کد خبر: ۱۷۸۸۸۵
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۰ - ۰۳ دی ۱۳۹۶ - 2017December 24
محققان به تازگی موفق به ارائه راه حلی برای ساخت دستگاهی برای اندازه گیری قند خون شده اند که نیازمند به ایجاد شکاف در پوست نیست.

شفا آنلاین>سلامت>محققان به تازگی موفق به ارائه راه حلی برای ساخت دستگاهی برای اندازه گیری قند خون شده اند که نیازمند به ایجاد شکاف در پوست نیست.

به گزارش شفا آنلاین،اندازه گیری قند خون امری بسیار مرسوم است. اما اگر شما یکی از 3.5 میلیون فرد انگلیسی مبتلا به دیابت باشید، این موضوع به امری دردناک تبدیل می‌شود. مبتلایان به دیابت(Diabetes) ناگزیرند تا انگشتان خود را خراشیده و خونشان را تست کنند، یا یک دستگاه اندازه گیری با یک لوله کوچک وارد پوست خود کنند تا به طور مداوم گلوکز مایع بین سلولی خود را اندازه‌گیری کنند. این در حالی است که چسباندن یک سوزن به پوست نیز ناخوشایند است.

نشریه "ساینس ادونس" به یک حسگرزیستی جدید پرداخته که یک راه حل را پیشنهاد می‌دهد و در آن به جای ایجاد زخم در انگشت، یک قطعه خیلی نازک و پوست مانند برای اندازه گیری قند خون و با استفاده از سیگنال‌های الکتریکی گلوکز را از عروق خونی به سطح پوست هدایت می‌کند. تمام بخش‌های این حسگرزیستی از یک باتری کاغذی انرژی می‌گیرد و کمی شبیه یک تتو موقت به نظر می‌رسد.

در یک آزمایش بالینی کوچک و طی پنج روز، قند خون دو فرد سالم و یک سوم مبتلا به دیابت، مورد بررسی قرار گرفت و این دستگاه، گلوکز خون آنها را اندازه‌گیری کرد که نتایج آن تقریبا مانند نتایج آزمایش استاندارد بالینی خون بود. این نتایج در حالی است که هیچ یک از بیماران گزارشی از درد و ناراحتی ندادند.

این یک دستگاه تست قندخون غیرتهاجمی و یا با کمترین میزان تهاجم است. این دستگاه نه تنها می‌تواند یک پیشرفت بزرگ در شیوه زندگی مبتلایان به دیابت باشد، بلکه می‌تواند برخی از مشکلاتی که قبلا به سبب اندازه‌گیری قند خون مانند درد، تحریکات پوستی و عفونت ایجاد شده را نیز حل کند.

لازم به ذکر است که برای میلیون‌ها نفری که نیازمند به اندازه گیری میزان قند هستند هم یک بازار بزرگ تلقی می‌شود. تاکنون چندین روش برای اندازه گیری قند خون وجود داشته است که بسیاری از آنها به جای توجه به سلامتی افراد مبتلا به دیابت، بخش لوکس بازار سلامت را هدف قرار داده‌اند.

 یکی از روش‌های متداول، استفاده از عرق برای اندازه گیری قند خون است. در اوایل سال جاری، شایعاتی مبنی بر پیگیری شرکت اپل برای انتشار یک دستگاه سنجش قند خون بدون نیاز به سوزن نیز منتشر شد. حتی ممکن است به خاطر داشته باشید که گوگل نیز سعی داشت تا یک لنز تماسی برای تشخیص گلوکز در اشک‌ها ایجاد کند.

اما تاکنون، تمام این تلاش‌ها با مشکل مواجه شده است. اولا که گلوکز بسیار زیادی در خون وجود ندارد و وقتی با استفاده از ماده‌ای مانند عرق سطح گلوکز خون خود اندازه گیری می‌کنید، اندازی گیری دقیق نیست.

 اگر سطح قند خون بیش از حد بالا باشد، در اشک، بزاق دهان، عرق، و یا ادرار وجود خواهد داشت. اما اگر میزان آن کاهش یابد، عملا برای تشخیص آن باید شکافی روی پوست ایجاد شود. حتی ممکن است آزمایش قند خون با ایجاد شکاف روی نوک انگشت نیز با نتایج نادرستی پایان پذیرد و اگر کسی دیابتی باشد، نتایج نادرست این آزمایش می‌تواند خطرساز باشد و ممکن است فرد مبتلا در زمانی که نیازی ندارد به اشتباه انسولین تزریق کند و یا در زمان مورد نیاز، انسولین تزریق نکند.

رویکردهای دیگر برای اندازه گیری گلوکز نیز تلاش کرده‌اند تا تغییراتی در بدن را اندازه گیری کنند که نتیجه تغییر در میزان گلوکز هستند. مانند چگونگی بازتاب نور از پوست که مشکلات عدیده‌ای در پی داشته است. بسیاری از مولکول‌های دیگر نیز باعث همان تغییراتی در پوست می‌شوند که گلوکز باعث و این امر دقت نتایج کاهش می‌دهد.

در حال حاضرهیچ دستگاه سنجش غیرتهاجمی گلوکز در بازار موجود نیست.

.

برچسب ها: سوزن ، سلامت ، قندخون
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار