کد خبر: ۱۷۹۰۷۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۰۵ دی ۱۳۹۶ - 2017December 26
اگر زلزله جدی در تهران رخ بدهد، دسترسی به سیستم اورژانس و بیمارستانی سخت خواهد بود و امکان ارائه خدمت با مشکل مواجه می‌شود
شفاآنلاین>سلامت> سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ۹۵ درصد مرگ و میر‌ها در حوادث طبیعی بر اثر ریزش ساختمان است، گفت: زلزله طبیعی بوده ولی عدم آمادگی ما در برابر آن غیرطبیعی است.

به گزارش شفاآنلاین، ایرج حریرچی در همایش روز ملی ایمنی در برابر زلزله (Earthquake)و کاهش اثرات بلایای طبیعی در ارتباط با وقوع زمین لرزه احتمالی در پایتخت اظهارداشت:  با توجه به زلزله خیز بودن کشور، ساده‌اندیشی است که فکر کنیم حادثه‌ای رخ نخواهد داد.

وی افزود: ایمنی کلی بیمارستان‌های دولتی و غیردولتی کشور از 34 درصد در سال 92 به 48 درصد در سال 96 رسیده است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: اگر زلزله جدی در تهران رخ بدهد، دسترسی به سیستم اورژانس (Emergency)و بیمارستانی سخت خواهد بود و امکان ارائه خدمت با مشکل مواجه می‌شود.

 وی به تاثیر اخبار منفی بر افکار عمومی بیان کرد:اگر حادثه سونامی ژاپن را در اخبار پیدا کنید، تصویر یک مورد جنازه و ایجاد نا امیدی و نشان دادن مرگ‌ها وجود ندارد در حالی که در کشور ما در صورت وقوع حادثه به اخبار منفی پرداخته می‌شود و این‌که چند نفر قطع نخاع یا مصدوم شدند.

حریرچی ادامه داد: خیلی‌ها فکر می‌کنند اگر شدت حادثه را بیشتر نشان بدهند، موثرتر است. در حالی‌که باید حادثه را با واقع‌بینی دید و نشان داد.

وی گفت: البته 95  درصد مرگ و میر‌ها در حوادث طبیعی بر اثر ریزش ساختمان است. زلزله طبیعی است، اما عدم آمادگی ما در برابر آن غیرطبیعی است. بنابراین تهیه نقشه‌های بحران هر منطقه و شناسایی نقاط امن باید انجام شود. از طرفی مانورهای عملیاتی دشوار است، اما مانورهای دور میزی و گفتن این‌که در زمان زلزله چه اقداماتی انجام شود می‌تواند مهم و کمک کننده باشد.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان این‌که باید آموزش عمومی و تخصصی برای مقابله با حادثه در لحظه و بعد از آن با استفاده از سفیران سلامت انجام شود، گفت: ممکن است مشکلات بسیاری به دنبال حادثه به وجود بیاید و نیاز است که این آموزش‌ها انجام شود.

قائم مقام وزیر بهداشت ادامه داد: باید آمادگی در برابر زلزله وجود داشته باشد. پیشنهاد من این است که به صورت سالانه و ملی، نشست‌هایی برای بررسی میزان آمادگی در برابر حوادث طبیعی برگزار شود. البته با برگزاری همایش و شام و ناهار و خرج‌های سنگین موافق نیستم.

وی با بیان این‌که باید فرهنگ عذرخواهی مسئولین از مردم را ترویج بدهیم،خاطرنشان ساخت: باید این فرهنگ به وجود بیاید که اگر کاری انجام نشده، بگوییم که مردم، ما این کار را انجام ندادیم و ما را ببخشید و مردم هم می‌بخشند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: