کد خبر: ۱۷۸۵۰۰
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۰۱ دی ۱۳۹۶ - 2017December 22
گل مژه یک برآمدگی دردناک است که ممکن است در داخل یا بیرون چشم ظاهر شود. گل مژه ممکن است شبیه یک جوش پوستی در پایه مژه ها به نظر برسد.
شفا آنلاین>سلامت> گل مژه عارضه ای است که روی پلک بروز می کند، اما معمولا با شالازیون اشتباه گرفته می شود. در این مقاله به طور دقیق این دو مشکل مورد بررسی قرار می گیرند.
 هر آنچه باید در مورد گل مژه و شالازیون بدانید!
گل مژه stye چیست؟

به گزارش شفا آنلاین:گل مژه یک برآمدگی دردناک است که ممکن است در داخل یا بیرون چشم ظاهر شود. گل مژه ممکن است شبیه یک جوش پوستی در پایه مژه ها به نظر برسد. گل مژه ای که در زیر پلک ایجاد می شود، ممکن است در ابتدا زیاد قابل توجه نباشد. اما هر دو نوع آن (داخل یا بیرون چشم) باعث بروز قرمزی، التهاب و حساسیت به لمس در چشم می شوند. به علاوه ممکن است احساس خارش یا سوزش در چشم داشته باشید.


شالازیون Chalazion چیست؟


شالازیون یک برجستگی روی پلک است که زمانی رشد می کند که غده چربی مسدود می شود. بر خلاف گل مژه، شالازیون معمولا بدون درد است و احساس لاستیک مانند در محل دارید.


علت گل مژه چیست؟

مشکل این عارضه باکتری است. باکتری یک غده چربی داخل پلک یا فولیکول مو در یکی از مژه ها را عفونی می کند. در بعضی فصل ها که حساسیت بیشتر است، و چشم ها دچار خارش می شوند، بیشتر دچار گل مژه می شوید. به علاوه اگر دچار بلفاریت blepharitis (نوعی التهاب در اطراف لبه پلک ها) باشید، بیشتر در معرض ابتلا به گل مژه خواهید بود.


علت شالازیون چیست؟

گل مژه چیست و چطور درمان می شود و چه تفاوتی با شالازیون دارد؟

زمانی که غدد اطراف پلک ها چربی تولید می کنند که خیلی غلیظ است یا مجرای خروج این غدد مسدود می شود، چربی تجمع پیدا می کند و آن بخش برجسته می شود. معمولا پزشک نمی داند دقیقا چه عاملی باعث بروز این مشکل می شود، انواع خاصی از پوست ها و برخی شرایط، مانند بلفاریت، می تواند احتمال بروز این شرایط را بیشتر کند. گاهی گل مژه داخل پلک ممکن است به شالازیون تبدیل شود.


تشخیص گل مژه و شالازیون چگونه است؟

گل مژه چیست و چطور درمان می شود و چه تفاوتی با شالازیون دارد؟
نقطه کوچک چرک در گل مژه

بیان تفاوت بین گل مژه و شالازیون سخت است، اما تفاوت هایی بین این دو وجود دارد. به طور کل گل مژه عفونی شده و در شالازیون عفونتی وجود ندارد.عفونت باعث ایجاد یک نقطه کوچک از چرک در نوک گل مژه می شود (که در تصویر نشان داده شده است) و شبیه به جوش به نظر می رسد. این چرک باعث بروز درد، پوسته پوسته شدن بخش، خراشیدگی، آبریزش و حساسیت به نور در چشم می شود. این عفونت حتی ممکن است باعث التهاب تمام پلک شود. شالازیون معمولا با درد همراه نیست و در همان ابتدا ملتهب می شود، اما ممکن است در ابتدا حتی متوجه التهاب نشوید.


گل مژه را دستکاری نکنید و سعی نکنید آن را خالی کنید


گل مژه ممکن است خیلی شبیه به جوش به نظر برسد و این امر ممکن است شما را وسوسه کند که آن را فشار دهید تا بترکد. اما این کار را نکنید – این کار باعث پخش شدن عفونت بر روی پلک می شود. فقط به این قسمت دست نزنید و بگذارید به حال خود بماند.گل مژه و شالازیون هر دو معمولا ظرف چند هفته به خودی خود برطرف می شوند.


درمان گل مژه با کمپرس گرم


یک پارچه تمیز را با آب گرم خیس کنید و آن را به مدت 10 تا 15 دقیقه و 3 تا 5 بار در روز روی پلک های خود قرار دهید. این کار باعث نرم شدن پلک شده و انسداد ایجاد شده در قسمت شالازیون یا گل مژه را باز می کند. اگر مشکل شالازیون باشد، می توانید بخشی از پلک را که دچار مشکل شده به آرامی با انگشت خود ماساژ دهید (فشار ندهید) تا به باز شدن انسداد کمک کنید.قبل از انجام این کار حتما دست های خود را تمیز بشویید. به علاوه اگر به طور منظم دچار گل مژه یا شالازیون می شوید، استفاده از کمپرس گرم به صورت روزانه از بروز آنها پیشگیری می کند.


چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در اکثر موارد گل مژه و شالازیون به خودی خود برطرف شده و نیازی به درمان ندارند. اما اگر طی چند روز این مشکلات برطرف نشدند، به سرعت رشد می کنند یا خونریزی کردند و بر روی بینایی شما تاثیر گذاشتند، هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید. این ها ممکن است علائم پخش عفونت باشند.


درمان گل مژه یا شالازیون در مطب پزشک


پزشک معمولا با نگاه کردن به چشم ها، گاهی با استفاده از نور مستقیم و ذره بین، می تواند گل مژه یا شالازیون را تشخیص دهد. اگر گل مژه بزرگ و دردناک باشد یا بعد از یک تا دو هفته کوچکتر نشود، پزشک آن را تخلیه می کند. ابتدا بخش مورد نظر بی حس شده، سپس یک برش کوچک در این قسمت ایجاد می کند تا چرک خارج شود. در برخی موارد آمپول استروئیدی* steroid تجویز می شود تا التهاب ایجاد شده بهبود پیدا کند.

* استروئید یا کورتیزون یا کورتیکواستروئیدها steroid یا همان کورتون:ترکیباتی هستند که به طور طبیعی در بدن، توسط غده فوق کلیوی (آدرنال) تحت عنوان هورمون کورتیزول ترشح می شوند که باعث کاهش التهاب، مهار نسبی ایمنی بدن، ترشح هیستامین، تقسیم سلولی و ساخت DNA می شود.

پیشگیری از گل مژه یا شالازیون
پیشگیری از گل مژه و شالازیون و لوازم آرایشی


اگر در حال حاضر دچار گل مژه یا شالازیون هستید، تا بهبود این مشکل از خط چشم، ریمل و دیگر لوازم آرایش در اطراف چشم استفاده نکنید تا مشکل بهبود پیدا کند. اگر لوازم آرایشی قدیمی خود را دور بیندازید، می توانید از بروز مجدد گل مژه یا شالازیون پیشگیری کنید. بهترین حالت این است که لوازم آرایشی خود را هر 6 ماه یک بار عوض کنید و آنها را با دیگران به اشتراک نگذارید. به علاوه هر شب قبل از خواب صورت خود را بشویید و آرایش تان را پاک کنید، به این ترتیب منافذ و فولیکول ها مسدود نخواهند شد.


پیشگیری از گل مژه و شالازیون و لنزهای چشم

اگر از لنز استفاده می کنید، مطمئن شوید که تمیز هستند. پزشک می تواند بهترین روش برای ضدعفونی کردن لنزها را به شما بگوید. به علاوه مهم است هر بار که قرار است دست به لنزها بزنید، دست هایتان را تمیز بشویید. زمانی که دچار گل مژه یا شالازیون هستید، از لنز استفاده نکنید.


پیشگیری از گل مژه و شالازیون و تمیزی دست ها

روی دست ها اغلب میکروب هایی وجود دارد که می تواند وارد چشم شده و منجر به بروز شالازیون و گل مژه شوند. دست های خود را همیشه با آب و صابون بشویید یا اگر امکان شستن آنها برایتان فراهم نیست، از پاک کننده های الکلی برای ضدعفونی کردن دست هایتان استفاده کنید. زمانی که چشم ها دچار خارش می شوند، وسوسه می شوید که آنها را بمالید، اما تحمل کنید و به چشم هایتان دست نزنید.از داروهای ضد حساسیت استفاده کنید تا خارش آنها برطرف شود.سیمرغ
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: