کد خبر: ۱۷۵۹۱۱
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - 2017December 01
رازیانه یکی از آن گیاهانی است که برای مدت طولانی توسط بشر مورد استفاده قرار گرفته است. پوسته، برگ و دانه این گیاه برای اهداف آشپزی استفاده می شود.

شفا آنلاین:رازیانه یکی از آن گیاهانی است که برای مدت طولانی توسط بشر مورد استفاده قرار گرفته است. پوسته، برگ و دانه این گیاه برای اهداف آشپزی استفاده می شود. حتی گلهای آن مفید هستند به همین دلیل گرده رازیانه با توجه به توانایی آن بسیار گران است . پوسته های رازیانه با عطر و طعم تازه ترد می شود و به عنوان سبزی ریشه استفاده می شود . شاخ و برگ، برای افزایش طعم ظروف استفاده می شود . دانه های رازیانه،<Fennel seeds> در جاهایی که به طور گسترده از گیاه استفاده می شود، جزء موارد ضروری در دستور العمل های غذایی مختلف است . بجز استفاده از آشپزی، این دانه ها همچنین به عنوان یک درمان گیاهی برای مشکلات خاصی از سلامتی استفاده می شود.

۱- مزایای سلامتی


همانطور که در بالا ذکر شد، این دانه ها به طور گسترده برای اهداف آشپزی و همچنین دارویی به مورد استفاده قرار می گیرند . آنها دارای عطر و طعمی شبیه دانه های شیرین و انیس هستند که به طور عمده به عنوان یک عامل طعم دهنده استفاده می شود. مطالعات نشان می دهد که ماده فعال در رازیانه، که آنتیول نامیده می شود، مسئول بسیاری از مزایای سلامتی آن است . گفته شده است که آنتوئل مانند فیتواستروژن ها عمل می کند . دانه های رازیانه عمدتا به عنوان راه حل برای مشکلات دستگاه گوارش مانند نفخ، درد معده و سوء هاضمه استفاده می شود . این دانه ها همچنین برای تحریک اشتها و از بین رفتن کولیک در نوزادان استفاده می شود. گفته شده است که مصرف دانه های روغنی برای بهبود بینایی سودمند است . محلول دانه رازیانه نیز به عنوان یک وسیله برای شستشو چشم استفاده می شود. دانه های رازیانه یکی از داروهای سالم برای بهبود شیردهی در مادران پرستار است. همچنین گفته شده است که در کاهش فشار خون بالا، درمان سرفه و عفونت تنفسی موثر است . این دانه ها برای گرفتگی ریه استفاده می شود. مصرف دانه های روغنی باعث افزایش جریان قاعدگی می شود . امروزه در برخی از برنامه های کاهش وزن نیز از دم کرده رازیانه استفاده می شود.

۲- عوارض جانبی

این دانه ها در صورت استفاده در مقادیر کم برای انسان ها امن هستند . با این حال، رازیانه (دانه، روغن یا عصاره) ممکن است گاهی اوقات عوارض جانبی ایجاد کند . اگر در مقادیر بیشماری استفاده شود، این عوارض برای مدت طولانی هم ممکن است، رخ دهد. اگر شما از آن برای اهداف دارویی استفاده می کنید، مطمئن شوید که در دوز و مدت زمان مناسب برای درمان استفاده می کنید، همانطور که توسط پزشک تجویز شده است.

دانه های رازیانه ممکن است برخی از واکنش های آلرژیک را ایجاد کنند. چنین واکنشی ممکن است شامل فتودرمایت، یک بثور پوستی باشد که پس از مصرف دانه ها به علت قرار گرفتن در معرض نور خورشید ایجاد می شود. کسانی که به هویج و کرفس آلرژی دارند، چنین واکنشی ایجاد می کنند.
بعضی از افراد، به ویژه افرادی که دارای پوست حساس هستند، ممکن است حساسیت تماس ایجاد کنند، زیرا در تماس با روغن اسانس رازیانه قرار دارند. این افراد روغن رازیانه را هرگز نباید مصرف کنند، زیرا می تواند موجب تهوع، استفراغ و حتی تشنج شود.
یکی دیگر از عوارض جانبی احتمالی این است که لارو یا زودرس زایمان در نوزادان ایجاد می شود . گفته می شود که این امر به دلیل استفاده بیش از حد از دم کرده رازیانه یا سایر آماده سازی ها با دانه های رازیانه است.
استفاده بیش از حد رازیانه در دوران بارداری توصیه نمی شود، زیرا محرک رحمی است . با این حال، در مادران پرستاری برای افزایش شیردهی استفاده می شود.
دانه های رازیانه نیز ممکن است با مواد معدنی مانند داروهایی که برای درمان صرع استفاده می شوند، تعامل داشته باشند. حتی کسانی که مبتلا به صرع هستند ممکن است بعد از استفاده از این دانه ها دچار تشنج شوند.
گمانه زنی ها این است که استفاده بیش از حد از رازیانه، همراه با بعضی دیگر گیاهان و ادویه جات ترشی جات مانند انجیر، انجیر ستاره ای، ریحان، ترخون، چمن لیمو، فلفل جامائیکا و ماست ممکن است خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را افزایش دهد.
استفاده از دانه های رازیانه در مقادیر کم ممکن است هیچ عارضه ای را ایجاد نکند، مگر اینکه به آن حساسیت داشته باشید . عوارض جانبی دانه های رازیانه معمولا در افرادی که از آنها برای مدت زمان بسیار طولانی استفاده می کنند، نیز بیشتر است . اگر پس از استفاده از این دانه ها عوارض جانبی داشته باشید، استفاده از آن را قطع کنید . اگر می خواهید از دانه های رازیانه برای اهداف دارویی استفاده کنید، آن را طبق دستورالعمل های پزشک متخصص گیاهی انجام دهید.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: