کد خبر: ۱۷۵۷۳۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - 2017November 29
زلزله غرب کشور و به طور مشخص استان کرمانشاه حادثه تلخی بود که قلب دولت و ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران را به درد آورد و همه مردم عزادار این حادثه شدند
شفاآنلاین>اجتماعی> در پی انتشار نقل قول ناقص و تحریف شده از محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور درخصوص عدم اعطای وام بلاعوض به زلزله‌زدگان در صورت دریافت کانکس، دفتر سخنگوی دولت توضیحاتی را برای تنویر افکار عمومی منتشر کرد.

به گزارش شفاآنلاین، در این جوابیه دفتر سخنگوی دولت آمده است: صرف نظر از اینکه هدف از انتشار این خبر به این صورت قابل تأمل است، موضوع این است که دولت برای زلزله‌زدگان چند نوع کمک مالی اعم از کمک مالی بلاعوض و وام بانکی و به چند منظور اعم از بازسازی واحدهای صدمه دیده و احداث و اسکان موقت تمهید کرده است که لازم است رسانه‌ها با دقت نظر بیشتری این موارد را مورد نظر قرار دهند.

از این رو اصل موضوع این است که دولت(Government) برای بازسازی واحدهای مسکونی، ٥ تا ٦ میلیون تومان کمک بلاعوض و وام بانکی به زلزله‌زدگان اعطا می‌کند که هیچ ارتباطی به اسکان موقت و دریافت یا عدم دریافت کانکس ندارد. آنچه رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور مطرح کرده‌اند مربوط به کمک مالی سه میلیون تومانی بلاعوضی است که برای اسکان موقت در نظر گرفته شده است و طبیعی است خانواده‌های آسیب دیده از زلزله برای اسکان موقت خود اختیار دارند که یا سه میلیون وجه بلاعوض را دریافت کنند و یا یک کانکس از دولت تحویل بگیرند.

به دیگر معنی اعطای کمک بلاعوض و وام بانکی برای بازسازی واحدهای مسکونی صدمه دیده از زلزله به قوت خود باقی است و کمک سه میلیونی مصوب دولت به هرخانوار زلزله زده برای اسکان موقت نیز یا به صورت نقدی به آنها انجام می‌شود یا در عوض آن کانکس تحویل می‌شود. بدیهی است خانواده‌ها اختیار دارند که یا کانکس بگیرند یا سه میلیون تومان وجه بلاعوض اسکان موقت را، که در آن صورت خودشان باید مشکل اسکان موقت را حل کنند.

در ادامه توضیحات دفتر سخنگوی دولت آمده است که سوای از این، همه خانواده‌های آسیب دیده از زلزله(Earthquake) همه کمک‌های مصوب بلاعوض احداث و بازسازی، وام بانکی بازسازی، کمک بلاعوض خرید لوازم خانگی و... را دریافت خواهند کرد و هرگونه خبری مغایر این که در رسانه‌ها منتشر شده نادرست است.

بدیهی است که کانکس‌های اهدایی مردمی به زلزله زدگان از این قاعده خارج است.

پیمانکاران بی‌توجه به استحکام ساختمان پاسخگو باشند و بازخواست شوند
معاون اول رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه «استحکام ساختمان باید دغدغه جدی هر ایرانی باشد»، گفت: پیمانکارانی که به استحکام ساختمان توجه نمی‌کنند، کاری پر ضرر و زیان در حق کشور انجام می‌دهند که باید بازخواست شده و پاسخگوی عملکرد خود باشند.

اسحاق جهانگیری دربخش پایانی سفر خود به استان کرمانشاه اظهار داشت: زلزله غرب کشور و به طور مشخص استان کرمانشاه حادثه تلخی بود که قلب دولت و ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران را به درد آورد و همه مردم عزادار این حادثه شدند.

وی ادامه داد: در کنار تلخی‌ها و سختی‌های زلزله، یک نکته بسیار برجسته به نمایش گذاشته شد که آن ظرفیت عظیم ملت ایران بود که تا کنون در دوران دفاع مقدس شاهد آن بودیم که مردم یکپارچه ایستادند و هر کس هر چه در توان داشت به میدان آورد.

معاون اول رئیس جمهوری اضافه کرد: در زلزله استان کرمانشاه نیز یک بار دیگر ظرفیت عظیم ملت ایران به نمایش گذاشته شد و همه نشان دادند که شیعه و سنی و کرد و ترک و بلوچ و همه اقوام کشور با هم یکپارچه هستند.

جهانگیری با اشاره به سفر رهبر معظم انقلاب به مناطق زلزله زده و حضور شخص رئیس جمهوری در این مناطق خاطرنشان کرد: رئیس جمهوری پس از این حادثه در مناطق زلزله زده حضور یافت و در جلسه ستاد مدیریت بحران دستورالعمل مشخصی را صادر کرد تا ظرفیت‌های دولت برای کمک به مردم بسیج شود.

معاون اول رئیس جمهوری افزود: در جریان زلزله مردم و نیروهای مسلح نیز هر چه در توان داشتند به میدان آوردند و با وجود آنکه دولت و مسئولان کشور با تمام ظرفیت پای کار بودند، مردم نیز برای کمک حضور پیدا کردند تا ضعف‌ها و نواقص را جبران کنند.

وی با اشاره به سابقه تاریخی استان کرمانشاه، مردم این استان را مرزدارانی مستحکم و پابرجا برای کشور توصیف کرد و گفت: امیدوارم مردم کرمانشاه همواره سربلند باشند و به عنوان پهلوانانی بزرگ از این کشور دفاع کنند. جهانگیری با قدردانی از حضور بموقع نیروهای مسلح و ارتش برای کمک‌رسانی به مردم زلزله زده خاطرنشان کرد: نیروهای ارتش اقدامات برجسته‌ای برای نجات مردم انجام دادند و حضور بموقعی داشتند که قابل تقدیر است.

وی سپاه پاسداران را نیز پشتوانه‌ای قدرتمند برای جمهوری اسلامی ایران برشمرد و افزود: سپاه در همه حوادث و بخصوص در حادثه زلزله نقش مؤثر و خوبی ایفا کرد که باید از نیروهای سپاه تشکر کرد.

جهانگیری در ادامه با اشاره به نقش سازنده ستاد مدیریت بحران کشور و ستاد مدیریت بحران استان کرمانشاه در مدیریت و ساماندهی مسائل ناشی از زلزله گفت: در مقایسه با مدیریت زلزله بم، اقدامات انجام شده در استان کرمانشاه حکایت از آن دارد که به جهت مدیریت حوادث طبیعی پیشرفت زیادی داشته‌ایم. البته نواقص و ضعف‌هایی نیز وجود دارد که باید با آسیب شناسی از آن درس بگیریم.

وی با اشاره به انتقال 7 هزار نفر مصدوم و مجروح حادثه زلزله توسط اورژانس و دست اندرکاران بهداشت و درمان کشور اظهار داشت: انتقال این تعداد مجروح در مدت زمان کوتاه اقدامی بسیار پراهمیت است که باید به عنوان یک کار بزرگ ثبت شود.

جهانگیری با اشاره به برنامه در دستور کار دولت برای مقاوم‌سازی 6 میلیون واحد مسکونی روستایی در کشور افزود: بر اساس این برنامه، دولت سالانه 200 هزار واحد مسکن روستایی را مقاوم‌سازی می‌کند و اگر پس از مقاوم‌سازی زلزله‌ای رخ دهد و ساختمان‌های مقاوم‌سازی شده تخریب شوند و ساختمان‌هایی که مقاوم‌سازی نشده‌اند سالم بمانند این یعنی که ایرادی در کار وجود دارد و دست اندرکاران مقاوم سازی، کار خود را بدرستی انجام نداده‌اند. البته در صورت چنین اتفاقی اصل سیاست مستحکم‌سازی ساختمان‌ها زیر سؤال نمی‌رود بلکه عملکرد مجریان این طرح باید مورد بررسی قرار گیرد.

برش
عذرخواهی معاون اول رئیس جمهوری از خانواده زلزله زده کرمانشاهی
در پی حواشی که در جریان بازدید معاون اول رئیس جمهوری از مناطق زلزله زده سرپل ذهاب پیش آمد، اسحاق جهانگیری درباره مسائل پیش آمده توضیحاتی ارائه کرد. معاون اول رئیس جمهوری در اینستاگرام خود نوشت: «امروز بواسطه فشردگی برنامه‌ها، تراکم جمعیت و البته به دلیل اصرار زیاد یکی از هموطنان عزیزمان برای عیادت از همسر بیمارشان که حضور در کنار بستر مریض را ناگزیر کرد به هنگام بازدید از چادر محل سکونت ایشان سهل‌انگاری اتفاق افتاد. ضمن ابراز تأسف از این موضوع، فرماندار محترم سرپل ذهاب نیز مراتب عذر خواهی‌ام را امشب به این هموطن گرامی و خانواده محترمشان ابلاغ کردند. امیدوارم وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز همانگونه که در مسیر بازگشت از کرمانشاه از ایشان خواستم، در اسرع وقت نسبت به رسیدگی به وضعیت بیماری همسر محترم ایشان اقدام فرمایند.» گفتنی است پس از بازدید دیروز جهانگیری از مناطق زلزله زده تصاویری از حضور وی و همراهانشان در یکی از چادرهای اسکان زلزله زدگان منتشر شد که واکنش‌هایی را در شبکه‌های مجازی به دنبال داشت.
برچسب ها: اجتماعی ، دولت ، زلزله
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: