کد خبر: ۱۷۹۲۴۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۰۶ دی ۱۳۹۶ - 2017December 27
آکنه یا جوش غرور، معمولا با بلوغ شروع شده و اغلب در سن 25 سالگی فروکش می‌­کند
شفا آنلاین>سلامت>محققان ایرانی در تحقیقی به‌منظور بررسی رفع مشکل جوش غرور در زنان، پژوهشی را انجام داده و نقش نوعی اسید چرب موجود در روغن‌های نباتی را در این خصوص آزموده‌اند.

به گزارش شفا آنلاین، آکنه یا جوش غرور، معمولا با بلوغ شروع شده و اغلب در سن 25 سالگی فروکش می‌­کند. سن شایع بیماری در خانم­‌ها 14 تا 16 سالگی بوده و 45 درصد آن­ها این بیماری را تجربه می­‌کنند که 11 درصد این بیماران، آکنه شدید و متوسط دارند.

محصول غدد چربی پوست ماده‌ای به نام «سبوم» یا چربی است که در انسان‌­ها ترکیبی از چربی­‌های پوستی مثل «اسکوالنواکس»، «استرهای کلسترول»، « تری گلیسیریدها» و کلسترول(Cholesterol) آزاد است.

افزایش تولید سبوم، پیش‌نیاز ایجاد آکنه است و در دوران بلوغ، افزایش حجم سبوم ترشحی باعث کاهش میزان «اسید لینولئیک» که یک نوع اسید چرب است، می‌شود.

در پوست بیماران مبتلابه آکنه(Acne)، میزان اسید لینولئیک به‌طور چشم­گیری کمتر از حد نرمال است و این امر موجب اختلال در عملکرد آنزیم‌­های آنتی‌ اکسیدان شده و منجر به افزایش التهاب و ایجاد آکنه می‌شود.

لذا احتمالا تجویز مشتقات لینولئیک اسید می­‌تواند در درمان آکنه مفید واقع شود. یکی از مشتقات لینولئیک اسید، «لینولئیک اسید کونژوگه» است.

در همین رابطه، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به بررسی اثربخشی احتمالی مکمل اسید لینولئیک کونژوگه در درمان آکنه متوسط زنان پرداخته‌اند.

در این پژوهش، گروهی از خانم­‌های مبتلابه آکنه متوسط، تحت درمان دارویی با «کپسول دارونما که هیچ اثر دارویی ندارد» و گروه دیگر تحت درمان با «کپسول اسید لینولئیک کونژوگه»  قرار گرفتند.

ازآنجایی‌که نوع تغذیه و رژیم غذایی بر میزان لینولئیک اسید کونژوگه دریافتی فرد تأثیر می‌­گذارد، فرم ثبت اطلاعات خوراک 24 ساعته نیز در اختیار بیمار قرار می­‌گرفت تا در طول دوره درمان، رژیم غذائی(Diet) و میزان دریافت لینولئیک اسید کونژوگه کنترل شود که پس از 30 روز نیز تعداد ضایعات شمرده شد.

نتایج این پژوهش نشان داد که هرچند بین میانگین سنی و میزان کالری دریافتی بیماران، تفاوتی وجود نداشت، اما کپسول دارونما و کپسول اسید لینولئیک کونژوگه در درمان بیماری مثل یکدیگر عمل کردند.

به اعتقاد محققان اگر طول مدت درمان با کپسول اسید لینولئیک کونژوگه اضافه شود و این کپسول در دوره طولانی‌تری برای بیماران مورداستفاده قرار گیرد، می‌تواند تأثیرات دارویی خود را بهتر نشان دهد.

نتایج این پژوهش که می‌­تواند کمکی به روند درمان آکنه با انجام آزمایش‌های بالینی باشد، در مجله «دانشگاه علوم پزشکی اردبیل» به چاپ رسیده است.

بر اساس این گزارش، لینولئیک اسید به­‌صورت طبیعی در چربی شیر و فرآورده­‌های لبنی مانند ماست، کره و پنیر یافت می‌­شود و به خانواده اسیدهای چرب امگا 6 تعلق دارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: