کد خبر: ۱۸۰۰۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۱۳ دی ۱۳۹۶ - 2018January 03
برخی باید بعد از سن یائسگی علاوه بر مصرف شیر و لبنیات از قرص‌ها و مکمل‌های کلسیم و ویتامین دی استفاده کنند
شفا آنلاین>سلامت>یک فوق تخصص روماتولوژی با بیان اینکه دلایل بسیاری در ایجاد پوکی استخوان نقش دارند، گفت: تغذیه نامناسب یکی از دلایل ایجاد پوکی استخوان در افراد است.

 به گزارش شفا آنلاین، دکتر حسین شایان مقدم با بیان اینکه برای جلوگیری از پوکی استخوان باید از سنین کودکی مصرف شیر، لبنیات و انجام ورزش‌های مناسب جدی گرفته شود، گفت: برخی باید بعد از سن یائسگی علاوه بر مصرف شیر و لبنیات از قرص‌ها و مکمل‌های کلسیم و ویتامین دی استفاده کنند.

وی افزود: ۷۰ تا ۸۰ درصد پوکی استخوان(Osteoporosis) علت ژنتیک دارد؛ فردی که پدر و مادرش دچار پوکی استخوان و شکستگی هستند، بیشترین خطر را در زمینه پوکی استخوان دارد. ضمن آنکه زنان پس از سن یائسگی و مردان بعد از سن ۵۰ سالگی در معرض خطر پوکی استخوان قرار دارند.

شایان مقدم با بیان اینکه پوکی استخوان در زنان شایع‌تر است، افزود: این هم به دلیل تغییرات هورمونی است. هورمون استروژن که در زنان در سنین قبل یائسگی وجود دارد، باعث ساخت استخوان می‌شود که بعد از سن یائسگی(Menopause) این هورمون وجود ندارد و فرد دچار کاهش تراکم استخوان و یا به عبارتی پوکی استخوان می‌شود.

این فوق تخصص روماتولوژی با بیان اینکه دیده شده فرد بعد از پنج یا ۱۰ سال اول بعد از یائسگی، ۳۰ درصد تراکم استخوان را از دست می‌دهد، بیان کرد: ورزش نکردن، مصرف سیگار و الکل، برخی بیماری‌ها و برخی داروها علل دیگری هستند که باعث پوکی استخوان می‌شوند.

وی عنوان کرد: انجام فعالیت‌های ورزشی و پیاده‌روی در پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان مفید است. همچنین بعد از ابتلای فرد به این بیماری، ورزش می‌تواند در جلوگیری از زمین خوردن فرد کمک کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: