کد خبر: ۱۸۰۶۷۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۱۸ دی ۱۳۹۶ - 2018January 08
هر دو سازمان بیمه گر، یعنی تامین اجتماعی و بیمه سلامت، بیش از شش ماه در پرداخت مطالبات داروخانه ها تاخیر دارند و این در شرایطی است که داروسازان، مجبور شده اند برای هزینه داروهایی که به مردم تحویل داده اند، به تسهیلات بانکی با سودهای گزاف پناه ببرند
شفا آنلاین>سلامت>دبیر انجمن داروسازان ایران گفت: وضعیت پرداخت سازمان های بیمه گر، سبب شده داروخانه ها مثل صدقه بگیر باید التماس کنند تا پول خودشان را باز پس بگیرند.

به گزارش شفا آنلاین، مهدی سجادی، دبیر انجمن داروسازان ایران در حاشیه جلسه انجمن داروسازان ایران که با حضور فراکسیون غذا و داروی مجلس برگزار شد اظهار داشت: هر دو سازمان بیمه گر، یعنی تامین اجتماعی و بیمه سلامت(Health insurance)، بیش از شش ماه در پرداخت مطالبات داروخانه ها تاخیر دارند و این در شرایطی است که داروسازان، مجبور شده اند برای هزینه داروهایی که به مردم تحویل داده اند، به تسهیلات بانکی با سودهای گزاف پناه ببرند.

وی ادامه داد: وضعیت پرداخت سازمان های بیمه گر، سبب شده تا داروخانه ها التماس کنند و پول خودشان را باز پس بگیرند و این برای نظام دارویی کشورمان، باعث سرافکندگی است.

سجادی با اشاره به اینکه بازارهای دارویی کشورمان حدود 16 میلیارد تومان است اظهار داشت: حدود نیمی از گردش مالی دارویی کشور، در اختیار داروخانه(pharmacy) های بخش دولتی است و داروخانه های کوچک و محلی، چندان مورد اعتنای سیاستگذاران سلامت قرار نمی گیرند.

وی اضافه کرد: پیشنهاد برخی مسئولان، ارائه اوراق به جای پرداخت نقدی مطالبات به شرکت های توزیعی است، این در حالی است که اوراق مذکور، در شرایط فعلی، امکان نقدشوندگی ندارند و اگر هم بشوند حدود 3 تا 5درصد زیان متوجه داروسازان می شود، این درحالی است که سود  دارو ، آنقدر نیست که بخواهند 3 تا 5 درصد آن نیز بابت نقدشوندگی اوراق کسر شود.

به گفته دبیر انجمن داروسازان ایران، داروخانه های بخش دولتی، این امکان را دارند که بدهی های خود با سایر بخش دولتی را از طریق اوراق تهاتر کنند ولی این امکان برای بخش خصوصی فراهم نیست.

وی ادامه داد: تاسف بار این است که به دنبال پیگیری های صورت گرفته، وقتی نقدینگی کوچکی هم برای حوزه دارویی اختصاص پیدا می کند و پولی را در این ردیف به دانشگاه های علوم پزشکی اختصاص می دهند، بازهم دانشگاه ها آن را به حوزه دارو تزریق نمی کنند.

سجادی در خصوص ماه های پایانی سال تصریح کرد: نکته اساسی این است که سیاه ترین ماه داروخانه ها از لحاظ مالی، بهمن و  اسفند ماه است، چرا که هزینه های متعددی را باید تسویه حساب کنند و این در شرایطی است که بی پولی و چک برگشتی بر فضای کسب و کار داروخانه ها سایه انداخته است و باید در این چند وقت باقی مانده به پایان سال، در این خصوص گره گشایی شود.

دبیر انجمن داروسازان ایران، با تاکید بر این نکته که داروخانه ها قربانی بی تدبیری مسئولان شده اند، ادامه داد: داروسازان سراسر کشور از وضعیت موجود،  ناراضی هستند و تلاش می کنند که موضوع را به صورت مدنی به نهادهای تصمیم ساز و تصمیم گیر منتتقل کنند ولی واقعیت این است که ادامه این وضعیت غیرممکن است و نارضایتی پنهان در حال تشدید است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: