کد خبر: ۱۷۹۰۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۰۵ دی ۱۳۹۶ - 2017December 26
عطسه یک رفلاکس غیرارادی است و از دیگر دلایل ایجاد آن ویروس، سرماخوردگی و... است
شفاآنلاین>سلامت> جراح و متخصص گوش، حلق و بینی گفت: آلرژی از عمده‌ترین دلایل عطسه است؛ اگر جلوی عطسه کردن گرفته‌ شود، فشار به ناحیه‌های گوش، حلق، بینی و چشم وارد می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین،مسعود قاسمی جراح و متخصص گوش و حلق و بینی شایع‌ترین علت عطسه کردن را آلرژی عنوان کرد و گفت: عطسه یک رفلاکس غیرارادی است و از دیگر دلایل ایجاد آن ویروس، سرماخوردگی و... است.

قاسمی افزود:‌چندین قسمت از اعضای بدن در عطسه کردن شرکت دارند و اگر جلوی عطسه کردن را بگیریم. فشار به ناحیه‌های گوش، حلق، بینی و چشم وارد می‌شود.

وی تصریح کرد:‌ به دلیل اینکه عطسه ارادی نیست هیچ راهی برای جلوگیری از عطسه وجود ندارد به بیمارانی(Patients) که جراحی بینی انجام داده‌اند و احتمال خونریزی در آنها وجود دارد توصیه می‌شود با دهان باز عطسه کنند تا فشار کمتری به ناحیه گوش، حلق و بینی وارد شود.

جراح و متخصص گوش و حلق و بینی گفت: شاید عطسه کردن از نظر افراد مورد ساده‌ای باشد ولی عطسه یک سازوکار پیچیده است که علاوه بر گوش، حلق و بینی اندام‌های مغز، ریه و دیافراگم را درگیر می‌کند.

قاسمی با اشاره به صدای متغییر عطسه (Sneeze)در افراد مختلف گفت:  از آنجا که شرایط بدنی افراد با یکدیگر فرق می‌کند صدا و شدت عطسه آنها نیز با یکدیگر متفاوت است و فرد هیچ دخالتی در میزان شدت صدای آن ندارد.

وی افزود: عطسه یک سازوکار پرفشار است و وقتی از عطسه کردن جلوگیری و قصد رفع آن را می‌کنید، احتمال پارگی مویرگ‌های اعضای درگیر با عطسه وجود دارد. همچنین اگر اندام‌هایی مانند چشم و... تحت عمل جراحی گرفته باشند بسیار حساس‌تر هستند و باید با دهان باز عطسه کنند.

جراح و متخصص گوش و حلق و بینی در پایان توصیه کرد: در برخی موارد به دلیل ویروسی بودن ترشحات عطسه اگر در مکانی عمومی انجام گیرد امکان سرایت آن به افراد دیگر وجود دارد لذا باید جلوی دهان را با دستمالی پوشاند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: