کد خبر: ۱۸۰۳۵۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۱۶ دی ۱۳۹۶ - 2018January 06
در رابطه با نرخ ارز بازار تشخیص این است که نرخ ارز امکان افزایش دارد و روی آن حساب می‌کند، اگر تشخیص دولت این باشد که بازار چنین گرایش‌هایی دارد باید کمک کند ارز به وسیله‌ای برای پس‌انداز تبدیل نشود
شفاآنلاین>اجتماعی> صرافی‌های چهارراه استانبول در طول هفته گذشته تابلوهای قیمت دلار را خالی گذاشته یا از پشت ویترین‌هایشان برداشته بودند. به روز نشدن تابلوی قیمت در این خیابان، نشانه‌ای از نوسانات لحظه‌ای بازار ارز است. نوساناتی که درست از 8 دی ماه با آغاز ناآرامی‌ها شروع شد و قیمت دلار را تا نزدیکی کانال 4400 تومانی پیش برد. اما با افزایش عرضه دلار از سوی بانک مرکزی قیمت ارز کنترل شد و در آخرین روز معاملات هفته گذشته، با کاهش روبه‌رو بود و قیمت دلار در کانال 4300تومانی تثبیت شد.

به گزارش شفاآنلاین، حسین عبده تبریزی، اقتصاددان درباره این نوسانات بازار ارزگفت:«در رابطه با نرخ ارز بازار تشخیص این است که نرخ ارز امکان افزایش دارد و روی آن حساب می‌کند، اگر تشخیص دولت این باشد که بازار چنین گرایش‌هایی دارد باید کمک کند ارز به وسیله‌ای برای پس‌انداز تبدیل نشود. یعنی دولت باید حباب منفی بازار ارز را خالی کند تا وسیله‌ای جهت پس‌انداز نشود.»

او ادامه داد: «تشخیص بازار این است که از تمام چیزهایی که وجود دارد ارز زیر قیمت است، برای همین هم در بورس فقط تمام سهام تحت تأثیر ارز بیشترین رشد را داشته‌اند، مانند پتروشیمی‌ها، خودروسازی، فلزات و.... حتی در بورس نیز تعدیل قیمت‌ها از قیمت ارز هم فراتر رفته است.» اما کاهش(Decrease) قیمت در بازار سکه نیز اتفاق افتاد. به‌دنبال ناآرامی‌ها، قیمت سکه به فراتر از یک میلیون و 555 هزار تومان رسیده بود اما در آخرین روز معاملات هفته گذشته، کاهش قیمت صد هزار تومانی داشت و در محدوده قیمتی یک میلیون و 465 هزار تومانی قرار گرفت. اما با وجود این کاهش قیمت، هنوز هم در بازار سکه حباب قیمتی وجود دارد و برگزاری 17 حراجی نیز نتوانسته است راه به جایی ببرد.

گرانی دلار از دلایل اصلی رکوردشکنی‌های سکه و عدم کاهش قیمت آن به شمار می‌رود که گفته می‌شود هنوز برای هر سکه 100هزار تومان حباب قیمت وجود دارد. تا به حال 130 هزار قطعه سکه‌تمام و نیم بهار آزادی در حراجی‌ها به فروش رفته است، با این حال سلیمانی، مدیرعامل بانک کارگشایی می‌گوید: «با وجود اینکه حراجی‌های بسیاری تاکنون برگزار شده اما قیمت‌ها فعلاً بالاست که دلیل اصلی این موضوع را می‌توان در افزایش قیمت دلار طی هفته‌های اخیر جست‌وجو کرد. به هر صورت دلار در این مدت به طور قابل توجهی گران شده است و این موضوع همراه با افزایش قیمتی که در اونس جهانی طلا رخ داده، موجب می‌شود بهای سکه بالا رود. ولی با این حال اگر این حراجی‌ها هم برگزار نشده بود به طور حتم قیمت سکه می‌توانست بالاتر از رقم کنونی باشد.»

کاهش قیمت تخم مرغ، مرغ و افزایش بهای قیمت برنج هندی
تخم مرغ، پرحاشیه‌ترین کالا طی یک‌ماهه اخیر در بازار بوده است. اما قیمت هر شانه تخم مرغ که به 18هزار تومان رسیده بود، بر اثر افزایش واردات، کاهش یافت و به شانه‌ای 12هزار و 500 تومان رسید. قبل از گرانی، قیمت مصوب تخم مرغ در شانه‌های 30عددی در میادین میوه و تره‌بار کمتر از 12 هزار تومان بود و در سطح شهر نیز در همین حدود به فروش می‌رسید.

بعد از بالا گرفتن نارضایتی‌ از قیمت‌ها(Prices)، برای تنظیم بازار تخم‌مرغ و شکست قیمت، اقدام به واردات تخم‌مرغ ترکیه‌ای با عاملیت بخش خصوصی کرد و بر اساس اعلام انجام‌شده در میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران به قیمت 12 هزارو 600 تومان توزیع شد. ستاد تنظیم بازار نیز قیمت هرشانه تخم‌مرغ را 12هزار و600 تومان و به عبارتی دانه‌ای 420 تومان تعیین کرده است و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز تأکید کرده که این قیمت حداکثر نرخ فروش بوده و فروختن بیش از آن گران‌فروشی به‌حساب می‌آید و مردم می‌توانند موارد گران‌فروشی را به این سازمان و شماره تلفن 124اعلام کنند.

از طرفی قیمت مرغ نیز در بازار با روند کاهشی همراه بوده است. بر اساس اعلام محمد یوسفی، مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان تهران در حال حاضرقیمت مرغ گوشتی در مرغداری 4700 تومان، در کشتارگاه 6400 تومان و در سطح شهر 6750 تومان است که در مقایسه با قیمت 7 هزار تومانی قبل، کاهش یافته است. اما در سویی دیگر از بازار، برنج هندی در عمده فروشی‌ها با افزایش قیمت روبه‌رو شده است. برخی بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت برنج هندی در بازار طی یک ماه اخیر حدود 20 درصد افزایش یافته است.

آقاطاهر، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران در این باره می‌گوید: «علت این امر تنشی است که در پی ممنوعیت ثبت سفارش واردات برنج به بازار وارد شده و برای رفع این تنش باید سریع‌تر برنج‌های موجود در گمرک را ترخیص کنند که متأسفانه این کار با کندی انجام می‌شود.» البته مسعود بصیری، مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی این ادعا را قبول ندارد و اعلام کرده است که کمبودی در بازار نیست و در صورت لزوم ذخایر را به بازار عرضه خواهند کرد. او همچنین خبر داده که قیمت برنج مرغوب ایرانی در بازار کاهش یافته است. مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به‌عنوان متولی تولید و تنظیم بازار، معتقد هستند هیچ کمبودی در بازار برنج وجود ندارد و اقدام به احتکار از سوی برخی سودجویان می‌تواند یکی از دلایل گرانی برنج هندی طی هفته‌های اخیر باشد.

نیم نگاه
سلیمانی، مدیرعامل بانک کارگشایی: با وجود اینکه حراجی‌های بسیاری تاکنون برگزار شده اما قیمت‌ها فعلاً بالاست که دلیل اصلی این موضوع را می‌توان در افزایش قیمت دلار طی هفته‌های اخیر جست‌وجو کرد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: