کد خبر: ۱۷۶۹۲۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 09
هنگامي که در آب هستيد، بدن حدود 90 درصد سبک‌تر احساس مي شود.اين به معناي آن است که هنگام ورزش در آب، بدن اثري مشابه با ورزش در خشکي را تجربه نمي کند
شفاآنلاین>سلامت> ورزش در آب براي تمام گروه هاي سني - از کودکان تا افراد سالمند - مفيد است. حتي افرادي که با آسيب ديدگي هاي عضلاني، تاندون يا استخوان مواجه شده اند و همچنين افراد داراي اضافه وزن و زنان باردار مي توانند ورزش در آب را امتحان کنند.

به گزارش شفاآنلاین، هر نوع ورزشي براي سلامت بدن انسان خوب است، و ورزش هايي که با آب سر و کار دارند، در زمره تمرينات کم فشار قرار مي گيرند، که مي تواند از بسياري جهات براي انسان مفيد باشد.

هنگامي که در آب هستيد، بدن حدود 90 درصد سبک‌تر احساس مي شود.اين به معناي آن است که هنگام ورزش در آب، بدن اثري مشابه با ورزش در خشکي را تجربه نمي کند.

همچنين، ورزش در آب شما را از روتين هاي يکنواخت در باشگاه دور مي کند.با انجام ورزش هاي آبي، شما مي توانيد طي مدت زمان انجام تمرينات ورزشي شادابي خود را حفظ کنيد، در شرايطي که يک روتين تمرينات ورزشي در خشکي مي تواند به طور معمول با خستگي و افت سطوح انرژي همراه باشد.افزون بر اين، ورزش در آب سرگرم کننده و لذت بخش است.

ورزش در آب براي تمام گروه هاي سني - از کودکان تا افراد سالمند - مفيد است.حتي افرادي که با آسيب ديدگي هاي عضلاني، تاندون يا استخوان مواجه شده اند و همچنين افراد داراي اضافه وزن و زنان باردار مي توانند ورزش در آب را امتحان کنند.

همچنين، اين نوع از ورزش معمولا به تجهيزات اضافه خاصي نياز ندارد. تنها کافي است تا در استخر شنا کرده و آماده جلسه تمريني خود شويد.

ورزش کردن در آب يک نوع فعاليت درماني است که هم از نظر جسماني و هم از نظر رواني براي انسان مفيد است. در ادامه با برخي از فوايد ورزش در آب بيشتر آشنا مي شويم.

    کمک به کاهش وزن

ورزش هاي آبي مي توانند به کاهش وزن سريع کمک کنند.در ورزش هاي آبي، تمرينات قدرتي و هوازي با مقاومت آب ترکيب مي شوند.اين به معناي آن است که کل بدن به فعاليت وادار مي شود.

با توجه به شدت تمرينات و وزن شما، زماني که روزانه براي حدود 30 تا 60 دقيقه ورزش آبي انجام مي دهيد، شما مي توانيد 300 تا 500 کالري در روز بسوزانيد.

مطالعه اي که در سال 2010 در نشريه Journal of Obesity منتشر شد، نشان داد که دويدن در آب مي تواند به کاهش چربي بدن و اندازه دور کمر و همچنين بهبود تناسب هوازي و کيفيت زندگي کمک کند.

مطالعه اي ديگر که در سال 2014 در نشريه Journal of Exercise Rehabilitation منتشر شد نيز نشان داد که ورزش آبي منظم مي تواند به کاهش درصد چربي بدن کمک کند.

    بهبود سلامت مفاصل

همان گونه که پيش‌تر اشاره شد، ورزش هاي آبي در دسته ورزش هاي کم فشار قرار دارند، که به بهبود سلامت مفاصل کمک مي کنند. هنگام انجام يک ورزش آبي، شناوري در آب موجب مي شود تا فشار زيادي روي مفاصل وارد نشود. همچنين، اين شرايط اثرات منفي مانند درد و خستگي را به حداقل مي رساند.

اين براي افراي که از برخي بيماري هاي مرتبط با مفاصل، مانند آرتريت، رنج مي برند يا افرادي که دوره توانبخشي جسماني را پشت سرمي گذارند، بسيار مفيد است.

    بهبود انعطاف پذيري و تحرک

طي انجام ورزش هايي که در خشکي انجام مي شوند حرکات بدن به واسطه اثرات نيروي گرانش زمين و نگراني از زمين خوردن محدود مي شوند. اما هنگام ورزش در آب، قرار گرفتن بدن در برابر مقاومت آب به انعطاف پذيري بيشتر و افزايش دامنه حرکت مفاصل کمک مي کند.ورزش هاي آبي براي بهبود انعطاف پذيري پشت و قسمت پايين بدن مفيد هستند. انعطاف پذيري عنصري مهم براي تناسب اندام محسوب مي شود، زيرا انعطاف پذيري کم مي تواند دامنه حرکت و تحرک را محدود کرده، تعادل و هماهنگي را کاهش دهد.

آب گرم بهترين گزينه براي افزايش انعطاف پذيري است، زيرا به انعطاف بيشتر عضلات کمک مي کند. از اين رو، براي افزايش انعطاف پذيري و تحرک انتخاب استخرهاي آب گرم بهترين گزينه است.

    کاهش فشار خون

هنگامي که در آب ورزش مي کنيد، مقاومت آب به گردش کارآمدتر خون در سراسر بدن کمک مي کند. اين شرايط فشار خون را کاهش مي دهد و در بلند مدت، نرخ ضربان قلب در حالت استراحت را نيز کاهش مي دهد.

به طور همزمان، ورزش هاي آبي روشي خوب براي تقويت استقامت قلبي هستند.

مطالعه اي که در سال 2017 در نشريه European Journal of Preventive Cardiology منتشر شد، نشان داد که همانند ورزش در خشکي، ورزش آبي نيز اثر مثبتي در زمينه کاهش فشار خون دارد.

    افزايش قدرت عضلاني

به دليل اين که آب به طور مداوم در جريان است و تغيير جهت مي دهد، در مقايسه با هوا مقاومت بيشتري ايجاد مي کند. بر همين اساس است که يک مايل شنا کردن در آب به زمان بيشتري نسبت به يک مايل پياده روي در خشکي نياز دارد.

هنگامي که در آب ورزش مي کنيد، عضلات شما به صورت جدي درگير فعاليت مي شوند. همان گونه که براي غلبه بر مقاومت آب تلاش مي کنيد، عضلات رشد کرده و قوي‌تر مي شوند. اين شرايط به بهبود انعطاف پذيري و چالاکي عضلاني نيز کمک مي کند.

    کاهش استرس

هر نوع ورزش آبي مي تواند در کاهش استرس(Stress) و اضطراب مفيد باشد. فعاليت در آب مي تواند يکي از آرامش بخش‌ترين فعاليت هايي باشد که به کاهش استرس کمک مي کند. قرار گرفتن در آب براي بدن و ذهن بسيار آرامش بخش است. در حقيقت، از صداي آب براي مديتيشن نيز استفاده مي شود.

تمرينات ورزشي آبي مغز را براي ترشح هورمون هاي احساس خوب که به نام اندورفين شناخته مي شوند، تحريک مي کند، که اين شرايط استرس را کاهش داده و موجب شکل گيري احساسي خوب در شما مي شود.

همچنين، انجام ورزش در آب جريان اکسيژن به عضلات را بهبود بخشيده و تنفس را تنظيم مي کند.

    عدم نياز به تجهيزات اضافي

تمرينات ورزشي در آب مي توانند بدون استفاده از هيچ گونه وسيله يا تجهيزات جانبي انجام شوند. مقاومت آب مي تواند به عنوان وزنه يا عامل مقاومت دروني براي انجام تمرينات هوازي و قدرتي عمل کند.

مقاومت آب موجب مي شود تا عضلات سخت‌تر کار کنند. اين شرايط تسهيل چربي سوزي، کمک به کاهش وزن، و بهبود انعطاف پذيري را در پي دارد.

ورزش هاي آبي، زماني که بدون وزنه انجام مي شوند، مي توانند به طور خاص براي افرادي که از دردهاي مفصلي، يا برخي آسيب ديدگي ها که امکان کار با وزنه را به آنها نمي دهد، رنج مي برند، مفيد باشد.

با اين وجود، اگر از نظر کار با وزنه محدوديت نداريد، مي توانيد براي کسب بهترين نتيجه هنگام انجام ورزش هاي آبي از آنها استفاده کنيد. کار با وزنه براي جلوگيري(Avoid) از کاهش تراکم توده استخواني و پوکي استخوان بسيار مهم است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: