کد خبر: ۱۷۸۲۶۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 19
دستگاه تشخیص سریع سکته مغزی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت ساخته شد.
شفا آنلاین>سلامت>دستگاه تشخیص سریع سکته مغزی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت ساخته شد.

به گزارش شفا آنلاین،حسین فلاح باقر شیدایی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت با گرامیداشت 27 آذر سالروز وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان محصولات برگزیده این دانشگاه شامل پمپ سرنگی فشار بالا، دستگاه تشخیص سریع سکته مغزی و سیستم تصفیه پساب حاوی داروهای ضد سرطان از واحد رشت و المان سخنگو را از واحد لاهیجان در هجدهمین نمایشگاه پژوهش، فناوری و فن بازار به نمایش گذاشت.

فلاح گفت: پمپ سرنگی محصول شرکت دانش بنیان "فناوران الکترومکانیک کاسپین" مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در این نمایشگاه به معرض دید بازدید کنندگان قرار گرفت که این پمپها که کاربرد آن در فعالیت های پژوهشی صنایع نفت است با کارکرد در فشار بالا تا psi 15000 و دقت تزریق تا یک هزارم سی سی بر دقیقه میتوانند در عملیات مختلف تست نمونه، بکار رود.
مزایای سیستم تصفیه پساب داروهای ضد سرطان

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت درخصوص مزایای سیستم تصفیه پساب داروهای ضد سرطان، اظهار داشت: با توجه به افزایش بیماران سرطانی و استفاده از داروهای ضد سرطان جهت مداوای بیماری در بیمارستانهای مختلف، غلظت این داروها در پسابهای خروجی بیمارستانها افزایش یافته است ودر این رابطه بخش قابل توجهی از داروهای مصرف شده توسط بیماران سرطانی، جذب بدن نمی شوند و همراه ادرار و مدفوع از بدن بیمار خارج شده، وارد مجاری فاضلاب می شود. با توجه به اینکه این داروها عمدتاً، بسیار دیر تخریب پذیر هستند و در فرآیندهای معمول تصفیه فاضلاب حذف نمی شوند، این امر می تواند سبب افزایش غلظت این داروها در منابع آبی پذیرنده این فاضلاب باشند.

وی ادامه داد: غلظتهای بسیار کم این داروها می تواند برای بدن موجودات زنده مضر و آسیب رسان باشد، لذا این سیستم تصفیه که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در مقیاس پایلوت اجرا شده است، قادر است با بهره گیری از روشهای ترکیبی، درصد قابل توجهی از داروها را از پساب حذف کند .

فلاح از تحت حمایت قرارگرفتن این طرح در دانشگاه جهت نصب در بیمارستان بوعلی تهران به عنوان اولین نمونه بیمارستانی خبر داد و تصریح کرد: پس از اجرای موفق طرح در اولین بیمارستان، امکان بازنگری در استانداردهای محیط زیستی جهت حذف این داروها از فاضلابهای بیمارستانی امکان پذیر خواهد بود.

دبیر ساها استان گیلان ازدستگاه تشخیص سریع سکته مغزی به عنوان یکی دیگر از محصولات ابداع شده توسط واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت نام برد و افزود: تکنولوژی تشخیصی این اختلال مغزی با استفاده از دستگاه های CT-Scan است که گاهی در تصویربرداری بوسیله CT-Scan تغییرات بافت مغز در ساعات اولیه ایجاد سکته مغزی واضح نیست.

وی با بیان اینکه وجود یک ابزار قابل اعتماد تشخیصی برای پزشکان اورژانس و متخصصین مغز و اعصاب لازم است، افزود: سیستم طراحی و ساخته شده، ابزاری است که شدت سکته مغزی و جایگاه آن را در مغز بطور واضح نشان دهد تا پزشکان بتوانند در ساعات اولیه وقوع این بیماری˓ درمان مناسب برای بیماران را شروع کنند تا بافت کمتری از مغز دچار این اختلال شود، زیرا تاخیر در تشخیص می تواند موجب از بین رفتن بافتهای عصبی بیشتر در بیمار و در نتیجه تشدید عوارض مغزی و گاهی مرگ شود. این ابزار توانایی برجسته سازی تغییرات مغزی در مناطق مختلف آناتومیک مغز را داشته و تشخیص سکته مغزی ایسکمیک را برای پزشکان ساده تر می کند.

فلاح افزود: المان سخنگو دیگرمحصولی است که از دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان در این نمایشگاه ارائه شد این محصول با در نظر گرفتن خلا موجود در نسل جوان نسبت به دفاع مقدس و مشاهیر ملی، سعی در ارائه محصولی جذاب، مدرن و متناسب با سلیقه نسل جوان دارد که تنها با روشن کردن وای فای گوشی و اتصال به وای فای مورد نظر از طرف آن شخصیت (شهید، مشاهیر، اماکن تاریخی و ...) تماس با تلفن همراه کاربران حاصل می شود و هر شخصیت یک یا چند داستان از زندگی خود را برای کاربران تعریف می کند. پس از اتمام تماس تلفنی، مجموعه ای شامل فیلمها، عکسها، صوت درباره آن شخصیت و یا مکان در اختیار کاربر قرار می گیرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: