کد خبر: ۱۷۶۱۱۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 03
بیماری خروسک را می‌توان براساس علائم بالینی تشخیص داد و احتمال بروز علائم ناشی از عوامل شدیدتری همچون اپی‌گلوتیت و انسداد مجرای هوایی وجود ندارد.

شفا آنلاین:به علت تنگ بودن مجاری تنفسی در بچه‌ها ریسک ابتلا به خروسک یا کروپ التهاب حلق و نای در آنها بالا می‌رود.

به گزارش شفا آنلاین:لارنگوتراکئوبرونشیت در فصل پاییز و زمستان رخ می‌دهد و اغلب به فرم خفیف خود محدود شونده، تظاهر می‌یابد. این بیماری معمولاً در سنین ۶ ماه تا ۳ سال دیده می‌شود ولی در هر سنی می‌تواند رخ دهد. کروپ ویروسی در مردان با نسبت ۳ به ۲ شایع‌تر است.

بیماری خروسک را می‌توان براساس علائم بالینی تشخیص داد و احتمال بروز علائم ناشی از عوامل شدیدتری همچون اپی‌گلوتیت و انسداد مجرای هوایی وجود ندارد.
بیشتر اوقات نیازی به بررسی‌های بیشتر از جمله آزمایش‌های خون، رادیولوژی و کشت میکروب نیست. خروسک بیماری شایعی است و در حدود ۱۵٪ از کودکان دیده می‌شود که بیشتر آنها در سنین ۶ ماه تا ۵–۶ سال قرار دارند. نوجوانان و بزرگسالان به ندرت دچار خروسک می‌شوند. دیفتری یکی از عوامل عمده‌ای است که باعث این بیماری شده که این عامل با موفقیت واکسیناسیون و پیشرفت بهداشت و استانداردهای زندگی در جهان غرب بهبود یافته و به تاریخ پیوسته است.

علائم و نشانه‌ها

نشانه‌های خروسک عبارتند از سرفه، استریدور (صدایی زیر و شبیه خس خس به هنگام دم)، گرفتگی صدا و سختی تنفس که در هنگام شب تشدید می‌شوند. گریه می‌تواند باعث تشدید خس خس شود، خس خس می‌تواند نشاندهنده تنگ شدن مجرای هوا باشد. با بدتر شدن خروسک ممکن است از شدت خس خس کاسته شود. علائم دیگر عبارتند از تب، زکام (علائمی‌مشابه علائم سرماخوردگی) و به داخل فرورفتن پوست میان دنده‌ها. جاری شدن آب دهان یا ظاهری بیمار معمولا به دیگر موارد پزشکی مربوط است.

درمان خروسک

براساس این گزارش؛ با توجه به این که خروسک(کروپ)‌ یک عفونت ویروسی است و درمان آن نگهدارنده و محافظتی تا پایان دوره ی بیماری است، بیشتر بیماران را می‌‌توان به صورت سرپایی یا با چند ساعت تحت نظر بودن آن‌ها در اورژانس درمان کرد. پزشک ممکن است داروهای ضد التهاب کورتونی یا استروئیدی تجویز کند که به کاهش تورم حنجره کمک می‌‌کنند و باعث می‌‌شوند کودک راحت ‌تر نفس بکشد.

اصول درمان سرپایی خروسک شامل استراحت، مصرف مایعات و بخور است. خانواده‌ها باید توجه داشته باشند که در صورت بروز علائمی‌همچون آبریزش از دهان، کبود شدن لب، بیقراری، تند شدن تنفس و اضطراب در کودک سریعا وی را به پزشک برسانند. نوع باکتریایی این بیماری با آنتی بیوتیک قابل درمان بوده و شرایط بهتری برای بیمار مهیا می‌شود.

موارد احتیاط

اگر تب کودک بالا است، اشکال در نفس کشیدن یا بلع دارد و یا این که با سر جلو، دهان باز و زبان بیرون آورده می‌‌نشیند، سریعا به پزشک مراجعه کنید. این مورد اورژانسی است. هرگز به کودکی که خروسک دارد و یا دچار اشکال تنفسی است هیچ نوع داروی ضد سرفه ندهید.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: