کد خبر: ۱۷۶۴۱۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 04
سیل آمد و طوفان شد اما درس عبرت نگرفتیم، اینک نوبت زلزله است. زلزله، کرمانشاه را عزادار کرد و خسارت سنگینی به هموطنان وارد آورد اما هنوز هم درس نیاموخته ایم
شفا آنلاین>اجتماعی>«باید ازحادثه زلزله غرب کشور در استاندارد سازی مصالح درس عبرت بگیریم، باید خانه هایمان را ایمن سازی کنیم، بجای آنکه ظاهر لوکس خانه و چشم اندازش اولویت اول ما در خرید و ساخت خانه باشد باید با بررسی کارشناسانه، استاندارد بودن مصالح بکاررفته در ساخت وایمنی آن را مدنظر قراردهیم.»

به گزارش شفا آنلاین، اینها بخشی از دغدغه های اسماعیل نجار، مقام مسئول در حوزه بحران و کسی است که همه او را به نام مرد بحران می شناسند.

فردی که دغدغه هایش درمقابله با بلایا و حوادث طبیعی زیاد است اما به نظر می رسد صدایش زیاد شنیده نمی شود؛ درعوض با وقوع هر حادثه طبیعی و غیرطبیعی ریز و درشتی، او را مورد مواخذه قرار داده ایم و گاه حضورش را در مدیریت بحران، بی اثر خوانده ایم چرا که انتظارداریم تا او، بحران را در طرفه العینی مدیریت کند.غافل ازآنکه مدیریت بحران توسط یک فرد، شدنی نیست و همه جامعه در مدیریت آن سهم دارند ودخیلند.

هربار که کشورمان دستخوش حادثه ای از جمله حادثه طبیعی مثل سیل ،طوفان ،زلزله و آتش سوزی(fire) می شود، نجار، روی خط ایر( در اصطلاح روی آنتن خبری قرار گرفتن) می آید و به مردم هشدار می دهد اما هشدارهای او باز هم پس از رتق و فتق امور از خاطر مردم می رود و با فروکش کردن عمق فاجعه و عادی شدن اوضاع به باد فراموشی سپرده می شود.

هر چند در پی حادثه ای طبیعی همچون زلزله ، این مردم به ویژه آسیب دیدگان حادثه از دغدغه هایشان می گویند اما باید به این نکته نیز توجه داشت که فقط مردم نیستند که دغدغه دارند بلکه مسئولان هم دستخوش دغدغه هایی هستند و بد نیست گاهی گریزی به درد دل های آنان بزنیم .

نجار از عبرت نیاموزی ما می گوید؛ اینکه ازحادثه ها درس عبرت نمی گیریم، سیل آمد و طوفان شد اما درس عبرت نگرفتیم، اینک نوبت زلزله است. زلزله، کرمانشاه را عزادار کرد و خسارت سنگینی به هموطنان وارد آورد اما هنوز هم درس نیاموخته ایم.

نجار در ادامه با گلایه از مردم می گوید: همیشه پیش از حادثه(accident) و یا پس از وقوع واقعه ای دلخراش به مردم هشدار می دهیم ؛ کارگاه آموزشی برگزار می کنیم و حتی از فیلم ها وکلیپ های آموزشی درباره مقابله با بلایا استفاده می کنیم، اما گویی اثرش اندک است؛ نتیجه اش این است که هنوز مردم حتی استفاده از یک کپسول خاموش کننده را بلد نیستند و بیشترشان با بی خیالی به این موضوع اعتراف می کنند.

از نظر رئیس سازمان مدیریت بحران(Crisis Management) ، برخی خبرنگاران نیز شامل همین مردم اکثرا بیخیال هستند. خبرنگارهایی که در فراگیری استفاده از یک کپسول آتش نشانی ساده تقلایی نمی کنند چه رسد به شرکت در کارگاه های آموزشی امداد رسانی .

نجار می افزاید: جای تاسف است که با وجود همه تلاش‌ها ی انجام شده در زمینه آموزش اما میزان آمادگی مردم شهری مثل تهران در برابر زلزله به کمتر از10 درصد می رسد واین ، یعنی آنکه باید همه برای آموزش و ارتقای آگاهی مردم در حوزه بحران کمک کنیم.

وی با مرور بخشی از خاطرات تلخش ازحادثه آتش سوزی پلاسکو می گوید: در حادثه پلاسکو به مردم و مسئولان نه تنها هشدار بلکه اخطار دادیم اما نتیجه آن کجاست؟ این موضوع را چه کسی و یا کسانی پیگیری کردند؟

وی می افزاید: اگر ازخاطر مردم رفته باشد از خاطر ما نرفته است و نمی رود؟ ما همچنان نگرانیم که مبادا دوباره براثر بی احتیاطی مردمی که حاضر نیستند هزینه اندکی را صرف ایمنی و بیمه خود کنند شاهد وقوع حادثه ای مشابه درشهرمان و درراستای همان خیابان حادثه دیده (خیابان جمهوری) باشیم خیابانی که مثل خیلی از خیابان های شهر ساختمان هایی ناایمن با قدمت زیاد دارد.

این دغدغه مند بحران، یادی از صحنه های حادثه زلزله کرمانشاه (زلزله 21 آبان) می کند و می افزاید: در کرمانشاه، شاهد صحنه های تلخی بودم صحنه هایی که نشان می داد در اغلب موارد، ملاحظات ایمنی ازسوی برخی سازندگان مسکن و حتی مردم لحاظ نشده است چرا که اگر حداقل‌های ایمنی رعایت شده بود، ساختمان ها فرو نمی ریخت و شاهد این همه خسارات جانی و مالی در کرمانشاه نبودیم.

وی ادامه می دهد: باید بیایید وببینید که خانه ها یکی پس از دیگری چگونه بر خاک خوابیده است و تنها آنهایی که حتی بطور جزیی ملاحظات ایمنی را در ساخت خانه اشان رعایت کرده اند؛ خانه برایشان پابرجا مانده است.

«در این زلزله برخی روستاها صددرصد و نیز 12 هزار واحد مسکونی اعم از شهری و روستایی تخریب شده است و 15 هزار واحد هم به تعمیرات نیاز دارد.»

وی درادامه می افزاید: آیین نامه 2800 را برای لحاظ موارد ایمنی در ساخت منازل مسکونی تدوین کرده اند اما آیا از این آیین نامه در ساختمان سازی استفاده می شود؟

اگر مفاد این آیین نامه در ساختمان سازی استان کرمانشاه رعایت می شد، اکنون شاهد این میزان تخریب نبودیم.

« درد است وقتی می بینیم ساختمانی پنج طبقه نوساز با متریال بتن آرمه بر اثر زلزله همانند موم نرم شده و فرو ریخته چرا که درساخت آن ملاحظات ایمنی و آیین‌نامه‌ 2800 رعایت نشده است. »
نجار زمانی این دردها را واگویه می کند که بر اساس آماری که رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران ارائه داده است حدود 90 درصد از ساختمان‌های استان تهران نیز توسط افراد فاقد صلاحیت ساخته می‌شود .

نجار این موضوع را به عبور آسان از مساله کیفیت توسط مسئولان ذی‌ربط نسبت می‌دهد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: