کد خبر: ۱۷۶۴۷۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 05
اولين علت ورود بسياري از جوانان به دانشگاه، مدرك‌گرايي است كه متأسفانه در جامعه رايج شده است و خيلي از جوانان به اميد بهبود شرايطشان و براي يافتن شغل مناسب به دانشگاه مي‌روند
شفاآنلاین>سلامت> اولين علت ورود بسياري از جوانان به دانشگاه، مدرك‌گرايي است كه متأسفانه در جامعه رايج شده است...

به گزارش شفاآنلاین، اولين علت ورود بسياري از جوانان به دانشگاه، مدرك‌گرايي است كه متأسفانه در جامعه رايج شده است و خيلي از جوانان به اميد بهبود شرايطشان و براي يافتن شغل مناسب به دانشگاه مي‌روند، جواني كه بعد از اخذ مدرك به دنبال شغل مي‌رود اگر با نبود بازار كار و اشتغال روبه‌رو شود، ضربه بزرگي به او وارد مي‌شود. سن جواني سني است كه خانواده از وي توقع دارند و در بسياري از موارد با دوستاني برخورد مي‌كند كه ادامه تحصيل نداده‌اند، اما تشكيل خانواده داده‌ و در زندگي موفق شده‌اند اما او با مدرك دانشگاهي نه كار دارد، نه زندگي تشكيل داده و نه حتي اميدي به يافتن كار مناسب(Appropriate) دارد كه همين باعث اولين سرخوردگي‌اش مي‌شود.

وقتي جوان سرخورده شود گرايش به سمت «واگرايي» پيدا مي‌كند يعني مبارزه با خود و مبارزه با جامعه. در چنين موقعيتي معمولاً در ابتدا به سراغ سيگار مي‌رود، اعصابش بهم ريخته است و مي‌خواهد به نحوي خود را تسكين دهد و اوقاتش را پر كند، در قدم بعدي براي فراموشي و آرامش كاذب به سمت مواد مخدر مي‌رود تا جبران عمر از دست رفته‌اش باشد كه در بسياري از موارد، فرد به اعتياد گرفتار شده و معتاد مي‌شود. يكي ديگر از دلايلي كه اقشار تحصيل كرده به سمت سيگار و مواد مخدر صنعتي گرايش پيدا مي‌كنند بدست آوردن نوعي تفنن و به اصطلاح خودشان نوعي «باكلاسي» يا «لاكچري بودن» است، يعني فكر مي‌كند كسي كه در دنياي مدرن و معاصر با حجم وسيعي از امكانات روبه‌رو است، اگر استفاده نكند عمرش را تلف كرده است، لذا اوقات فراغتش را اينگونه پر مي‌كند و مي‌گويد از اين كار لذت مي‌برم پس شروع به مصرف انواع مخدرها مي‌كند.

دليل ديگري كه برخي جوانان تحصيل‌كرده به اعتياد (addiction)روي آورده‌اند اين بوده كه اين قشر خيلي پايبند به اصول و ارزش‌هاي سنتي خانواده نبوده‌اند و اين امر هم در خانم‌ها هم در آقايون ديده شده است. كم كم به بهانه «داشتن ذهن باز» به يكسري كارهاي ديگر گرايش پيدا مي‌كنند و اختلافات خانوادگي شروع مي‌شود به عنوان مثال مي‌توان گفت كه مدارك تحصيلي‌شان را به رخ هم مي‌كشند يكديگر را درك نمي‌كنند با هم كل كل مي‌كنند براي يكديگر شاخ و شونه مي‌كشند، همه اينها باعث به وجود آمدن اختلاف خانوادگي مي‌شود و وقتي اين اختلاف‌ها شروع مي‌شود نياز دارند به جايي و محيطي كه دور از اين دغدغه‌ها باشد يعني «مواد مخدر و مشروبات الكلي» بروند.

من فكر مي‌كنم اينها سه دليل اصلي گرايش جوانان تحصيلكرده به مواد مخدر است و رويكرد اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر به شرطي كه درست اجرايي شود، مي‌تواند كمك شاياني در پيشگيري از اعتياد افراد تحصيل كرده داشته باشد؛ زيرا مي‌دانيم كه مبارزه با مواد مخدر تنها وظيفه دولت نيست و خود دولت هم به تنهايي قادر به انجام همه كارها نيست به نظر من دولت بايد بيشتر در حوزه مبارزه با توليد و توزيع مواد مخدر كار كند و امور پيشگيري از اعتياد و فرهنگ‌سازي را بر عهده مردم بگذارد. دولت بايد با اطلاع‌رساني دقيق و جامع‌تر رويكرد اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر را از طرق مختلف مثل صدا و سيما و رسانه‌هاي مكتوب و فضاي مجازي يا همين كانال‌هاي تلگرامي به مردم بشناساند و از جزئيات اين رويكرد و اهدافش بيشتر به مردم بگويد تا مردم اعتماد بيشتري نسبت به دولت و برنامه‌هاي پيشگيري از اعتياد داشته باشند و خودشان دست به كار شوند تا اثرات موفق اين رويكرد در جامعه نمايان شود. دكتر غفور شيخي
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: