کد خبر: ۱۷۵۰۸۰
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۰۳ آذر ۱۳۹۶ - 2017November 24
هیدروسفالی به طور عمده در کودکان و بزرگسالان بالای ۶۰ اتفاق می افتد، اما بزرگسالان جوان نیز می توانند آن را دریافت کنند.

شفا آنلاین:بیماری هیدروسفالی زمانی رخ می دهد که سیال در جمجمه ایجاد می شود و موجب فروپاشی مغز می شود. این نام به معنای آب در مغز است. آسیب مغزی به عنوان یک نتیجه از ایجاد مایع اتفاق می افتد. این می تواند منجر به اختلالات رشد، فیزیکی و فکری شود . برای جلوگیری از عوارض جدی نیاز به درمان دارد.

به گزارش شفا آنلاین:هیدروسفالی به طور عمده در کودکان و بزرگسالان بالای ۶۰ اتفاق می افتد، اما بزرگسالان جوان نیز می توانند آن را دریافت کنند. موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی (NINDS) برآورد می کند که ۱ تا ۲ نفر از هر ۱۰۰۰ نوزاد با هیدروسفالی متولد می شوند.

چه چیزی باعث هیدروسفالی می شود

مایع مغزی نخاعی (CSF) از طریق مغز و نخاع شما در شرایط عادی جریان می یابد. در شرایط خاص، مقدار CSF در مغز شما افزایش می یابد. مقدار CSF ممکن است در شرایط زیر افزایش یابد:

یک انسداد توسعه می دهد که مانع از جریان CSF به طور معمول می شود .
کاهش توانایی عروق خونی برای جذب آن وجود دارد
مغز شما مقدار زیادی از آن را تولید می کند
مقدار بیش از حد این مایع مغز شما را تحت فشار بیش از حد قرار می دهد. این فشار می تواند موجب تورم مغزی شود که می تواند به مغز شما آسیب برساند.

علل کلی

در بعضی موارد، هیدروسفالی قبل از تولد نوزاد آغاز می شود. این می تواند از:

یک نقص زایشی که نزدیک ستون فقرات نیست
یک اختلال ژنتیکی
عفونت های خاصی که در دوران بارداری رخ می دهد، مانند سرخجه
این وضعیت همچنین می تواند در نوزادان، کودکان نوپا و کودکان بزرگتر به علت:

عفونت سیستم عصبی مرکزی مثل مننژیت، به ویژه در نوزادان
خونریزی که در مغز و یا در مدت کوتاهی پس از زایمان، به ویژه در نوزادان زودرس رخ می دهد
زخم هایی که قبل، در طول و یا بعد از زایمان اتفاق می افتد
سرماخوردگی
تومورهای سیستم عصبی مرکزی
هیدروسفالی فشار معمولی

هنگامی که هیدروسفالی در بزرگسالان اتفاق می افتد، سطح CSF افزایش می یابد، اما مقدار فشار معمولا طبیعی است . این باعث می شود که مغز به تورم و منجر به اختلال عملکرد شود . در بزرگسالان، این حالت معمولا از شرایطی است که از CSF جلوگیری می کند. با این حال، در برخی موارد علت شناخته شده ای وجود ندارد. اگر شما هر کدام از موارد زیر را تجربه کرده اید، ممکن است در معرض خطر بالاتر باشید:

عفونت های مرتبط با مغز مانند مننژیت
جراحت سر
خونریزی از یک رگ خونی در مغز شما
جراحی مغز
تغییر در راه راه رفتن شما
اختلالات عملکرد ذهنی مانند مشکلات حافظه
مشکل کنترل ادرار
مشکل کنترل مدفوع
سردرد
شناخت علائم بالقوه هیدروسفالی

هیدروسفالی می تواند باعث آسیب دائمی مغز شود، بنابراین مهم است که شما علائم این بیماری را تشخیص دهید و به شرایط پزشکی توجه کنید . این وضعیت در کودکان شایع تر است، اما می تواند بر افراد هر سن و سال تاثیر بگذارد.

نوزادان

نشانه های اولیه هیدروسفالی در نوزادان عبارتند از:

ترکیدن فانتینول، که نقطه نرم در سطح جمجمه است
افزایش سریع محدوده سر
چشماني كه به سمت پايين قرار دارند
تشنج
خستگی شدید
استفراغ
خواب آلودگی بیش از حد
تغذیه ضعیف
تن و قدرت عضلانی پایین
کودکان نوپا و کودکان بزرگتر

علائم و نشانه هایی که کودکان نوپا و کودکان بزرگتر را تحت تاثیر قرار می دهد عبارتند از:

کوتاه و بلند فریاد می زند
تغییر شخصیت
تغییر در ساختار صورت
چشمان از حدقه بیرون زده
سردرد
اسپاسم عضلانی
رشد تاخیری
غذا خوردن مشکل
خواب آلودگی شدید
تحریک پذیری و کج خلقی
از دست رفتن هماهنگی
از دست دادن کنترل مثانه
بزرگتر بودن از اندازه سر طبیعی
مشکل خواب یا بیدار شدن از خواب
استفراغ یا حالت تهوع
تشنج
مشکلات تمرکز
جوانان و بزرگسالان میانسال

علائم در بزرگسالان جوان و میانسال عبارتند از:

سردرد مزمن
از دست رفتن هماهنگی
راه رفتن مشکل
مشکلات مثانه
مشکلات بینایی
حافظه ضعیف
دشواری تمرکز
چگونه هیدروسفالی تشخیص داده می شود

اگر شما مشکوک هستید که شما یا فرزند شما دارای هیدروسفالی است، پزشک شما یک معاینه فیزیکی را انجام خواهد داد تا علائم و نشانه ها را جستجو کند . در کودکان، پزشکان برای چشم هایی که دچار گودی و فرو رفتگی هستند، رفلکس های آهسته، فانتینول انفجاری، و دور سر که برای سن آنها بزرگتر از حد طبیعی است، بررسی می شوند.

پزشک شما همچنین می تواند از یک سونوگرافی برای بررسی دقیق تر مغز استفاده کند. این آزمایش ها از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصاویر مغز استفاده می کنند. این نوع اولتراسوند تنها در نوزادانی که فیتانیل (نقطه نرم) هنوز باز است انجام می شود.

اسکن های رزونانس مغناطیسی (MRI) اسکن می تواند به دنبال نشانه های CSF اضافی مورد استفاده قرار گیرد . MRI ها از یک میدان مغناطیسی و امواج رادیویی برای ایجاد یک تصویر مقطعی از مغز استفاده می کنند.

اسکن کامپیوتری توموگرافی (CT) همچنین می تواند در تشخیص هیدروسفالی در کودکان و بزرگسالان کمک کند. سی تی اسکن از چندین اشعه ایکس مختلف استفاده می کند تا یک تصویر متقاطع مغز ایجاد کند . این اسکن ها می توانند بطن های بزرگ مغزی را که از CSF بیش از حد تشکیل شده اند نشان دهند.

چگونه هیدروسفالی درمان می شود

اگر هیدروسفالی بدون درمان باقی بماند میتواند مرگبار باشد. درمان ممکن است آسیب مغزی را که در حال حاضر رخ می دهد، خوبتر نکند . هدف این است که از آسیب مغزی بیشتر جلوگیری شود. این شامل بازگرداندن جریان طبیعی CSF می شود. پزشک شما ممکن است یکی از گزینه های جراحی زیر را بررسی کند:

درج شانت

در اغلب موارد، یک شانت به صورت جراحی وارد شده است . شانت یک سیستم زهکشی ساخته شده از یک لوله طولانی با یک شیر است . شیر کمک می کند جریان CSF با نرخ طبیعی و در جهت درست است. دکتر شما یک انتهای لوله را در مغز و انتهای دیگر به قفسه سینه یا حفره شکمی وارد می کند . مایع اضافی پس از تخلیه مغز و از انتهای دیگر لوله، جایی که می توان آن را راحت تر جذب کرد. ایمپلنت شانت معمولا دائمی است و باید به طور مرتب نظارت شود.

ونتییکولوستومی
یک روش به نام ونتییکولوستومی می تواند به عنوان جایگزینی برای داشتن یک شانت در نظر گرفته شود. این شامل ایجاد سوراخ در پایین بطن یا در بین بطن ها می شود. این اجازه می دهد تا CSF مغز را ترک کند.

کاهش خطر ابتلا به هیدروسفالی

شما نمی توانید از هیدروسفالی جلوگیری کنید، اما می توانید خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهید و خطر ابتلا به این بیماری را برای کودکتان نیز به همراه داشته باشد.

اطمینان حاصل کنید که مراقبت های دوران بارداری در حین بارداری را دریافت کنید. این می تواند به کاهش شانس رفتن به تولد زودرس کمک کند، که می تواند منجر به هیدروسفالی شود.
واکسیناسیون می تواند به پیشگیری از بیماری ها و عفونت هایی که به هیدروسفالی مرتبط هستند کمک کند. با تجویز منظم نیز می توانید اطمینان حاصل کنید که درمان سریع برای بیماری یا عفونت که می تواند شما را در معرض خطر هیدروسفالی قرار دهد به موقع انجام می شود.
هنگام انجام فعالیت هایی مانند دوچرخه سواری، از تجهیزات ایمنی مانند کلاه ایمنی استفاده کنید تا از آسیب های سر جلوگیری شود. شما همیشه می توانید با کمربند ایمنی، خطر آسیب دیدن سر خود را کاهش دهید.
بچه های کوچک باید همیشه در یک صندلی اتومبیل محافظت شوند. با اطمینان از اینکه تجهیزات کودک شما، مانند کالسکه ها، مطابق با استانداردهای ایمنی، می توانید از آسیب های سر به جلو جلوگیری کنید.دکتر سلام

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
حاتم زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
0
0
من از بچه گی این مشکل را دارم چندین بار هم عمل شدم ولی خوب نشدم
فاطمه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
0
0
من هم ازبچگی این مشکل دارم و دوبار عمل شدم والان شنط توی سرم هست والان خوب شدم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: