کد خبر: ۱۸۰۳۸۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۱۶ دی ۱۳۹۶ - 2018January 06
دانشگاه آزاد از سال قبل، با مجوز وزارت بهداشت، مجوز تربیت دستیار و پذیرش دانشجو در رشته تخصصی داخلی را از وزارت بهداشت دریافت و پذیرش دانشجو را شروع کرده است
شفا آنلاین>سلامت>قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی درخواست هایی برای ایجاد رشته های دستیاری و تخصصی پزشکی به وزارت بهداشت ارائه کرده است که در حال بررسی است.

به گزارش شفا آنلاین،حمید اکبری افزود: برای ایجاد هر رشته دانشگاهی در گروه علوم پزشکی یکسری شرایط از نظر امکانات آموزشی، فضای فیزیکی و هیات علمی وجود دارد اگر این شرایط در هر دانشگاهی فراهم باشد، بعد از اعلام درخواست، بازدید صورت می گیرد. موضوع در شورای گسترش آموزش پزشکی بررسی می شود و اگر مشخص شود، شرایط وجود دارد، از طرف وزارت بهداشت مجوز داده می شود.

وی گفت: دانشگاه آزاد از سال قبل، با مجوز وزارت بهداشت(Ministry of Health)، مجوز تربیت دستیار و پذیرش دانشجو در رشته تخصصی داخلی را از وزارت بهداشت دریافت و پذیرش دانشجو را شروع کرده و اگر بتواند شرایط مناسبی مطابق استانداردهای آموزشی وزارت بهداشت فراهم کند خیلی فرقی نمی کند که افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته های تخصصی دولتی باشد یا غیر دولتی.

وی افزود: برای وزارت بهداشت کیفیت آموزشی مهم است، هم هنگام مجوزدادن، کیفیت آموزشی و شرایط استاندارد آموزشی بررسی می شود و هم بعد از صدور مجوز و فعالیت آموزشی در هنگام نظارت، رعایت شرایط و استانداردهای آموزشی به دقت در وزارت بهداشت بررسی می شود و این شرایط برای دانشگاه های دولتی و غیر دولتی تفاوتی ندارد.

اکبری ادامه داد: این طور نیست که چون فلان دانشگاه، دولتی است، وزارت بهداشت چشم خود را می بندد و شرایط استاندارد آموزشی را آسان می گیرد و برای دانشگاه غیردولتی مثل دانشگاه آزاد سخت گیری می کند، همه تقاضاها بر اساس استانداردهای مدون بررسی می شود.

قائم مقام آموزشی وزارت بهداشت گفت: دانشگاه آزاد برای اخذ مجوز چهار رشته تخصصی پزشکی (دستیاری) از جمله زنان و زایمان و کودکان درخواست داده است و همان طور که این درخواست ها برای دانشگاه های علوم پزشکی بررسی می شود، با همان اصول، معیارهای این درخواست ها برای دانشگاه آزاد هم بررسی می شود.

وی افزود: برای برخی از درخواست های دانشگاه آزاد، بررسی انجام و پاسخ داده شده که کمبودهایی وجود دارد و اگر کمبودها بر طرف شود، دوباره در مسیر شورای گسترش آموزش پزشکی و شورای آموزش پزشکی تخصصی وزارت بهداشت بررسی می شود و اگر شاخص ها رعایت شود، به دانشگاه آزاد برای تربیت دانشجوی رشته های تخصصی پزشکی مجوز داده می شود.

اکبری درباره شایعه پارتی بازی در پذیرش دانشجویان دستیاری در دانشگاه های علوم پزشکی نیز گفت: آزمون پذیرش دستیاری حساس ترین آزمون کشور است، طبیعی است که با توجه به این حساسیت، وزارت بهداشت با دقت فراوان، بر برگزاری این آزمون نظارت می کند. به همین علت در سال های اخیر هیچگونه تخلفی در این آزمون نه گزارش شده است و نه کسی توانسته تخلفی پیدا کند.

وی ادامه داد: همه سازمان های اجرایی و نظارتی با چشم باز به برگزاری آزمون دستیاری در کشور نظارت دارند و با صراحت اعلام می کنم مدل آزمون دستیاری طوری نیست که امکان تخلف یا اعمال نفوذ در آن باشد و امکان هیچگونه دخالتی در روند برگزاری و پذیرش دانشجو در آزمون دستیاری پزشکی از جمله جا به جایی افراد وجود ندارد.

قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد: همه داوطلبان آزمون دستیاری در شرایط مساوی آزمون می دهند، برگه ها تصحیح می شود، نمره ها آنالیز می شود و کسی هم از نمره کسی خبر ندارد تا روزی که قرار است نتایج نهایی اعلام شود.

وی گفت: هیچ تفاوتی بین داوطلبان وجود ندارد، البته در سهمیه مناطق محروم، افراد متقاضی می توانند با نمره کمتری قبول شوند اما هر کسی متقاضی سهمیه مناطق محروم نمی شود چون باید سه برابر مدت تحصیل انحصارا در آن منطقه و معمولا در دورترین و محروم ترین مناطق کار کند و هر پزشک متخصصی حاضر نمی شود به این مناطق برود.

اکبری ادامه داد: اگر کسی از سهمیه 30 درصدی مناطق محروم استفاده کند متعهد می شود در مناطق محروم خدمت کند و باید به تعهد خود پایبند باشد، غیر از این مورد، قبول شدن در آزمون دستیاری در رقابت آزاد نیازمند نمره بالایی است.

وی گفت: امسال هم در مورد آزمون دستیاری فقط یک مورد اعتراض وجود داشت که بررسی ها مشخص کرد که فردی، کارنامه ای را که مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت به او داده بود، دستکاری و نمراتش را لاک گرفته و نمره دیگری را به جای آن تایپ کرده بود و ادعا می کرد که با این نمرات خوب، رتبه پایینی آورده است و یک نفر دیگر که کارنامه واقعی داشته با این نمرات پایین تر حائز رتبه بهتری شده است؛ این فرد متخلف این کارنامه جعلی را منتشر کرده بود.

اکبری در پایان افزود: این فرد متخلف به دادگاه معرفی شد و اکنون به تخلف و جرم خود اعتراف کرده است بنابراین با صراحت و قاطعیت اعلام می کنم در سال های اخیر هیچگونه تقلب و تخلفی در برگزاری آزمون دستیاری نداشته ایم، مواردی از اعتراض مثل همه آزمون ها بوده است که همه آنها بررسی شده و به صورت مستدل به آنها پاسخ داده شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: