کد خبر: ۱۷۵۷۸۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۹ - ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - 2017November 29
این باورغلط که در مقابل نوجوانان و کودکان نباید عزاداری کرد به هیچ عنوان صحیح نیست، افزود: در همه حوادث به فرد داغدیده اجازه دهید در مورد متوفی صحبت کند و داستان فقدان پیش آمده را بازگو کند.

شفا آنلاین:یک روانپزشک و روان‌درمانگر نحوه حمایت روانی از کودکان و نوجوانان داغدیده را جهت کاهش آسیب‌های بیشتر به این افراد تشریح کرد.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر مهدی قاسمی با اشاره به وقوع زمین‌لرزه <earthquake>در غرب کشور و داغدارشدن تعداد زیادی کودک و نوجوانان اظهارکرد: اتفاقات ناگوار در زندگی همچون فوت و از دست دادن یکی از نزدیکان است که آثار منفی این حوادث در نوجوان‌ها می‌تواند شدیدتر باشد.

وی با بیان اینکه این باورغلط که در مقابل نوجوانان و کودکان  نباید عزاداری کرد به هیچ عنوان صحیح نیست، افزود: در همه حوادث به فرد داغدیده اجازه دهید در مورد متوفی صحبت کند و داستان فقدان پیش آمده را بازگو کند.

این روانپزشک و روان درمانگر  با تاکید بر ضرورت حمایت روانی از کودکان و نوجوانان داغدیده در زلزله غرب کشور خاطر نشان کرد: خویشاوندان و اقوام  باید به کودک و نوجوان اجازه دهند درمورد احساس خویش صحبت و از او بخواهند احساس‌اش را در مورد واقعه رخ داده بیان کند.

قاسمی با اشاره به اینکه با نوجوان می‌توان در خصوص موارد مثبت فرد از دست رفته و چگونگی به خاطر سپردن آن صحبت کرد، عنوان کرد: این امر سبب شده تا احساس گناه و خود سرزنشگری از سوی نوجوان در مورد اتفاق رخ داده کاهش یابد همچنین به نوجوان یادآوری کنید که مقصر این اتفاق او نیست.

وی تاکید کرد: اطرافیان باید مراقب مصرف مواد، الکل و دارو از سوی نوجوان داغدیده باشند و می‌توان از  نوجوان درخواست کرد تا نامه‌ای به فرد از دست رفته بنویسد و در آن احساسات خود را بیان کند و برای شما بخواند.

این روانپزشک و روان‌درمانگر نوجوانان با اشاره به نقش پررنگ روانشناسان جهت کمک به بازماندگان زمین‌لرزه اضافه کرد: به نوجوان داغدیده اجازه دهید درمورد احساسات خشم یا گناه متمرکز بر خود، خدا، یا محبوب از دست رفته که مانع سوگواری است، صحبت کند و در مورد آن بحث کرده و سعی کنید موضوع را حل و فصل کنید.

قاسمی تاکید کرد: به طور کلی در همه حوادث به نوجوان داغدیده حتما اجازه دهید در مراسم خاکسپاری شرکت و با فرد فوت شده خداحافظی کند و به سوالات نوجوان در مورد مرگ و سوگواری پاسخ دهید همچنین نوجوان داغدیده می‌تواند عکس و یادگاری‌هایی از فرد فوت شده را نزد خود نگه دارد.طبنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: