کد خبر: ۱۸۰۳۶۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۱۶ دی ۱۳۹۶ - 2018January 06
در حال حاضر 96 درصد داروهاي مصرفي در كشور توليد ميشود و 4 درصد اقلام نيز وارداتي است كه بخشي مربوط به داروهاي استراتژيك و به خصوص ضد سرطان مي باشد
شفاآنلاین>سلامت> معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و داروی کشور از رونمایی داروی جدید ضد سرطان به زودی در کشور خبر داد.

به گزارش شفاآنلاین، دكتر اصغري در «كنگره بين المللي اروپايي- آسيايي فارماكو اپيدميولوژي» گفت: علاوه بر اين داروهاي ضد سرطان، 3 قلم دارويي ديگر نيز تا پايان امسال وارد بازار مي شود.

وي ادامه داد: در حال حاضر 96 درصد داروهاي مصرفي در كشور توليد ميشود و 4 درصد اقلام نيز وارداتي است كه بخشي مربوط به داروهاي استراتژيك و به خصوص ضد سرطان مي باشد.

دكتر اصغري درخصوص سرطانزايي روغن پالم گفت: اين مسئله به كيفيت آن بستگي دارد و روغن هاي پالم وارداتي از نظر مسايل كيفي، كنترل و نظارت مي شود.

رییس سازمان غذا و داروي كشور يادآور شد: قاچاق دارو(medicine) در كشور كمتر از يك درصد بوده و عمدتا اين اقلام شامل مواد آرايشي است، به همين دليل افراد بايد نسبت به خريد مواد آرايشي ارزان شك كنند چرا كه احتمال قاچاق بودن آنها زياد است. دكتر اصغري گفت: سالانه 6 هزار مورد عوارض دارو در كشور گزارش ميشود كه عمده اينها پوستي و گوارشي است. همه اقلام دارويي ممكن است عوارض ناخواستهاي داشته باشد كه اطلاع آن به سازمان غذا و دارو اهميت دارد.

وي در ادامه افزود: گزارشهاي مربوطه زمينه مطلوبي را براي ارائه خدمات بهتر فراهم مي كند و در چند هفته گذشته به دليل مطالعاتي كه انجام شد، چند دارو جمع آوري و يكي از اقلام نيز از ليست بيمه خارج شد.

دكتر اصغري يادآور شد: در بحث توليد، توزيع و مصرف منطقي دارو، دانشگاه علوم پزشكي شيراز و ساير مناطق كشور توجه ويژه اي داشته اند. درخصوص نظارت نيز تمامي اطلاعات مربوط به مصرف دارو در بيمارستان ها را داريم و اطلاعات (Information)تمام نسخ تجويزشده در كشور هم موجود است و براساس آن طي دهه هاي گذشته بيش از 400 ميليون نسخه از نظر اقلام تجويزي، داروخانه و پزشك مربوطه پيچيده شده و قابل بررسي مي باشد. سازمان غذا و دارو از تحقيقات در اين زمينه حمايت ميكند و افراد در صورت مشاهده عوارض دارويي، آن را گزارش دهند.

وي گفت: بستر كار در حوزه الكترونيك فراهم است و اميدواريم با توسعه فعاليتهاي يادشده، داروهاي اثربخش با عوارض كمتري به مردم ارائه گردد.

رییس سازمان غذا و داروي كشور افزود: بدهي سازمان هاي بيمه گر به داروخانه ها و ساير مراكز دارويي، يكهزار و 800 ميليارد تومان است كه اين ميزان باعث شده توليدكنندگان مجبور به اخذ وام هاي سنگين شوند و حتي برخي از اين كارخانهها در زمينه پرداخت حقوق به پرسنل و كارگران با مشكلاتي مواجه هستند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: