کد خبر: ۱۷۶۶۹۱
تاریخ انتشار: ۰۵:۲۰ - ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 07
دانشمندان از ادغام شیمی‌ درمانی مرسوم و نوعی داروی نسبتاً جدید که به سلولهای غده‌ای مقاوم در برابر شیمی‌ درمانی حمله می‌کند، با نانوذرات، بسته‌ای ترکیبی ساخته‌اند
شفا آنلاین>سلامت>محققان اعلام کرده‌اند از نانوذرات توموریاب حامل نوعی داروی خاص که قابلیت آسیب‌پذیرتر کردن سلولهای سرطانی را در برابر سموم شیمی‌درمانی دارند، می‌توان به عنوان راهی جدید در درمان سرطان آندومتریوز استفاده کرد.

به گزارش شفا آنلاین، دانشمندان از ادغام شیمی‌ درمانی مرسوم و نوعی داروی نسبتاً جدید که به سلولهای غده‌ای مقاوم در برابر شیمی‌ درمانی(Chemotherapy) حمله می‌کند، با نانوذرات، بسته‌ای ترکیبی ساخته‌اند که روش درمانی بسیار برگزیده و کشنده‌ای برای این غدد سرطانی پیش روی پزشکان و بیماران مبتلا به سرطان رحم می‌گذارد.

این نانوذرات فوق‌العاده مرگبار، به گفته سرپرست پژوهشگران، باعث کاهش رشد تومور و افزایش میزان نجات و بقای مبتلایان می‌شود: «ما برای اولین بار موفق شدیم دو راهکار مختلف هدفگیری تومور را با یکدیگر ادغام کنیم و از آن برای مبارزه با سرطان(Cancer) مرگبار آندومتریوز نوع دوم بهره ببریم».

«کریم عبید»، دانشجوی ارشد دانشگاه آیووا ادامه داد: «معتقدیم از این نوع درمان می‌توان برای مبارزه با سرطان‌های دیگر نیز استفاده کرد».

محققان، آزمون کارآیی این روش را در موشهای آزمایشگاهی بررسی کردند و به نتایجی امیدوارکننده دست یافتند. در این روش، از nintedanib برای هدفگیری سلولهای سرطانی استفاده شد. نوعی جهش خاص موسوم به Loss of Function p53 یا «از دست دادن عملکرد p53» در این میان ایفای نقش می‌کند که چرخه معمول زندگی سلولهای تومور را قطع کرده، آنها را در برابر آثار مرگبار شیمی‌ درمانی مقاومتر می‌سازد.

پاشنه آشیل تومورهای آندومتریوز همین جاست؛ روندی که مقاومت سلول سرطانی را از پیش رو برمی‌دارد و استفاده همزمان از Nintedanib نیز، سلولها را به اندازه‌ای وادار به تقسیم می‌کند که در برابر شیمی‌ درمانی آسیب‌پذیرتر شوند و براحتی از بین بروند.

عبید اضافه کرد: «از رویکرد جدید می‌توان برای مبارزه با برخی سرطانهای دیگر همچون سرطان ریه و تخمدان نیز بهره برد. این سرطانها هم جهش موسوم به از دست دادن عملکرد p53 یا Loss of Function p53 mutation را با خود حمل می‌کنند».
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: