کد خبر: ۱۷۸۵۰۴
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۹ - ۰۱ دی ۱۳۹۶ - 2017December 22
بیماری‌هایی مانند مِرس(Mers) و سارس (Sars) که هر دو نوعی سندروم حاد تنفسی هستند، نمونه‌ای از مواردی است که ویروس آن‌ها بر اساس طرح تحقیقاتی جنجال‌برانگیز دولت آمریکا در آزمایشگاه‌های این کشور تولید و تقویت خواهد شد.
شفا آنلاین>حوادث پزشکی>دولت آمریکا برای اجرای یک طرح تحقیقاتی چالش‌برانگیز در مؤسسه ملی سلامت خود، بودجه‌ای ویژه در نظر گرفته است. این طرح تحقیقاتی به تقویت ویروس‌های بیماری‌های کشنده و خطرناک اختصاص دارد.

به گزارش شفا آنلاین:بیماری‌هایی مانند مِرس(Mers) و سارس (Sars) که هر دو نوعی سندروم حاد تنفسی هستند، نمونه‌ای از مواردی است که ویروس آن‌ها بر اساس طرح تحقیقاتی جنجال‌برانگیز دولت آمریکا در آزمایشگاه‌های این کشور تولید و تقویت خواهد شد.
هرچند دانشمندان حاضر در اجرای این طرح، هدف از انجام آن را کشف راه‌های مقابله با بروز این ویروس‌های کشنده و نحوه انتقال آن‌ها به انسان برای کنترل و مقابله با این بیماری‌ها اعلام کرده‌اند، اما با وجود این هنوز اجرای چنین طرحی اعتراضات و مخالفت‌های گسترده‌ای به همراه دارد.

این طرح پیش از این نیز به اجرا درآمده است و جنجال و سروصدای زیادی به همراه داشته است. اکنون مؤسسه ملی سلامت آمریکا اعلام کرده است که این پروژه تحقیقاتی را مجدداً به اجرا درخواهد آورد. هرچند که به این توضیح اضافه شده است که قرار است برای تأمین هزینه مورد نیاز این آزمایش‌ها، تحقیقات بیشتری انجام پذیرد تا تصمیم‌گیری برای اختصاص بودجه نهایی به آن‌ها قطعی شود.

در این میان موج اعتراض و هشدار بسیاری از متخصصان و فعالان این حوزه بالا گرفته است. آن‌ها در خصوص احتمال خروج این ویروس‌ها از محل‌های انجام آزمایش هشدار داده‌اند. به اعتقاد برخی کارشناسان اگر این ویروس‌های کشنده به هر دلیلی و از هر طریقی از محیط‌های آزمایشگاهی خارج شده و در سطح شهر و کشور پراکنده شوند، راهی برای کنترل آن‌ها در دست نیست و فاجعه‌ای انسانی رخ می‌دهد. استدلال این متخصصان در این زمینه این است که داروهای موجود در حال حاضر قادر به کنترل این ویروس‌ها و مقابله با آن‌ها نیستند و با وجود احتمال پخش این ویروس‌های خطرناک، جامعه احساس امنیت نمی‌کند.

شاید علت اصلی این نگرانی در سابقه ناموفق پروژه‌های گذشته ریشه دارد. چراکه بی‌دقتی و اهمال در نگهداری ویروس‌های خطرناک در آزمایشگاه‌ها پیش از این باعث ایجاد ترس و وحشت شده است. اما به هرحال با وجود تمام هشدارها و مخالفت‌ها، استدلال دولت آمریکا بر این اساس است که انجام طرح‌های تحقیقاتی این‌چنینی تنها به افزایش آگاهی و دانش ما در مقابله با ویروس‌های بیماری‌های کشنده و خطرناک کمک می‌کند و تبعات منفی و خطرناکی به همراه ندارد.

 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: