کد خبر: ۱۷۹۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۰ - ۰۹ دی ۱۳۹۶ - 2017December 30
محققان دریافتند انجام بازی‌های ویدیویی 3بعدی مانند سوپر ماریو در یک دوره 2 ماهه اختلالات شناختی جزئی و به طور بالقوه دمانس را محدود می‌کند.

شفا آنلاین>سلامت>محققان کانادایی در آخرین پژوهش خود دریافتند که انجام بازی‌های ویدیویی 3بعدی می‌تواند موجب جلوگیری از ابتلا به زوال عقل در افراد شود.

به گزارش شفا آنلاین،محققان دریافتند انجام بازی‌های ویدیویی 3بعدی مانند سوپر ماریو در یک دوره 2 ماهه اختلالات شناختی جزئی و به طور بالقوه دمانس را محدود می‌کند.

مطالعه اخیر توسط محققان کانادایی که توسط استادان روانشناسی دانشگاه مونترال انجام شد، 33 فرد سالمند بین 55 تا 75 ساله را مورد بررسی قرار داد. سپس آنها در فاز آزمایشی به صورت تصادفی به سه گروه تقسیم شدند.

برای شش ماه، گروه اول تحت آموزش بازی‌های ویدیویی قرار گرفتند و از آنها خواسته شد 5 روز در هفته به مدت نیم ساعت به بازی Super Mario 64 بپردازند.

گروه دوم با همان زمان‌بندی گروه اول تحت آموزش دیجیتال پیانو قرار گرفتند.

هیچ فعالیتی هم به گروه سوم که به عنوان گروه کنترل آزمایشی یا گروه شاهد در نظر گرفته شدند، داده نشد.

محققان اظهار داشتند که دو مطالعه مشابه در سال‌های 2014 و 2017 صورت گرفت، اما هر دو شامل جوانان در گروه شاهد بودند.

پس از حل کردن معما و انجام بازی‌های فکری 3بعدی، حجم ماده خاکستری در هیپوکامپ آنها افزایش یافت.

هیپوکامپ احساسات، ناوبری و حافظه بلند مدت را تحت تاثیر قرار می‌دهد، به همین دلیل است که آن را به عنوان یک عامل مهم در حفظ سلامت روانی می‌شناسند.

حجم ماده خاکستری هیپوکامپ، اختلالات روانی پیشرفته مانند زوال عقل و آلزایمر را نشان می‌دهد.


اسبک یا هیپوکامپ (hippocampus) قسمتی از دستگاه کناره‌ای (سیستم لیمبیک) مغز است که مرکز یادگیری است.

اسبک ساختمان عصبی خمیده‌ای است در مغز که در کف شاخ میانی بطن طرفی مغز قرار دارد. اسبک از سازواره‌های دستگاه کناره‌ای است که شکلی همانند اسب دریایی دارد و در اعماق لوب گیجگاهی جای گرفته است.

هیپوکامپ از دو شاخ منحنی وار تشکیل شده است که به بادامه مغز ختم می‌شوند. اسبک از بخش‌های مهم مغز پستانداران است.

اسبک مسئول حافظه بلند مدت است و پیش‌مغز را از آزموده‌های گذشته ما آگاه می‌کند.

این مجموعه خاطرات گذشته را به شکل کوتاه یا دراز مدت حفظ می‌کند. این ناحیه از مغز جزو اولین نواحی مغز است که در بیماری آلزایمر آسیب می‌بیند.

نتایج امیدبخش دو مطالعه قبلی، پژوهشگران کانادایی را برای انجام مطالعه اخیر ترغیب کرد. آنها می‌خواستند بدانند که آیا می‌توانند نتایج مشابهی در میان افراد مسن پیدا کنند.

شش ماه پس از انجام آزمایش، دو نوع اندازه‌گیری برای شرکت کنندگان در نظر گرفته شد تا امکان مشاهده قشر پیشانی، مخچه و هیپوکامپ وجود داشته باشد. یک سری از آزمایشات برای اندازه‌گیری عملکرد ذهنی داده شد، در حالی که تصویربرداری رزونانس مغناطیسی برای تعیین هر گونه تغییر در حجم ماده خاکستری آنها استفاده شد.

نتایج نشان داد که تنها حجم ماده خاکستری گروه اول افزایش یافت.

میزان رشد در هر دو هیپوکامپ و مخچه مشاهده شد و موجب بهبود حافظه کوتاه مدت و اولیه شد.

محققان همچنین در مورد گروه دوم که یاد گرفتند چگونه پیانو را با استفاده از درس‌های کامپیوتری بنوازند، افزایش حجم ماده خاکستری را در ناحیه دو طرفه لوب پیشانی آنها مشاهده کردند.

حجم ماده خاکستری در هر سه ناحیه مغز برای اعضای گروه شاهد کاهش یافت که اختلال شناختی را به عدم یادگیری مسائل جدید مرتبط می‌کند.

خوشبختانه این مطالعه یک راه حل ارائه می‌دهد که می‌تواند چنین اثراتی را معکوس کند.

"گرگوری وست" یکی از محققان این مطالعه توضیح می‌دهد که بازی‌های ویدیویی 3بعدی، هیپوکامپ را برای ایجاد نقشه‌های شناختی یا تصاویر ذهنی که توسط بازیکن ایجاد می‌شود، تشویق می‌کند.

کسانی که معما حل می‌کنند و یا بازی فکری انجام می‌دهند ، باعث تحریک بیشتر این نواحی مغز، تشویق فعالیت و رشد ماده خاکستری می‌شوند.

برچسب ها: سلامت ، محققان ، دمانس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: