کد خبر: ۱۷۷۸۷۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۰ - ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 16
بالا بودن هزینه‌های دندانپزشکی در کشور ما از دلایل مختلفی همچون هزینه بالای مواد دندانی، وسایل و تجهیزات دندانپزشکی را شامل می‌شود که عموماً هر دندانپزشکی باید برای پیشگیری و درمان از آنها استفاده کند.
شفا آنلاین>سلامت>عضو شورای عالی دندانپزشکان ایران در خصوص دلایل بالا بودن هزینه‌های دندان‌پزشکی در کشور توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش شفا آنلاین، عبدالجواد رحیم‌پور عضو شورای عالی دندانپزشکان ایران در خصوص دلیل هزینه های بالای دندانپزشکی در کشور توضیح داد: بالا بودن هزینه‌های دندانپزشکی در کشور ما از دلایل مختلفی همچون هزینه بالای مواد دندانی، وسایل و تجهیزات دندانپزشکی(Dental Equipment) را شامل می‌شود که عموماً هر دندانپزشکی باید برای پیشگیری و درمان از آنها استفاده کند.

وی تصریح کرد: دندانپزشکی جوانی که پس از فارغ‌التحصیلی قصد ایجاد مطب را دارد، اگر خودش صاحب یک ملک نباشد باید هزینه‌های بالای اجاره‌بها و تجهیز کردن آن مرکز را نیز برعهده بگیرد که به تبع پوشش هزینه‌های جانبی برای این فرد بسیار بالا خواهد بود.

رحیم‌پور، عدم تعادل اقتصادی در جامعه را یکی دیگر از دلایل بالا بودن هزینه‌های دندانپزشکی عنوان کرد و گفت: این موضوع باعث شده است که دندانپزشکان برای وارد کردن مواد دندانی یا تجهیزات پزشکی که عموماً باید از خارج از کشور تهیه شود، با چالش‌های زیادی روبه‌رو باشند، همچنین مسئله تورم و وضعیت متغیر قیمت ارز نیز در وارد کردن این محصولات اختلال‌هایی را به وجود می‌آورد.

این دندانپزشک تصریح کرد: هزینه‌های جاری مطب و بیمه کارکنان نیز به تبع هزینه‌های درمان را بالا خواهد برد.

عضو شورای عالی دندانپزشکان ایران در خصوص راه‌حل‌های حل این معضل گفت: یکی از روش‌های کاهش دادن هزینه‌های دندانپزشکی، همکاری وزارت بهداشت(Ministry of Health) با وزارت بازرگانی و اختصاص بیمه‌های برای دندانپزشکان است که متأسفانه تاکنون به آن توجهی نشده است.

رحیم‌پور گفت: باید توجه داشته باشیم که بالا بودن هزینه‌های دندانپزشکی باعث می‌شود تا خانواده‌ها برای درمان و پیشگیری از بروز بیماری‌های دهانی و دندانی مراجعه کمتری به دندانپزشکان داشته باشند که این موضوع در سطح کلان، هزینه های بیشتری را به جامعه تحمیل خواهد کرد.

این دندانپزشک با انتقاد از واقعی نبودن تعرفه‌های دندانپزشکان توضیح داد: بی‌نظمی و عدم تعادل در تعرفه‌گذاری‌ها باعث متفاوت بودن هزینه‌های دندانپزشکی در مطب‌های مختلف شده است که باید وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی(Medical System) به صورت جدی به این موضوع نظارت کرده و از بروز این بداخلاقی‌ها پیشگیری کنند.

عضو شورای عالی دندانپزشکان ایران، بالا بودن هزینه‌های دندانپزشکی را یکی از دلایل پوشش ندادن بیمه‌ها عنوان کرد و گفت: برای حل این معضل می‌توان از الگوهایی که در کشورهای موفق مانند سوئد و کانادا اجرا شده است، استفاده کرد که متأسفانه ما تاکنون در این زمینه نتوانستیم درست عمل کنیم و یکی از دلایلی که همکاران ما حاضر به بستن قرارداد با بیمه‌ها نیستند، پرداخت‌های نامناسب بیمه‌ها است.

وی در پایان گفت: همانطور که مشاهده می‌کنید، بسیاری از گروه‌های پزشکی که با بیمه‌ها قرارداد دارند، از وضعیت پرداخت بیمه‌ها گله‌مند هستند که این امر باعث بی‌اعتمادی جامعه دندانپزشکان به بیمه‌ها شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: