کد خبر: ۱۷۵۱۳۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۰۳ آذر ۱۳۹۶ - 2017November 24
محققان آنزیمی موسوم به گلوکوکیانز را شناسایی کردند که موجب افزایش تجمع نوعی از سلول‌های سیستم ایمنی بدن موسوم به سلول‌های تنظیم‌کننده T در اندام‌های پیوندی می‌شود.

شفا آنلاین>سلامت>مطالعات جدید محققان دانشگاه کویین مری لندن نشان می‌دهد داروهای جدید دیابت(Diabetes) مانع از پس زدن اعضای پیوندی می‌شوند.

به گزارش شفا آنلاین،محققان آنزیمی موسوم به گلوکوکیانز را شناسایی کردند که موجب افزایش تجمع نوعی از سلول‌های سیستم ایمنی بدن موسوم به سلول‌های تنظیم‌کننده T در اندام‌های پیوندی می‌شود. این سلول‌ها در محل تجمع خود مانع از واکنش سایر سلول‌های ایمنی بدن می‌شوند. بدین ترتیب به محض این که سلول‌های T‌ در اندام پیوندی تجمع کنند، مانع پس زدن آن توسط سیستم ایمنی بدن می‌شوند.

محققان در زمان تحلیل نمونه آنزیم‌های خون بیمارانی که به دلیل جهش ژنتیکی میزان فعالیت آنزیم گلوکوکیانز در بدن آن‌ها بیشتر از سایرین بود، دریافتند میزان تجمع سلول‌های T‌ در اندام‌های این اشخاص بیشتر از افراد عادی است. بر اساس یافته‌های این تحقیقات محققان امیدوارند داروهای جدید دیابت که موجب افزایش آنزیم گلوکوکیانز می‌شوند، برای جلوگیری از پس زدن پیوند اعضا نیز کارآیی داشته باشند. زیرا این نوع داروها دقیقا آن بخشی از سیستم ایمنی را هدف می‌گیرند که مسئول پس زدن اندام‌های پیوندی است و به اعتقاد محققان آثار جانبی منفی آن در مقایسه با سایر داروهای مورد استفاده برای غیرفعال کردن سیستم ایمنی بدن کمتر است.

در حال حاضر پس از پیوند عضو، بیماران دریافت کننده به منظور جلوگیری از پس زدن عضو جدید توسط بدن، داروهایی را مصرف می‌کنند که موجب تضعیف سیستم ایمنی می‌شود. اما این داروها کل سیستم ایمنی را غیرفعال کرده و بیمار را در برابر انواع عفونت‌ها و سرطان آسیب‌پذیر می‌کنند.
برچسب ها: دیابت ، دارو ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: