کد خبر: ۱۸۰۶۲۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۱۹ دی ۱۳۹۶ - 2018January 09
افرادی که حداقل روزی یک‌بار یک پرس سبزی پربرگ می‌خورند در مقایسه با افرادی که به‌ندرت از سبزی‌های پربرگ استفاده می‌کنند مغز آن‌ها با سرعت کمتری پیر می‌شود.
شفا آنلاین>سلامت>تغذیه>بر اساس نتایج یک تحقیق جدید افرادی که روزانه سبزی‌های پربرگ سبزرنگ می‌خورند، در دوران پیری ذهن تند و تیزتری خواهند داشت.

به گزارش شفا آنلاین:محققان این تحقیق دریافتند که افرادی که حداقل روزی یک‌بار یک پرس سبزی پربرگ می‌خورند در مقایسه با افرادی که به‌ندرت از سبزی‌های پربرگ استفاده می‌کنند مغز آن‌ها با سرعت کمتری پیر می‌شود. عملکرد مغزی <Brain function>این افراد به حدی است که انگار 11 سال از سن آن‌ها کم شده است. به‌عبارت‌دیگر، محققان دریافتند که عملکرد مغزی افراد مصرف‌کننده از سبزی‌های سبز پررنگ به‌مانند عملکرد مغزی آن‌ها در 11 سال پیش است.

این یافته‌ها که در شماره آنلاین 20 دسامبر 2017 ژورنال Neurology به چاپ رسیده‌اند این را به اثبات نمی‌رسانند که خوردن سبزیجات به‌خودی‌خود سرعت پیری را کاهش می‌دهد. آقای کیت فارگو، مدیر برنامه‌های علمی انجمن آلزایمر آمریکا می‌گوید: «نمی‌توان بر اساس نتایج چنین تحقیق‌هایی این‌گونه نتیجه‌گیری‌های اثباتی را بیان داشت، بلکه این تحقیق تنها بیان می‌دارد که میان مصرف سبزی‌های پربرگ و کاهش سرعت پیری رابطه‌ای وجود دارد.»
اما دکتر فارگو می‌گوید که یافته‌های این تحقیق می‌تواند به دانش ما در مورد اهمیت سبزی‌های پربرگ بیفزاید. دکتر فارگو اضافه می‌کند که در دنیای امروز اسناد بی‌شماری وجود دارند که نشان‌دهنده اهمیت رژیم غذایی و دیگر عوامل سبک زندگی در پیری سالم مغز هستند.
دکتر مارتا کلر موریس، محقق اصلی این تحقیق می‌گوید که وقتی بحث غذا مطرح می‌شود، سبزی‌های سبز پربرگ هم چون اسفناج، کلم و سبزی‌های رنگارنگ در اولویت قرار دارند. دکتر موریس، استاد مرکز پزشکی دانشگاه Rush در شیکاگو می‌گوید که او و اعضای گروهش می‌خواستند روی مواد مغذی دخیل در کاهش سرعت پیری مغز کار کنند. محققان این تحقیق دریافتند که مواد مغذی مشخصی—شامل ویتامین K، فولات و لوتئین—ظاهرا ارتباط میان سبزی‌های پربرگ و کاهش سرعت پیری مغز را به‌خوبی توضیح می‌دهند.
باوجوداین، دکتر فارگو و دکتر موریس تاکید می‌کنند که اهمیت این مواد مغذی به این معنا نیست که فرد باید به‌جای سبزی‌ها از مکمل‌های حاوی این مواد مغذی استفاده کند.
بر اساس نتایج تحقیقاتی که تاکنون انجام‌گرفته‌اند دکتر موریس می‌گوید: «منابع غذایی این مواد مغذی ظاهرا از اهمیت بالایی برخوردار هستند.» دکتر موریس توضیح می‌دهد که غذا تعادل پیچیده‌ای از مواد مغذی است که نمی‌توان آن را در یک قرص خلاصه کرد. علاوه بر این، آرایش غذاها در رژیم غذایی یک فرد نیز مهم است. برای مثال، دکتر موریس می‌گوید که بعضی از مواد مغذی موجود در سبزی‌های پربرگ وقتی‌که با چربی—همچون سس روغنی ـــ خورده می‌شوند بهتر جذب می‌شوند.
این تحقیق دربرگیرنده 960 بزرگ‌سال بین 58 تا 99 سال بود که به سوالاتی در مورد رژیم‌های غذایی و سبک زندگی پاسخ دادند. علاوه بر این، از شرکت‌کننده‌های این تحقیق خواسته شد تا آزمون‌های استاندارد حافظه و دیگر مهارت‌های ذهنی را انجام دهند. افرادی که جذب 20 درصدی سبزی‌های پربرگ دارند معمولا در طول روز یک پرس سبزی می‌خورند. دکتر موریس می‌گوید که این‌یک پرس شامل یک فنجان سبزی‌های سالادی خام یا نصف فنجان اسفناج یا کلم پخته است.
به‌طور میانگین، این افرادی که از سبزی‌های پربرگ استفاده می‌کردند در مقایسه با افرادی که به‌ندرت از سبزی‌های پربرگ استفاده می‌کردند کاهش کمتری در مهارت‌های ذهنی خود نشان دادند. دکتر موریس می‌گوید که این تفاوت برابر با 11 سال پیری بود. دکتر موریس می‌پذیرد که نتایج این تحقیق بیانگر یک رابطه علی و معلولی میان این دو متغیر نیست، اما می‌گوید که افزودن سبزی‌های پربرگ به رژیم غذایی موجب مشکل خاصی نمی‌شود.
دکتر موریس خاطرنشان می‌کند: «یک تصور اشتباه مرسوم این است که سبزی‌های خام همواره بهتر هستند.» اما وقتی‌که بحث مواد مغذی قابل‌حل در چربی هم جون ویتامین E و لوتئین مطرح می‌شود، اگر آن‌ها را بپزید بهتر جذب بدن شما می‌شوند. به‌عبارت‌دیگر، دکتر موریس می‌گوید که این سبزی‌های پخته‌شده با روغن یا چربی جذب مواد مغذی را تقویت می‌کنند.
دکتر فارگو قبول دارد که خوردن سبزی‌های پربرگ هیچ مشکلی را به وجود نمی‌آورد، اما او تاکید را روی سبک زندگی کلی مردم قرار می‌دهد. دکتر فارگو خاطرنشان می‌کند که انجمن آلزایمر آمریکا در یک نقد و بررسی که در سال 2015 انجام داد دریافت که بسیاری از اقدامات مربوط به سبک زندگی می‌توانند به حفظ سلامت مغز و جلوگیری از پیری آن کمک کنند.

این اقدامات شامل ورزش منظم، سیگار نکشیدن، حفظ وزن سالم، حفظ سیستم قلبی و عروقی خود در وضعیت خوب (برای مثال، با کنترل فشارخون بالا و دیابت) و فعال بودن ذهنی (برای مثال، با خواندن یا یادگیری مهارت‌های جدید) است.

علاوه بر این، انجمن آلزایمر آمریکا عادت‌های تغذیه سالم را نیز دقیقا مشخص کرده است. یک نمونه رژیم غذایی مدیترانه‌ای است که حاوی سبزی‌ها، ماهی، غلات سبوس‌دار و چربی اشباع‌نشده سالم و مقدار کم شیرینی‌ها، گوشت قرمز و غذاهای فراوری‌شده است.

امروزه آزمایش‌های بالینی زیادی در مورد اثرات رژیم غذایی و دیگر اقدامات سبک زندگی در حال انجام هستند. دکتر فارگو می‌گوید که انجمن آلزایمر آمریکا در حال انجام آزمایشی تحت عنوان POINTER است که ترکیب رویکردهایی همچون تغییرات رژیم غذایی، تمرین و فعالیت اجتماعی و ذهنی را در سلامت ذهنی بررسی خواهد کرد.سپید

WebMD

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: