کد خبر: ۱۷۷۹۴۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 17
در سال ۹۵ برای برنامه پزشک خانواده شهری بالغ بر ۲۲۰۰ میلیارد تومان بودجه پیش بینی شده بود که متاسفانه این بودجه در سال ۹۶ نصف شد و به ۱۰۰۰ میلیارد تومان رسید
شفاآنلاین>سلامت> معاون بهداشت وزارت بهداشت، بودجه بهداشت در سال ۹۷ را همسان با سال ۹۶ عنوان کرد و گفت: انتظار داشتیم بودجه این بخش به اندازه سال ۹۵ باشد که اینگونه نشد.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر علیرضا رئیسی اظهارداشت: در سال ۹۵ برای برنامه پزشک خانواده شهری بالغ بر ۲۲۰۰ میلیارد تومان بودجه پیش بینی شده بود که متاسفانه این بودجه در سال ۹۶ نصف شد و به ۱۰۰۰ میلیارد تومان رسید.

وی با انتقاد از عدم تخصیص همین بودجه اندک با گذشت ۹ ماه از سال ۹۶، افزود: متاسفانه تاکنون کمتر از ۳۰ درصد از این بودجه را تخصیص داده اند.

بودجه بهداشت نصف شد

معاون وزیر بهداشت(Health) با اشاره به بودجه حوزه بهداشت در سال ۹۷، ادامه داد: برای سال آینده هم به رغم رایزنی هایی که با سازمان مدیریت و برنامه ریزی داشتیم، اما بودجه ای که برای سال ۹۷ در نظر گرفته اند به اندازه بودجه سال ۹۶ است.

رئیسی تاکید کرد: انتظار داشتیم حداقل این بودجه به اندازه همان سال ۹۵ باشد که اینطور نشد.

زیرساخت مهم برای داشتن پزشک خانواده

وی در ارتباط با برنامه پزشک خانواده و اجرای کشوری آن، گفت: مهم ترین زیرساخت برای اجرای این برنامه، داشتن پرونده الکترونیک سلامت است که اگر این سیستم تکمیل نشود، اجرای پزشک خانواده خیلی کارآیی نخواهد داشت.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: پرونده الکترونیک سلامت خیلی فراتر از یک سامانه ثبت اطلاعات عمومی مردم است.

به گفته رئیسی، در پرونده الکترونیک سلامت می بایست همه اطلاعات یک فرد از بدو تولد تا زمان مرگ ثبت شود.

وی با تاکید بر این موضوع که قرار نیست همه به تمامی اطلاعات افراد دسترسی داشته باشند، تصریح کرد: این اطلاعات بر اساس سطح بندی قابل دسترسی است، بطوریکه حتی پزشکان نیز بر اساس نیازشان به اطلاعات(Information) افراد دسترسی خواهند داشت.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، اظهارداشت: بستر این کار باید به گونه ای باشد که دیگر نیاز به دفترچه بیمه کاغذی نداشته باشیم. از همین رو، باید این سیستم تکمیل شود تا بتوانیم برنامه پزشک خانواده را در کشور اجرا کنیم.

رئیسی با تاکید بر اینکه موافق اجرای پایلوت و استانی برنامه پزشک خانواده نیستم، تصریح کرد: معتقدم که این برنامه می بایست به صورت تدریجی و گام و گام در سراسر کشور اجرا شود که البته این امر زمان بر خواهد بود.

ثبت اطلاعات ایرانی ها

معاون وزیر بهداشت با اعلام اینکه تا کنون اطلاعات ۷۸ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت کشور در سطح یک ثبت شده است، گفت: از این تعداد، ۴۳ میلیون نفر توانسته اند از خدمات سطح یک استفاده کنند.

وی با عنوان این مطلب که هر ایرانی باید یک مراقب سلامت داشته باشد، افزود: بر همین اساس برای هر ۲ تا ۳ هزار نفر جمعیت کشور یک مراقب سلامت تعریف شده است که در پایگاه های سلامت مستقر می شوند.

رئیسی ادامه داد: در حال حاضر به ازای هر ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر یک پایگاه سلامت داریم و برای هر ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر جمعیت کشور نیز یک مرکز جامع خدمات سلامت در نظر گرفته ایم.

معاون وزیر بهداشت توضیح داد: بین سه تا چهار پایگاه سلامت زیر نظر یک مرکز جامع خدمات سلامت خواهد بود.

وی با عنوان این مطلب که برنامه پزشک خانواده، نظام ارجاع و پرونده الکترونیک سلامت در یک راستا قرار دارند، افزود: پزشک خانواده قرار است مراقبت از مردم را انجام دهد و بر اساس نظام ارجاع که البته بهتر است عنوان نظام سطح بندی خدمات را جایگزین آن کنیم، هر فرد ایرانی برای گرفتن خدمات سلامت شامل پیشگیری، درمان و بازتوانی، بر اساس این نظام پیش خواهیم رفت.

اهداف سطح بندی خدمات سلامت

رئیسی تاکید کرد: اجرای برنامه نظام سطح بندی خدمات سلامت در هدف اول، صرفه جویی هزینه ها را در پی خواهد داشت. زیرا، در کشور خیلی مراجعات مردم برای گرفتن خدمات درمانی، به پزشک متخصص و فوق تخصص است و این برای مردم و نظام سلامت کشور خیلی گران تمام می شود.

وی افزود: دسترسی عادلانه به خدمات سلامت، هدف دوم نظام سطح بندی است. یعنی باید به جایی برسیم که بتوانیم خدمات با کیفیت تری به مردم ارائه بدهیم و ویزیت های تخصصی و مراقبت ها به گونه ای باشد که با وقت کافی صورت بگیرد.

رئیسی اظهارداشت: اجرای این برنامه دور از دسترس نیست و شاید بین ۱۰ تا ۱۵ سال زمان ببرد، ولی نکته مهم این است که بر اساس اصول علمی و آزموده شده در دنیا پیش برویم.

معاون وزیر بهداشت با بیان این مطلب که این نظام به تدریج مستقر شده و در حال اجراست، افزود: نکته ای که نباید فراموش کنیم، پرهیز از شتاب زدگی است. همچنین، اجرای نظام های سلامت موفق دنیا بر اساس مدل بومی سازی نیز مدنظر قرار بگیرد.

آموزش پزشک خانواده

وی با تاکید بر اینکه هدایت کردن مردم در نظام سطح بندی خدمات به معنای ایجاد مانع در دسترسی به خدمات سلامت نیست، گفت: در حال حاضر مراقبان سلامت جذب و آموزش دیده اند و بسترهای خدمت برای آنها تعریف شده است.

رئیسی همچنین از تربیت پزشک خانواده دوره دیده خبر داد و افزود: برای این کار، موضوع تخصص پزشک خانواده را دستور کار قرار داده ایم و در حال حاضر ۱۴۰ پزشک در حال تحصیل این دوره ها را گذرانده اند. بطوریکه برای اولین بار، یک دوره ۶ ماهه آموزش را برای پزشکان عمومی در نظر گرفته ایم.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: بر اساس نظام سطح بندی خدمات، نقش اصلی و مدیریت کار بر عهده پزشکان خانواده خواهد بود و نهایتا همه کشور از یک الگو پیروی می کند.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر ۲۴ هزار مراقب سلامت جذب کرده ایم، افزود: در مراکز جامع سلامت، کارشناس تغذیه و بهداشت روان را نیز افزوده ایم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: