کد خبر: ۱۷۸۹۴۲
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۰۵ دی ۱۳۹۶ - 2017December 26
منظور از روش مستقیم این است که سرمایه گذار با افتتاح حساب نزد کارگزاری ها به صورت مستقیم اقدام به خرید و فروش سهم کند.
شفا آنلاین>بیمه و بانک>سرمایه گذاران می توانند به دو روش مستقیم و غیرمستقیم در بورس شروع به سرمایه گذاری کنند که در ادامه به توضیح هر کدام می پردازیم.

به گزارش شفا آنلاین:منظور از روش مستقیم این است که سرمایه گذار با افتتاح حساب نزد کارگزاری ها به صورت مستقیم اقدام به خرید و فروش سهم کند.

اما در روش غیرمستقیم، سرمایه گذار مدیریت سرمایه خویش را به افراد متخصص و باتجربه واگذار می کند. در حال حاضر دو روش رسمی «سبدگردانی اختصاصی» و «صندوق سرمایه گذاری مشترک» جهت مدیریت سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار وجود دارد.
 
 سرمایه گذاری مستقیم و غیرمستقیم در بورس می تواند با روش های زیر صورت پذیرد:

1. سرمایه گذار خود به تحلیل بازار پرداخته و سهام مدنظر خود را انتخاب کند.
2. با استفاده از مشاوره مالی سهام مدنظر خود را انتخاب کند.
3. از راهنمایی کارگزار خود استفاده کند.
4. سهام سبدهای سرمایه گذاری را خریداری کند.
5. برگه های مشاع صندوق های سرمایه گذاری تهیه کند.
6. سهام با اختیار معامله بخرد.
7. قرارداد سبدگردانی با شرکت های مشاوره به امضا برساند.
و...

در ادامه به صورت مفصل در ارتباط با سرمای گذاری به صورت مستقیم و غیرمستقیم توضیحاتی داده می شود.

برای شروع سرمایه گذاری به صورت مستقیم باید مراحل زیر را طی کنیم.

از کجا شروع کنیم؟

پس از کسب دانش لازم در ارتباط با نحوه خرید و فروش سهام برای سرمایه گذاری در بورس اولین قدم دریافت کد معاملاتی از کارگزاری هاست. هیچ کس نمی تواند بدون مراجعه به کارگزاری رسمی و دریافت کد معاملاتی در بورس خرید و فروش سهام انجام دهد.

کارگزاری چیست؟

در گام اول بهتر است بدانید کارگزاران اشخاصی حقیقی یا حقوقی هستند که نقش واسطه بین خریدار و فروشنده را در بازار بورس بازی می کنند. آن ها در این نقش وظیفه یافتن خریدار برای فروشنده و فروشنده برای خریدار را برعهده دارند. به عبارتی آن ها عامل تطابق عرضه و تقاضا هستند و به دو دسته خصوصی و دولتی تقسیم می شوند. خرید و فروش سهام شرکت های بورسی در بازار، فقط توسط کارگزاران رسمی سازمان بورس اوراق بهادار امکان پذیر است.

کدام کارگزاری مناسب من است؟

سرمایه گذاران دائمی و بزرگ بورس هر کدام با کارگزار معینی کار می کنند. به غیر از کارگزارانی که به تازگی مجوز مشاوره و سبدگردانی دریافت کرده اند، سایر کارگزاران اجازه ارائه مشاوره به سرمایه گذاران را دارند. اما نکته مهم این است که برای آن ها تفاوت نمی کند سرمایه گذار چه سهمی بخرد و بفروشد. آن ها تنها کارمزد خود را دریافت خواهندکرد. در نتیجه این سرمایه گذار است که باید با توجه به خواسته خود از بورس کارگزار خود را انتخاب کند.

قابلیت انجام سریع سفارش مشتری، داشتن اطلاعاتی مربوط و کافی، داشتن سیستم های داخلی مناسب و حجم سرمایه گذار از جمله مهم ترین معیارها برای انتخاب کارگزار است.

در انتخاب کارگزار باید دقت کرد که برای چه مقدار سرمایه کار می کند و آیا سرمایه ما در حدی است که کارگزار آن را جدی بگیرد. اصولا کارگزاران به نسبت حجم سرمایه افراد، آن ها را در اولویت قرار می دهند. به فرض کارگزاری که اکثر مشتریانش دارای سرمایه های بیش از یک میلیارد ریال باشند، برای سرمایه گذار با سرمایه 100 میلیون ریال مناسب نیست.

معیار انتخاب کارگزار

1.    قابلیت انجام سریع سفارش مشتری؛
2.    زیرساخت های مناسب برای معاملات آنلاین؛
3.    داشتن اطلاعات مربوط و کافی جهت مشاوره؛
4.    داشتن سیستم های اطلاعاتی و کنترلی مناسب؛
و... .

وظایف کارگزار

1.    انجام معامله؛
2.    اداره حساب سرمایه گذاری اشخصا؛
3.    مشاوره و راهنمایی و معرفی شرکت برای پذیرش در بورس؛
و.... .

خرید و فروش سهم به سه روش حضوری، اینترنتی و آنلاین امکان پذیر است.

 نحوه سرمایه گذاری در بورس
 
خرید و فروش حضوری

 خرید سهام

سرمایه گذار با ارائه مدرک شناسایی (اصل کارت ملی و شناسنامه) و فیش وجه واریزی به حساب کارگزاری به تکمیل فرم دستور خرید اقدام می کند. چنانچه کارگزار بتواند سفارش خرید را انجام دهد، بعد از انجام معامله، برگه سپرده سهام صادر می شود و سرمایه گذار می تواند با مراجعه به کارگزاری و ارائه رسید خرید، برگه سپرده را دریافت کند.

فروش سهام:

سرمایه گذار با ارائه مدارک شناسایی، برگه سپرده سهم و تکمیل فرم درخواست فروش، می تواند برای فروش سهام خود اقدام کند. چنانچه شخصی بخواهد سهام خود را از طریق کارگزاری دیگری به غیر از کارگزاری خریدار به فروش برساند، باید فرم کارگزار ناظر را نیز تکمیل کند.

طبق قانون سهامدار اجازه دارد سهام خود را از هر کارگزاری بخرد، ما برای فروش آن تنها از طریق کارگزار ناظر خود می تواند اقدام کند. سه روز کاری بعد از فروش سهام، امکان واریز وجه حاصل از فروش به حساب سرمایه گذار وجود دارد.

ارسال سفارش به صورت اینترنتی:

در این روش سرمایه گذار با ارائه مدارک هویتی، انعقاد قرارداد و دریافت نام کاربری و کلمه عبور، امکان دسترسی به ارسال سفارش اینترنتی را خواهدداشت. سرمایه گذار با دسترسی اینترنتی، قادر است فرم های در خواست خرید و فروش را به صورت اینترنتی تکمیل و برای کارگزاری ارسال کند. واریز وجه به حساب کارگزاری قبل از ارسال سفارش خرید و ارائه برگه سپرده سهام قبل از ارسال سفارش فروش الزامی است.

کارگزار پس از دریافت سفارش، صحت آن را بررسی و در صورت تایید، سفارش را جهت اجرا به سیستم معاملات ارسال می کند. سرمایه گذار در هر ساعت از شبانه روز می تواند دستور خرید و فروش اینترنتی خود را ارسال کند تا از طریق کارگزاری در ساعات معاملات اجرا شود.

معاملات آنلاین:

در این روش سرمایه گذار جهت ارسال سفارش مستقیما به هسته معاملات متصل می شود. به منظور افتتاح حساب معاملات آنلاین، متقاضی آموزش های لازم را دریافت می کند و پس از اینکه صلاحیت ایشان توسط کارگزاری از طریق اخذ آزمون تایید شد، سرمایه گذرا با انعقاد قرارداد و دریافت نام کاربری و رمز عبور به سیستم معاملات آنلاین دسترسی می یابد. ارسال سفارش توسط سامانه معاملات آنلاین از ساعت 8:30 الی 12:30 امکان پذیر است.
نحوه سرمایه گذاری غیرمستقیم در بورس

دو روش مرسوم در بورس برای سرمایه گذاری غیرمستقیم خرید واحدهای سرمایه گذاری و ایجاد سبد اختصاصی توسط شرکت های سرمایه گذاری است.

در ادامه به توضیح صندوق های سرمایه گذاری و سبد اختصاصی می پردازیم.

صندوق سرمایه گذاری چیست؟

صندوق های سرمایه گذاری که عمدتا توسط کارگزاران رسمی بورس تاسیس می شود، زیر نظارت سازمان بورس و با مدیریت افراد متخصص، فعالیت کرده و وجوهی را که سرمایه گذاران در اختیار آن ها قرار می دهند، در سبد متنوعی از سهام و سایر اوراق بهادار سرمایه گذاری می کنند، بنابراین، بازده مناسب تری را نصیب سرمایه گذاران می کند و ریسک سرمایه گذاری در بورس را برای غیرحرفه ای ها، کاهش می دهند.

سبدگردانی چیست و چه مزایایی برای سرمایه گذاران دارد؟

سبدگردانی فرایندی است که طی آن فرد خبره در امر سرمایه گذاری براساس خصوصیات، سطح ریسک پذیری و سرمایه هر سرمایه گذار، سبدی مناسب برای او تشکیل داده و به صورت مستمر بر آن نظارت و اعمال مدیریت می کند. همچنین، با توجه به تغییر عوامل اثرگذار بر محیط سرمایه گذاری، تصمیمات لازم در جهت رسیدن به اهداف سبد و افزایش ارزش آن از طرف مدیر اتخاذ می شود.

مزیت عمده سبدگردانی در استفاده از توان حرفه ای مدیر سبد و مشاوره های تیم مدیران سرمایه گذاری است. این مسئله باعث می شود که تمام تصمیمات گرفته شده با دقت و بررسی لازم روی گزارش های مالی و اخبار بازار سرمایه به انجام برسد و درواقع ارجحیت و تمایز سبدگردانی نسبت به سرمایه گذاری انفرادی یا از طریق سایر نهادهای بازار سرمایه در همین نکته نهفته است.

تفاوت سبدگردانی با سرمایه گذاری در صندوق چیست؟

همان طور که اشاره شد، در فرایند سبدگردانی برای هر یک از سرمایه گذاران، به صورت جداگانه سبدی تشکیل می شود که ترکیب آن با توجه به سطح ریسک پذیری سرمایه گذار تعیین و نظرات شخصی او در مورد سرمایه گذاری درنظر گرفته می شود. این یک تفاوت مهم در سبدگردانی است و سرمایه گذار در این حالت مالکیت مستقیم بر دارایی های سبد خود دارد، اما در صندوق ها این مالکیت مشاع است.

در برخی موارد این مسئله می تواند مزیت بسیار مهمی برای سرمایه گذاران باشد. از طرف دیگر، در صندوق ها، سرمایه گذار به صورت مستقیم اختیار اعمال نظر در ترکیب دارایی های صندوق را ندارد. از این پس، سبدگردانی ساختاری منسجم تر، دقیق تر و در عین حال منعطف تر و منصفانه تر با در نظر گرفتن خصوصیات فردی مشتری را به وی پیشنهاد می دهد. کارمزدها و ساختار هزینه ای مناسب تر هم از دیگر مزایای سبدگردانی در قیاس با صندوق هاست. معیشت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: