشمی بودم.

«این اولین بار بود که ناهار را دو نفری با آیت الله هاشمی صرف می‌کردیم و تاکنون سابقه نداشت که ایشان بنده را برای ناهار به صورت خصوصی دعوت کنند، در این دیدار بیش از یک ساعت دو نفری با هم صحبت های زیادی داشتیم که شاید اکنون زمان گفتن همه این صحبت ها نباشد».

*دغدغه آیت الله هاشمی: آرزوهای بر زمین مانده محرومان را محقق کنید
از دکتر هاشمی پرسیدم در این دیدار چه حرف هایی بین شما رد و بدل شد، که پاسخ داد: ایشان نسبت به برخی مسائل جاری و ‌آینده کشور به خصوص مسائل مربوط به رفاه احتماعی و توجه به فقرا و محرومان صحبت و تاکید کردند که در دور آینده دولت با توجه به اینکه روابط بین‌الملل ایران با کشورهای دنیا بهتر خواهد شد و شرایط اقتصادی دولت هم مناسب‌تر می‌شود، باید آرزوهای بر زمین مانده درباره محرومان و نیازمندان را حتما محقق کنیم.

«یک بخش مهم از فرمایش آیت الله هاشمی این بود که نباید اجازه دهیم شرایط به گذشته برگردد، که اگر برگشت هم ایران و هم انقلاب فرصتی برای بازسازی نخواهد داشت و باید حتما تلاش کرد که همین مسیری که آغاز شده با رفع معایبی که داریم، ادامه پیدا کند».

از سید حسن هاشمی پرسیدم، آیت الله هاشمی از نظر شما چه ویژگی هایی داشت و شناخت شما از او چگونه است که چنین گفت: شناخت من از ایشان، این است که ایشان انسان آزادی خواهی بودند. در بیانات و نوشته هایشان هم این نگاه مشهود است، ایشان در سن 30 و چند سالگی کتاب امیرکبیر را نوشتند و نگاهشان به کشور یک نگاه آرمانخواهانه بود و آرمانگرا بودند.

شخصیت ایشان بیشتر در زندان و در انس با قرآن شکل گرفت. ایشان در زندان تفسیری بر قرآن نوشتند و این مسئله روی شخصیت آیت الله هاشمی خیلی تاثیر گذاشت. هم ترس از خدا و عدم تعلق خاطر به دنیا و پرهیز از گناهان کبیره مثل دروغ، تهمت،‌ حسد و ریا، ناشی از آن برداشت قرآنی ایشان بود.

زندگی ایشان به نظر من زندگی قرآنی بود، آنجا که گذشت می کرد،‌ گذشتی بود که از قرآن آموخته بود، آنجا که صبر می‌کرد، صبر قرآنی و دستور الهی بود،‌ شخصیت جامعی بود که همه تلاشش عزت و آبرومندی اسلام و آزادی و پیشرفت کشورش ایران بود.

آیت الله هاشمی به امت واحده اسلام خیلی امیدوار بود و اهتمام داشت، حیف شد، آقای هاشمی از جمع ما رفت.

از وزیر بهداشت پرسیدم، اکنون که آیت الله هاشمی فوت کرده است، فکر می کنید، جامعه به چه سمتی برود. گفت:«

آرزو می‌کنم، ‌رفتن ایشان به این شکل که واقعا یک شوک در جامعه بود، حوادثی را مشابه زمان بعد از شهادت آیت الله بهشتی شکل دهد. زیرا آلودگی‌های ما خیلی زیاد شده است،اما از فضل و رحمت خدا ناامید نیستیم، اگر آن همگرایی و صداقتی که آن زمان داشتیم، اتفاق بیفتد، پایه‌های نظام و انقلاب مستحکم می‌شود و ایران پیشرفت می‌کند».

این بخش از سخنان دکتر هاشمی اندکی برایم گنگ بودم از او خواستم که منظورش را واضح تر بیان کند.«منظورم این است که آنها که در این انقلاب هم ریشه هستند، اختلافات را کنار بگذارند و افراد خناس را که بین‌شان نفوذ کرده‌اند، از خودشان دور کنند و اول از همه به خودشان نگاه کنند و بعد انگشت اتهام را به سمت دیگران بگیرند».

«انقلابیونی که امروز کشور را در دست دارند، یکبار دیگر باید پالایشی را در خودشان و هم در اطرافیانشان انجام دهند که بتوانند راه حضرت امام(ره)،راه شهید بهشتی و راه آیت الله هاشمی رفسنجانی را ادامه دهند».

*باور کنیم مرگ خیلی نزدیک است
از سید حسن هاشمی پرسیدم، چه درسی از زندگی آیت الله هاشمی گرفتید؟ گفت: درسی که من از آیت الله هاشمی گرفتم این است که نباید فراموش کنیم. نقطه اتکایی بعد از خداوند داریم و آن رهبری است که باید محور وحدت همه امت اسلامی باشد، امیدواریم همه از رأس تا قاعده، یکبار دیگر به اعمالمان فکر کنیم. البته مردم بالاتر از قاعده هستند، مردم پاک‌تر و شریف تر از همه مسئولان هستند، اما همه باید باور کنیم که مرگ نزدیکتر از هر چیزی به ماست.

در رفتن آیت الله هاشمی و در نوع مرگ این عزیز، حتما حکمتی نهفته است که برای مسئولان عبرت آموز است. امیدوارم همه عبرت بگیریم و ببینیم که فرصت خدمت همیشگی نیست، مثل ابر بهار از دست می‌رود و باید برای رفاه مردم شریف اقدام کنیم، مردمی که صحنه‌های باشکوهی را برای بدرقه آیت الله هاشمی آفریدند.

با بدرقه باشکوه مردم، قدر و منزلت آقای هاشمی به عنوان یک روحانی صالح و مخلص نزد مردم شریف ایران بعد از چهار دهه کار اجرایی و مسئولیت مستقیم در عالی‌ترین سطوح مشخص شد، هیچ کس شاید باور نداشت که قدر و منزلت ایشان در قلب مردم با هر فکر و جریانی این قدر عزیز است.

در بدرقه مردم، صحنه‌های باشکوهی از قدرشناسی از کسانی که به اسلام و ایران خدمت کرده اند، ‌رقم خورد. انتظار این است که گرمای این قدرشناسی در سرمای زمستان گم نشود. همه مسئولان کشور باید از این مسائل درس بگیرند و بدانند که می‌شود همه مردم و همه انرژی‌های متراکم شده را زیر پرچم انقلاب جمع کرد و از این همه انرژی و توان برای ساخت کشور و تداوم انقلاب و راه شهیدان استفاده کرد.

آخرین پرسش من از پزشک وزیری که در آخرین روز حیات آیت الله هاشمی در کنارش بود، این بود «به نظر شما میراث آیت الله هاشمی چه بود؟ و پاسخ او چنین بود: «اصل جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی میراث ‌آقای هاشمی رفسنجانی است».

*خودخواهی باعث نشود کسانی انقلاب را ارزان بفروشند
آیت الله هاشمی یکی از شاگردان امام راحل بود، هم ایشان و هم مقام معظم رهبری و شهید مطهری و آیت الله مهدوی کنی، کسانی بودند که در برپایی انقلاب نقش داشتند و البته مرحوم آیت الله طالقانی و از نظر من دکتر علی شریعتی و همه روحانیت مبارز و دانشگاهیان مبارز در این راه نقش داشتند.

اگر انقلاب را مولود وحدت حوزه و دانشگاه بدانیم، انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی میراث فداکاری های این عزیران و شهدای حوزه و دانشگاه است و این بالاترین میراث است که متعلق به همه مسلمانان و آزادی خواهان جهان است.

دکتر هاشمی اما نگران بود و از نگرانی هایش گفت: «نگرانیم که این انقلاب آن طور که امام راحل و عزیزانی مانند آیت الله هاشمی می خواستند، ‌نتواند طی طریق کند و از گزند ‌آسیب ها مصون نباشد، البته با بودن مقام معظم رهبری و نسل اول انقلاب باید امیدوار بود. چون این افراد هرگز از پا نخواهند ایستاد تا زمانی که همه را زیر خیمه انقلاب جمع ببینند.

«به هر حال گاهی غفلت، منیت و گاهی خودخواهی و نفوذ افرادی که هم ریشه نیستند و چون در انقلاب و جنگ نقشی نداشته‌اند، ‌گاهی ارزان می‌فروشند و کاری می‌کنند که نتوانیم واقعیات را ببینیم و در اصلی و فرعی کردن مسائل انقلاب دچار تفرقه شویم».ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: