کد خبر: ۱۷۹۶۱۶
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۰ - ۰۹ دی ۱۳۹۶ - 2017December 30
هزاران نوع ماده رنگی وجود دارد که بیشتر آنها برای استفاده در مواد غذایی سمی و سرطان زا شناخته شده اند
شفا آنلاین>تغذیه>کارشناس بهداشت مواد غذایی هشدار داد: در لیست رنگ های مجاز بعضی از رنگ های شیمیایی وجود دارند؛ هزاران نوع ماده رنگی موجود است که بیشتر آنها برای استفاده در مواد غذایی سمی و سرطان زا(Carcinogenic) شناخته شده اند.

به گزارش شفا آنلاین، حسین عبدالعزیزی کارشناس بهداشت مواد غذایی هشدار داد: در لیست رنگ های مجاز بعضی از رنگ های شیمیایی وجود دارند؛ هزاران نوع ماده رنگی وجود دارد که بیشتر آنها برای استفاده در مواد غذایی سمی و سرطان زا شناخته شده اند.

عبدالعزیزی افزود: افزودن رنگ ها به مواد غذایی در بیشتر کشورها قانونا کنترل می شود و در انگلستان تنها از 50 رنگ مجاز استفاده می شود.

این کارشناس با بیان اینکه مصرف رنگ های خوراکی مصنوعی در نیم قرن گذشته 500 درصد افزایش داشته است و در این میان، کودکان بزرگترین مصرف کنندگان محسوب می شوند، تاکید کرد: بر اساس گفته متخصصان تغذیه برخی رنگ های خوراکی مصنوعی می توانند زمینه ساز واکنش های آلرژیک(Allergic) شوند.

عبدالعزیزی ادامه داد: دلیل استفاده از رنگ های خوراکی مصنوعی بخشیدن ظاهری جذاب‌تر به مواد غذایی است و هیچ فایده غذایی ندارند. در نتیجه اگر فرزند شما بیش فعال است یا رفتاری تهاجمی دارد، حذف رنگ های خوراکی از رژیم غذایی وی می تواند مفید باشد.

وی اظهار کرد: استفاده مناسب و در حد مجاز از رنگ های مورد تایید نمی تواند اثر نامطلوبی روی سلامت افراد بگذارد اما استفاده بیش از اندازه آنها می تواند عطر و طعم غذا را تحت تاثیر قرار دهد و سلامت مصرف کننده را به خطر بیندازد.

عبدالعزیزی با بیان اینکه حذف این خوراکی‌های «رنگ شده»، هیچ کمبودی در بچه‌ها ایجاد نمی‌کند، چون خوراکی‌های با رنگ مصنوعی، عموماً ارزش تغذیه‌ای خاصی ندارند؛ بیان کرد: همه افراد به رنگ مواد غذایی حساس هستند و در واقع با مشاهده رنگ مواد غذایی اشتهای ما تحریک شده و یا از بین می‌رود.

این کارشناس بهداشت غذایی در پایان خاطرنشان کرد: کارشناسان تغذیه بر این باور هستند که بسیاری از رنگ های مصنوعی عامل ایجاد کننده اختلالاتی ازقبیل آسم(Asthma)، اختلال های کبدی و تومور های بدخیم و حتی تاثیر بر روی فرایند های مغزی مانند تاثیر برروی قدرت یادگیری و رفتار به ویژه در قشر آسیب پذیر کودکان و نوجوانان هستند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: