کد خبر: ۱۸۰۸۲۰
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۲۰ دی ۱۳۹۶ - 2018January 10
والدین ابتدا باید هر چقدر هم که ناراحت شده‌اند آرامش خود را حفظ کنند و حمایت از کودک را فراموش نکنند


شفا آنلاین>اجتماعی>یک روان‌درمانگر کودک و نوجوان با اشاره به اینکه تشویق کردن کودکان به تلافی و مبارزه با کودک قلدر، روش مناسبی نیست، گفت: ضرورت دارد که والدین به فرزند خود یادآوری کنند که رفتار کودک قلدر اشتباه است و این مسئله با هم فکری خود کودک برطرف خواهد شد.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر مهدی قاسمی درباره زورگویی یا قلدری در کودکان اظهار کرد: برخی از والدین ممکن است قلدری را بخشی از روند رشد کودک بدانند اما متخصصان معتقدند به هیچ وجه نباید از کنار قلدری کودکان و قربانیانش سرسری گذشت.

وی با بیان اینکه اگر کودکی به والدین و اطرافیان خود اطلاع داد که قربانی قلدری شده است نباید از کنار آن ساده گذشت، افزود: والدین ابتدا باید هر چقدر هم که ناراحت شده‌اند آرامش خود را حفظ کنند و حمایت از کودک را فراموش نکنند.

این روان‌درمانگر کودک و نوجوان خاطر نشان کرد: کودکان بیشتر وقت‌‌‌ها تمایلی ندارند که درباره قلدری با والدین‌شان صحبت کنند چراکه از اتفاقاتی که روی داده است احساس شرمندگی می‌کنند و نگران هستند که مبادا والدین‌شان از آن‌ها ناامید شوند.

قاسمی ادامه داد: گاهی کودکان تصور‌‌ می‌کنند این مشکل به خاطر اشتباه آن‌‌‌ها روی داده است و اگر به  صورت دیگری رفتار‌‌ می‌کردند این اتفاق نمی‌افتاد یا نگران می‌شوند که مبادا والدین‌شان حرف آن‌‌‌ها را باور نکنند و اقدامی برای رفع مشکل انجام ندهند  و کودک را مجبور به مقابله و مبارزه با کودک قلدر کنند در حالی که به شدت ‌‌می‌ترسد.

وی تاکید کرد: والدین باید کودک را به خاطر آن که شجاعت داشته که مسئله را با آنها در میان بگذارد، تحسین و تشویق کنند همچنین به او گوشزد شود که تنها نیست و بسیاری از کودکان دیگر در این سن قربانی قلدری می‌شوند بنابراین خانواده‌ها باید به کودک خود یادآوری کنند که کودک قلدر رفتار نادرست انجام ‌‌داده است و این مشکل با هم فکری خودش حل خواهد شد.

این روانپزشک عنوان کرد: امروزه با پیشرفت تکنولوژی مدل‌های جدیدی از قلدری هم اضافه شده که لازم است والدین از آنها آگاهی پیدا کنند به طور مثال دریافت پیامک‌‌‌های ناجور وگاهی تهدیدآمیز از طرف افراد ناشناس یا فرستادن تصاویر ناشایست و یا نامه‌‌‌های الکترونیکی تهدید آمیز، بنابراین والدین باید از فرزندان خود بخواهند تنها پیامک‌‌‌ها و ایمیل‌‌‌هایی که از افراد شناخته شده  است، باز کنند و هرگز به افراد سودجو پاسخ نداده و پیام‌‌‌های آنها را بی جواب بگذارند.

قاسمی ادامه داد: والدین باید به خاطر داشته باشند که به دلیل آسیب‌های احتمالی که در فضاهای مجازی وجود دارد به هیچ عنوان کودک را از دسترسی به رایانه محروم نکنند بلکه با نظارت صحیح مشکل پیش آمده را حل و از تکرار آن پیشگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه یکی از شناخته شده‌ترین روش‌های قلدری، قلدری جسمی است، گفت:  باید توجه داشت که این نوع قلدری شامل به زورگرفتن و تصاحب وسایل همکلاسی‌‌‌ها یا کتک زدن آنها است.

این روانپزشک یادآور شد: معمولا پسران قلدری را به شکل فیزیکی و کلامی نشان ‌‌می‌دهند ولی دختران به صورت مسخره کردن، توهین، غیبت، درگوشی صحبت کردن و مانع فعالیت او شدن خود را نشان ‌‌می‌دهند.

قاسمی اضافه کرد: برخی از والدین گمان می‌کنند در این شرایط دعوت کردن کودک به تلافی و مبارزه با کودک قلدر، روش مناسبی است در صورتی که تشویق کودک به این رفتار ناشایست ‌‌می‌تواند به سرعت به خشونت، بروز مشکل و حتی جراحات جدی منجر شود بنابراین بهترین راه آن است که کودک را ترغیب کنید از مشکل دوری، از دیگران کمک بخواهد و مسئله را با یک بزرگسال مطرح کند.طبنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: