کد خبر: ۱۷۷۵۲۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۰ - ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 13
عضو هیئت علمی دانشکده عمران دانشگاه امیرکبیر از آسیب پذیری مراکز درمانی کشور خبر داد.
شفا آنلاین>سلامت>عضو هیئت علمی دانشکده عمران دانشگاه امیرکبیر از آسیب پذیری مراکز درمانی کشور خبر داد.

به گزارش شفا آنلاین،محسن طهرانی‌زاده عضو هیئت علمی دانشکده عمران دانشگاه امیرکبیر‌ در کارگاه‌ تخصصی‌ درس‌هایی از زلزله‌ کرمانشاه و سر پل ذهاب‌ که امروز برگزار شد، گفت: زلزله‌ پدیده‌ای طبیعی است‌ که باید با زیرساخت‌های علمی آسیب‌پذیری آن را کاهش دهیم تا شاهد کاهش عوارض کمتری در این عرصه باشیم‌.

وی اظهار کرد: طی 30 سال گذشته 15 زلزله‌ داشتیم و از آنجایی که روی خط زلزله‌ هستیم باید نگاه عالمانه‌ای به موضوع زلزله‌ داشته باشیم‌؛ با تحلیل خطر در زلزله‌های بعدی هوشیارتر‌ باشیم‌، در زلزله کرمانشاه 2 بیمارستان داشتیم‌ و از آنجایی‌ که بیمارستان‌ها باید محل خدمت‌پذیری و خدمت‌رسانی باشند‌ و باید بدون وقفه‌ شاهد ارائه خدمات‌ در این مراکز باشیم‌ اما متأسفانه 2 بیمارستان نیز دچار خسارت شدند‌.

زلزله‌ کرمانشاه نشان داد باید روی مسائل ژئو‌تکنیکی‌ توجه خاصی داشته باشیم‌

طهرانی‌زاده افزود: پهنه‌بندی خطر زلزله‌ موضوعی مهم است که در زلزله‌ کرمانشاه نشان داد باید روی مسائل ژئو‌تکنیکی‌ توجه خاصی داشته باشیم‌ و بدانیم خطر زمین‌ لرزه در مراحل مقدماتی بدون در نظر گرفتن اثر ساختگاه‌ بر مشخصات زلزله‌ برآورده‌ می‌شود.

وی در بحث ریز‌ پهنه‌بندی ژئوتکنیک‌ لرزه‌ای شهرهای‌ بزرگ گفت: باید مشخصات‌ ژئوتکنیکی‌ نظیر روان‌گرایی‌، لغزش‌، فرونشست‌ زمین‌، توپوگرافی‌ ساختگاه‌ها مد نظر قرار بگیرد‌، زیرا این موارد به طور مستقیم‌ بر ایمنی‌ سازه‌های واقع تأثیر می‌گذارد‌‌.

طهرانی‌زاده گفت: ارزیابی خطر‌پذیری‌ شهرهای‌ بزرگ نشان‌ می‌دهد عناصر‌ طبیعی‌ زیست‌ محیطی، عناصر انسانی، اجتماعی – فرهنگی، خدمات شهری و غیره‌ در معرض آسیب‌پذیری قرار دارند و باید در بحث تدابیر زلزله به این موضوعات نگاه ویژه‌ای داشت.

وی در ادامه بحث‌ ژئوتکنیک‌ لحظه‌ای و اجزای غیر سازه‌ای را مسئله‌ای مهم عنوان کرد و افزود: این 2 مورد در آیین‌نامه 2008 اضافه شده تا شاهد کاهش خسارات‌ ناشی از زلزله‌ باشیم اما متأسفانه‌ در بسیاری از نقاط‌ مختلف‌ ایران‌ مطالعاتی‌ که  صورت گرفته انجام نشده و باید آسیب‌پذیری‌ شهرها در زلزله‌ را با نگاه متخصصان  مورد ارزیابی قرار دهیم‌.

طهرانی‌زاده افزود: کل ایران از لحاظ خطرپذیری‌ شهری بررسی شده‌ و بحث‌ مقاوم‌سازی ساختمان‌ها باید‌ در این عرصه‌ بیشتر و پررنگ‌تر پیگیری شود.

وی افزود: بررسی‌ آسیب‌پذیری ساختمان‌های غیرمسکونی‌، تأسیسات و شریان‌های حیاتی‌ کشور در برابر زلزله‌ نشان می‌دهد ساختمان‌های قدیمی کشور به طور عمده متشکل‌ از عناصر‌ باربر‌، طاق‌های ضربی‌ و ساختمان‌هایی به نسبت جدیدتر‌ آن دارای اسکلت‌ فلزی یا بتنی‌ هستند و قریب‌ 80 درصد ساختمان‌های موجود کشور ساختمان‌های آجری هستند که باید مقاوم‌سازی آنها مورد بازنگری قرار بگیرد‌.

وی گفت: سیاست‌های کلی پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیرمترقبه‌ نشان می‌دهد که ایران گسترش و تقویت مطالعات علمی و تحقیقاتی‌ همه جانبه‌ در زمینه‌ کاهش‌ خطرات ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیرمترقبه‌ به خصوص مسائل مربوط به زلزله‌ و ساماندهی، حمایت و تجهیز مراکز علمی و تحقیقاتی را باید مد‌ نظر قرار دهد و از مطالعات و تحقیقات‌ مهندسی زلزله‌، مطالعات و تحقیقات در زمینه جامعه‌شناسی و مدیریت منابع‌ باید بهره‌ کافی ببریم‌.

طهرانی‌زاده یکی از کارهای‌ مطلوب‌ زلزله کرمانشاه را ثبت رکورد زلزله‌ دانست و افزود: شناسایی ارتعاش‌ها در موضوع مراکز درمانی حائز اهمیت است و باید در عرصه‌های گوناگون با مطالعات علمی عوارض زلزله را کاهش دهیم.

وی در پایان گفت: زلزله‌ پدیده‌ای طبیعی است که زیربنای‌ علمی دارد و باید با حضور متخصصان‌ مقاوم‌سازی ، متخصصان عرصه‌ عمران و خاک، عمران‌ و محیط‌ زیست‌، متخصصان‌ بتن‌ و خاک و غیره‌ بتوانیم‌ کاهش عوارض‌ ناشی از بلایای‌ طبیعی باشیم‌.

برچسب ها: درمان ، سلامت ، بیمارستان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: