کد خبر: ۱۷۹۶۹۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۱۰ دی ۱۳۹۶ - 2017December 31
از ابتدای فروردین تا پایان مهر ماه امسال 7 هزارو 257 مورد برای دریافت مجوز سقط درمانی به مراکز پزشکی قانونی سراسر کشور مراجعه کردند
شفا آنلاین>سلامت>رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت : بیشتر سقط درمانی هایی که از سوی پزشکی قانونی مجوز داده می شود مربوط به اختلال جنینی است و در عین حال شمار سقط درمانی ها نیز در هفت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6،8 درصد افزایش یافته است .

به گزارش شفا آنلاین،احمد شجاعی افزود: از ابتدای فروردین تا پایان مهر ماه امسال 7 هزارو 257 مورد برای دریافت مجوز سقط درمانی(Abortion Therapy) به مراکز پزشکی قانونی سراسر کشور مراجعه کردند .

وی خاطر نشان کرد: از این تعداد مراجعه کننده برای دریافت مجوز سقط درمان 786 نفر پیگیری های مربوط به گرفتن مجوز را رها کردند به دلیل اینکه زمان قانونی برای گرفتن این مجوز گذشته بود و 5هزارو 254نفر هم مجوز سقط درمانی را دریافت کردند و برای یکهزارو 317 نفر هم این مجوز صادر نشد .

سازمان پزشکی قانونی کشور مرجع رسیدگی به درخواست و صدور مجوزهای قانونی یا سقط جنین درمانی است؛ بر همین اساس در سال 1392 فهرست مصادیق قطعی سقط درمانی برای مراکز پزشکی قانونی استان ها ارسال شد.

مطابق آنچه در قانون ذکر شده و انجام می شود و مجوز سقط درمانی تنها در صورت داشتن شرایط خاص برای مادر باردار صادر می شود که مهمترین آن سن بارداری(Pregnancy) کمتر از 19 هفته است.

علاوه بر سن بارداری باید وجود ناهنجاری در جنین که بعد از تولد موجب حرج مادر شود و یا بیماری مادر به نحوی که ادامه بارداری برای او خطر جانی به همراه داشته باشد توسط سه پزشک متخصص به تایید برسد تا پزشکی قانونی نسبت به صدور مجوز اقدام کند بنابراین، این تصور که تمام ناهنجاری‌های موجود در جنین و یا هر بیماری مادر به صدور مجوز سقط می انجامد تصوری کاملا نادرست است زیرا تنها ناهنجاری‌های جنینی که موجب حرج مادر شود و یا بیماری‌هایی که در صورت ادامه بارداری برای مادر خطر جانی به همراه داشته باشد به صدور مجوز منجر خواهد شد.

**رشد 6،8 درصدی سقط درمانی در سال 96
رئیس سازمان پزشکی قانونی(Forensic Medicine) با اشاره به اینکه در آمار سقط درمانی های سال 95 نسبت به سال 94 شاهد رشد 23،4 درصدی بودیم، گفت: درهفت ماهه سال 96 هم نسبت به آمار سقط درمانی در همین مدت درسال 95 رشد 6،8 درصدی را داشتیم در مجموع می توان گفت که آمار سقط درمانی ها رو به افزایش است .

وی اضافه کرد: میانگین رشد سقط درمانی در کشور 6،8 درصد است ،اما در برخی از استان ها مانند استان تهران شاهد رشد 22،9درصدی مراجعه کنندگان برای گرفتن مجوز سقط درمانی به مراکز پزشکی قانونی و همین طور شاهد رشد 17،2درصدی صدور مجوز سقط درمانی هستم .

شجاعی افزود : در استان البرز هم رشد 14،6درصدی شمار مراجعه کنندگان سقط درمانی را دراین هفت ماهه داشتیم ،اما شمار صدور مجوز های سقط درمانی در این استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییری نداشت .

وی با بیان اینکه در برخی از استان ها نظیر استان چهار محال و بختیاری کمترین رشد صدور مجوز سقط درمانی را داشتیم ،بیان کرد: استان قزوین در این مدت 43،8 درصد رشد مجوز و 30،9درصد هم رشد مراجعه کنندگان مجوز سقط درمانی را داشت .

رئیس سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد: بیشتر مادرانی که برای گرفتن مجوز سقط درمانی مراجعه می کنند ،اما مجوز مربوط را دریافت نمی کنند به این دلیل است که این افراد بعد از زمان قانونی یعنی بعد از 19 هفتگی بارداری مراجعه می کنند که به هیچ عنوان نمی توان در این موارد مجوز سقط درانی را صادر کرد .

وی در پاسخ به این سئوال که دلیل افزایش این آمار چیست ،تصریح کرد:این افزایش متقاضیان عمدتا به دلیل افزایش اطلاع رسانی و بالا رفتن سطح آگاهی مردم از راهکارهای قانونی سقط جنین درمانی است که مطابق آنچه در قانون ذکر شده انجام می شود و مجوز سقط درمانی تنها در صورت داشتن شرایط خاص برای مادر باردار صادر می شود که مهمترین آن سن بارداری کمتر از 19 هفته است.

**هر ناهنجاری منجر به صدور مجوز نمی شود
شجاعی تصریح کرد: علاوه بر سن بارداری باید وجود ناهنجاری در جنین که بعد از تولد موجب حرج مادر شود و یا بیماری مادر به نحوی که ادامه بارداری برای او خطر جانی به همراه داشته باشد توسط سه پزشک متخصص به تایید برسد تا پزشکی قانونی نسبت به صدور مجوز اقدام کند بنابراین، این تصور که تمام ناهنجاری‌های موجود در جنین و یا هر بیماری مادر به صدور مجوز سقط می انجامد تصوری کاملا نادرست است.

وی افزود: تنها ناهنجاری‌های جنینی که موجب حرج مادر شود و یا بیماری‌هایی که در صورت ادامه بارداری برای مادر خطر جانی به همراه داشته باشد به صدور مجوز منجر خواهد شد.

به گفته وی، به دلیل اهمیت زمان در رسیدگی به پرونده های سقط درمانی، پزشکی قانونی تلاش کرده در کوتاه ترین زمان ممکن این پرونده ها را بررسی و نتیجه را اعلام کند و مراحل صدور مجوز سقط درمانی در پزشکی قانونی در صورت تکمیل بودن مدارک بسیار تسهیل شده و این پرونده ها بدون نیاز به معرفی نامه مرجع قضایی و در موارد خاص حتی در ساعات کشیک قابل بررسی است.

**بیشترسقط درمانی ها مربوط به اختلال جنینی است
رئیس سازمان پزشکی قانونی گفت :بیشترسقط درمانی ها مربوط به اختلال جنینی است و کمتر با آمار بیماری مادر مواجه هستیم .

وی خاطر نشان کرد: 92 درصد از مجوز های صادر شده سقط درمانی در سال 95 باعلت جنینی و 8درصد نیز با علت مادری (بیماری مادر ) بود .

شجاعی گفت: ناهنجاری های سیستم عصبی ،سندروم داون(Down syndrome) و دیسپلازی های اسکلتی ازمهمترین علت های جنینی هستند موجب صدور مجوز سقط درمانی می شود .

وی ادامه داد :از شایعترین علت های صدور مجوز سقط درمانی با علت مادری می توان به بیماری های قلبی و عروقی اشاره کرد .

ااین مقام افزود: برای دریافت مجوز سقط درمانی فرد متقاضی (مادر باردار) می تواند بدون داشتن معرفی نامه مراجع قضایی و صرفا با ارائه مدارک هویتی معتبر و کلیه مدارک بالینی به مرکز پزشکی قانونی استان مراجعه کند چرا که این مجوز تنها در اداره پزشکی قانونی مراکز استان‌ها صادر می شود و بر خلاف سایر معاینات و خدمات پزشکی قانونی در هر مرکزی قابل ارائه نیست.

به گفته این مقام، در تمامی این مراحل مادر باید موضوع سن بارداری را مورد توجه قرار دهد و برای تکمیل مدارک به نحوی اقدام کند که سقف زمانی 19 هفته را از دست ندهد.

درچهار سال گذشته و بر اساس آمارهای موجود تعداد مجوزهای سقط جنین درمانی صادر شده توسط سازمان پزشکی قانونی کشور با افزایش مواجه بوده است که این افزایش عمدتا به دلیل ارتقای سطح آگاهی مردم از خدمات این سازمان اتفاق افتاده است، صدور مجوزهای سقط جنین درمانی بر اساس قانون و تنها برای موارد تعریف شده صادر می شود که مانع مرگ مادران به دلیل بارداری و یا تولد نوزادان با مجوزهای قانونی سقط جنین درمانی است .ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: