کد خبر: ۱۸۰۰۹۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۱۳ دی ۱۳۹۶ - 2018January 03
برای استفاده از این تسهیلات، ابتدا باید سپرده کوتاه مدت با نرخ سود 10 درصد افتتاح شود که میانگین سپرده ماهانه آن 18 میلیون و 200 هزار تومان باشد.
شفا آنلاین>بیمه و بانک>مدیر عامل بانک ملی ایران از آغاز اجرای طرح ویژه مسکن بانک ملی خبر داد و گفت: با اجرای این طرح، اعطای تسیهلات خرید مسکن زوجین تا سقف 120 میلیون تومان با نرخ سود 17.5 درصد امکانپذیر شد.

به گزارش شفا آنلاین، فروش اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن تا پیش از این فقط از طریق بانک مسکن انجام می شد که همین امر سبب ایجاد صف و بالا رفتن ارزش معاملاتی اوراق در بورس شده بود.

مرداد ماه سال گذشته بود که شورای پول و اعتبار مجوز ورود سایر بانک ها را به این عرصه صادر کرد و اکنون بانک ملی ایران اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن خود را برای پاسخگویی به بخشی از نیاز موجود در جامعه طراحی کرده است.

در این پیوند، «محمدرضا حسین زاده» روز چهارشنبه در آیین رونمایی از طرح صدور اوراق گواهی حق تقدیم تسهیلات مسکن در جمع خبرنگاران گفت که این اوراق قابلیت فروش در فرابورس را دارد.

وی اضافه کرد: طراحی این اوراق از سال گذشته در بانک ملی با کمک کارشناسان بانک مرکزی و بورس کلید خورد و مجوزهای لازم از این دو نهاد اخذ شد.

مدیر عامل بانک ملی ایران افزود: برای استفاده از این تسهیلات، ابتدا باید سپرده کوتاه مدت با نرخ سود 10 درصد افتتاح شود که میانگین سپرده ماهانه آن 18 میلیون و 200 هزار تومان باشد.

حسینی اضافه کرد: اگر این میانگین مانده رعایت شود، گواهی اوراق مسکن به مبلغ 500 هزار تومان توسط بانک اعطا می شود که این اوراق قابل خرید و فروش در بازار فرابورس است.

حسین زاده ادامه داد: اگر زوجین چنین سپرده ای افتتاح کنند، می توانند تا سقف 120 میلیون تومان وام خرید مسکن از بانک ملی دریافت کنند که نرخ سود بازپرداخت آن 17.5 درصد خواهد بود.

وی مدت بازپرداخت این تسهیلات را 12 سال اعلام و پیش بینی کرد که این طرح بتواند به رونق بازار مسکن کمک کند.

وی با بیان اینکه این تسهیلات می تواند تا سقف 80 درصد ارزش ملک را پوشش دهد، تصریح کرد: سقف سن بنا در این طرح ملاک نیست اما باید مسکن مورد نظر قابل سکونت بوده و از نظر ارزش نیز قابلیت پوشش اصل و سود وام را داشته باشد.

حسین زاده اظهار داشت: برای استفاده از وام 120 میلیون تومانی زوجین که شامل 100 میلیون تومان وام و 20میلیون تومان جعاله است.

مدیرعامل بانک ملی ایران تاکید کرد: این طرح از فردا در همه شعب بانک ملی ایران قابل اجراست و دریافت این تسهیلات منافاتی با دریافت تسهیلات قبلی از بانک ملی ایران یا سایر بانک ها برای خرید یا ساخت مسکن ندارد.

** ارزش هر برگ اوراق حق تقدم
حسین زاده توضیح داد: در طرح شماره یک بانک ملی ایران، متقاضیان می توانند با سپرده گذاری 182 میلیون ریالی به ازای هر ماه، یک برگ اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن استفاده کنند که هر برگ اوراق قابلیت تبدیل شدن به پنج میلیون ریال تسهیلات با نرخ سود 17.5 درصد را دارد.

به گفته وی، در طرح شماره 2 تسهیلات مسکن، متقاضیان با سپرده گذاری هر 223 میلیون ریال در مرتبه نخست به ازای سه ماه ماندگاری یک برگ اوراق و پس از آن ماهیانه یک برگ اوارق دریافت می کند اما نرخ سود سپرده در این طرح 12 درصد است.

حسین زاده افزود: حداقل مانده تعیین شده برای افتتاح حساب در هر دو طرح 160 میلیون ریال و سقف اقساط این تسهیلات حدود 10 میلیون ریال در ماه است.

وی با بیان اینکه هر یک برگ اوراق گواهی مسکن معادل 5 میلیون ریال تسهیلات است، افزود: مشتری می تواند پس از دوره های مشخص اوراق خود را به صورت تسهیلات از بانک دریافت کرده و یا اصل اوراق را با نرخ روز در فرابورس معامله کند.

به گفته وی، این طرح علاوه بر اینکه قدرت تهیه مسکن را در میان عموم مردم افزایش می دهد، به رونق بازار مسکن و مشاغل مرتبط با آن نیز کمک می کند و نرخ اوراق گواهی مسکن را نیز تعدیل می کند.

* وثیقه مورد نیاز برای دریافت تسهیلات
مدیرعامل بانک ملی ایران درباره وثیقه مورد نیاز برای این تسهیلات نیز گفت: به طور طبیعی می تواند سند خانه را به عنوان وثیقه در اختیار بانک قرار داد اما بنا به شرایط، این موضوع قابل تغییر است.

حسین زاده افزود: سقف تسهیلات انفرادی در تهران به ازای هر نفر 600 میلیون ریال به همراه 100 میلیون ریال تسهیلات جعاله است و زوجین می توانند مجموع این رقم یعنی 120 میلیون تومان را دریافت کنند.

وی همچنین گفت: سقف تسهیلات مسکن بانک ملی ایران در مراکز استان و شهرهای بلای 200 هزار نفر جمعیت برای زوجین 800 میلیون ریال و در سایر مناطق شهری 600 میلیون ریال است و همچنین سقف تسهیلات جعاله در این مناطق 100 میلیون ریال است.

مدیرعامل بانک ملی ایران دوره بازپرداخت این تسهیلات را حداکثر 12 ساله و تسهیلات جعاله را 3 ساله اعلام کرد و گفت: اوراق گواهی حق تقدم مسکن بانک ملی ایران از تاریخ صدور به مدت دو سال اعتبار دارد و حداکثر یک ماه پس از پایان مهلت انقضای اوراق، امکان دریافت تسهیلات مسکن از طریق شعب بانک امکان پذیر است.

قیمت هر ورقه حق تقدم تسهیلات مسکن (تسه) بانک مسکن این روزها در کانال 70 هزار تومانی در فرابورس خرید و فروش می شود در حالی که قیمت آن در زمان اوج معاملات املاک بویژه فصل تابستان گاهی به یک میلیون ریال نیز می رسد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: