کد خبر: ۱۷۴۷۱۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۰ - ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 20
حریرچی:طبق مواد 17، 18، 22 و 32 شرایط عمومی پیمان، مسئولیت ایمنی سازه ها با پیمانکار است که باید طبق دستورات مهندس مشاور عمل کند و اگر قصوری صورت گرفته باشد باید پاسخگو باشد
شفا آنلاین>سلامت>سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام اجرای واکسیناسیون دیفتری و کزاز برای زلزله زدگان گفت: با توجه به ماندن مردم زیر چادر احتمال بروز سرماخوردگی بین زلزله زدگان وجود دارد و مشکلی در ارائه خدمات بهداشتی به آنان نداریم.

به گزارش شفا آنلاین، ایرج حریرچی روز دوشنبه در نشست خبری وزارت بهداشت در پاسخ به پرسش خبرنگار درباره وضعیت بهداشتی زلزله زدگان افزود: از نظر وزارت بهداشت، مسائل بهداشتی دو دسته است، یک دسته ارائه خدمات بهداشتی و درمانی توسط وزارت بهداشت است که هیچ مشکلی از این نظر نداریم، ارائه خدمات درمانی ادامه دارد و حتی واکسیناسیون(vaccination) دیفتری و کزاز نیز برای زلزله زد گان انجام می شود.

وی افزود: البته با توجه به اکثر زلزله زدگان زیر چادر زندگی می کنند با توجه به سرمای هوا احتمال اینکه تعدادی از آنان دچار سرماخوردگی شوند، وجود دارد اما یک دسته از مسائل بهداشتی به مسائلی مانند تامین حمام، توالت بهداشتی، ضد عفونی کردن آب آشامیدنی، یا دفع بهداشتی زباله یا تامین غذای سالم است که اجرای این اقدامات وظیفه وزارت بهداشت نیست و دستگاه های دیگری در این زمینه مسئولیت دارند.

حریرچی در پاسخ به این پرسش که آیا از دستگاه های دیگر اجرای این خدمات بهداشتی را مطالبه می کنید یا نه گفت: مطالبه می کنیم اما نه از طریق رسانه ها، به هر حال مسائل زیادی وجود دارد از جمله اینکه عده زیادی از مردم به دلایل مختلف از جمله نبود اعتماد به دستگاههایی مانند هلال احمر(Red Crescent) یا نهادهای دیگر کمک هایشان به مستقیم به مناطق زلزله زده می آورند، که کار درستی نیست زیرا همین افراد نیز خودشان نیاز به غذا دارند، یا زباله تولید می کنند و حضورشان در مناطق زلزله زده ممکن است مشکلاتی ایجاد کند.

وی گفت: برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی تا زمانی که مردم زلزله زده نیاز داشته باشند، در کنارشان خواهیم بود و با استفاده از اطلاعات سامانه سیب بیماران خاص شامل هموفیلی ها، تالاسمی(Thalassemia) ها و دیالیزی ها شناسایی شده اند و خدمات رسانی به آنان شروع شده است.

حریرچی افزود: خانه های بهداشت نیز با استفاده از کانکس در محل استقرار یافته و هیچ مشکلی در ارائه خدمات بهداشتی در مناطق زلزله زده وجود ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار که آیا لازم است با توجه به سرما کانکس جایگزین چادر برای زلزله زدگان شود، توضیح داد: ما طبق مکاتبانی که با دستگاه های دیگر داشته ایم، لزوم ایجاد اسکان موقت و تسریع در ایجاد مسکن دائم را اعلام کرده ایم اما اینکه از چه نوع مسکن برای اجرای این فرآیند استفاده شود در اختیار دستگاه های متولی است.

قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مبنی بر اینکه مسئولیت خراب شدن بیمارستان نوساز اسلام آباد غرب در زلزله با چه کسی است گفت: طبق مواد 17، 18، 22 و 32 شرایط عمومی پیمان، مسئولیت ایمنی سازه ها با پیمانکار است که باید طبق دستورات مهندس مشاور عمل کند و اگر قصوری صورت گرفته باشد باید پاسخگو باشد.

وی گفت: وزارت بهداشت مجری ساخت این بیمارستان نبوده و مجری ساخت آن وزارت مسکن بوده است، مهندس مشاور نیز که مرجع ذی صلاح است می تواند ایمن بودن سازه را تایید کند که این کار را کرده است، در هر صورت وزارت بهداشت از پیمانکار بیمارستان شکایت کرده است و مرجع صلاحیت دار برای تعیین مقصر قاضی پرونده است.

حریرجی افزود: با توجه به اینکه قبل از زلزله اصلی یک پیش لرزه 4.3 ریشتری آمده بود، بیمارستان در زمان زلزله اصلی تخلیه شده بود و هیچ فردی اعم از بیمار یا پزشک و پرستار در بیمارستان تخریب شده در اسلام آباد غرب کشته نشده است.

*تعداد مصدومان زلزله به 12 هزار و 386 نفر رسید
وی گفت: طبق آخرین آمار وزارت بهداشت، در زلزله استان کرمانشاه 12 هزار و 386 مصدوم در بیمارستان ها پذیرش شدند که از این تعداد هشت هزار و 377 نفر سرپایی درمان و دو هزار و 188 نفر در بیمارستان های کرمانشاه بستری شدند که از این تعداد 372 نفر هنوز بستری هستند و 391 مصدوم نیز به بیمارستان های تهران،کرج و همدان اعزام شدند.

حریرچی افزود: هزار و 373 عمل جراحی در بیمارستان های کرمانشاه برای مصدومان زلزله انجام شد و در مجموع با احتساب اعمال جراحی در تهران، کرج و همدان تاکنون هزار و 550 عمل جراحی برای نجات زلزله زدگان انجام شده است.

وی ادامه داد: تعداد کشته های زلزله نیز بیش از 400 نفر است و فقط دو مصدوم در حین انتقال به بیمارستان یا در بیمارستان فوت کردند که به هیچوجه آمار بالایی نیست، تعداد افرادی که دچار قطع عضو شدند نیز به زحمت به تعداد انگشتان دو دست می رسد و عمل های پیوند عضو نیز همگی موفقیت آمیز بودند.

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: برخی از مصدومان زلزله تا سالها به پیگیری درمان و خدمات بهداشتی یا خدمات سلامت روان نیاز دارند که وزارت بهداشت تا آخر در کنارشان خواهد بود.

وی افزود: نیازهای زلزله زدگان در روزهای اول بیشتر چادر و پتو و لباس و تغذیه بود که این موارد اکنون تامین شده است و حتی با حضور و مشارکت مردم تعداد پتو و لباس های ارسال شده بیش از نیاز زلزله زدگان است.

حریرچی گفت: فعلا هیج بیماری عمده ای بین زلزله زدگان وجود ندارد، شایعه بروز وبا بین زلزله زدگان را رد می کنیم، زیرا با توجه به سرما و شرایط اقلیمی امکان بروز وبا وجود ندارد، البته قطعا شرایط ایده آل نیست و تا استقرار مردم زلزله زده در مسکن دائمی امکان بروز سرماخوردگی و بیماری های جزئی وجود دارد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت فرسودگی بیمارستان های کشور گفت: طبق آمار سال 86 وزارت بهداشت، در آن سال پس از ارزیابی 545 بیمارستان از حمله 55 بیمارستان تهران که شامل هزار و 810 ساختمان بود، عمر متوسط بیمارستان های کشور 27 سال برآورد شد و مشخص شد که 73 درصد بیمارستان های کشور و 87 درصد بیمارستان های تهران فاقد ارزش بهسازی لرزه ای هستند و هزینه ساخت بیمارستان جایگزین کمتر از مقاوم سازی است.

وی به آمار بیمارستان های فرسوده و غیر مقاوم کشور اشاره نکرد اما توضیح داد: آمارهای جدید وزارت بهداشت نشان می دهد که در سال 93 تعداد بیمارستان های فاقد ارزش مقام سازی لرزه ای به 57 درصد در کشور کاهش یافته است و این آمار در سال 95 به 45 درصد کم شد.

*همه بیمارستانها نوساز وزارت بهداشت در برابر زلزله مقاوم هستند
سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به پرسش که چند درصد بیمارستان های جدید در برابر زلزله مقاوم هستند و میزان مقاومت آنها تا چند ریشتر است، گفت: همه 24 هزار تخت بیمارستانی که بعد از طرح تحول سلامت ساخته شده است در برابر زلزله ایمن هستند اما اینکه میزان مقاومت آنها تا چند ریشتر است را در جلسه بعدی نشست با خبرنگاران اعلام می کنم.

وی گفت: البته در این ساخت و سازه همیشه احتمال تقلب وجود دارد و ممکن است پیمانکار در بتن یا میزان سیمان استفاده شده تقلب کند که این موارد جدا از روال معمول سازه های وزارت بهداشت است.

حریرچی در پاسخ به پرسشی درباره شایعات مبنی بر لو رفتن اطلاعات معتادان تحت درمان از طریق سایت آیداتیس توضیح داد: تمام این شایعات کذب است و هیچ اطلاعاتی از این سایت به بیرون درز نکرده است، البته افرادی به دروغ مدعی شدند که اطلاعات 120هزار معتاد را دارند و اعلام کردند که باید 300 هزار دلار به آنان بپردازیم که این اطلاعات را منتشر نکنند.

وی گفت: علاوه بر وزارت بهداشت، سازمان فناوری اطلاعات نیز این شایعه را رد کرد. صراحتا اعلام می کنیم که هیچ هک و اختلالی در سامانه آیداتیس رخ نداده است، برای حفظ محرمانگی نام پدر معتادان تحت درمان به صورت حرف اول در سایت درج می شود در حالی که مدعیان اسامی معتادان را با نام پدر منتشر کردند که معلوم شد ادعای آنها دروغ است.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: اسامی منتشر شده حدود 900 اسم است که مربوط به 9 مرکز است و ممکن است خود افراد یا در یک مرکز مشکلی به وجود آمده باشد اما به هیچ وجه اطلاعات از سامانه آیداتیس وزارت بهداشت به بیرون درز نکرده است.

وی گفت: تاکنون اطلاعات 723 هزار و 942 معتاد تحت درمان در این سامانه ثبت شده است، 593 هزار و 357 نفر آنها خدمت درمانی گرفته اند و 488 هزار و 405 نفر نیز از این طریق دارو دریافت کرده اند و اطلاعات مورد نظر در یکی دو استان باقیمانده نیز تا آخر هفته تکمیل می شود.

حریرچی درباره آزمون استخدامی وزارت بهداشت نیز گفت: ثبت نام در آزمون استخدامی وزارت بهداشت فقط تا اول آذر فرصت دارد و بعد از این تاریخ به هیچ عنوان تمدید نمی شود، تاکنون 14 هزار و 125 نفر ثبت نام کرده اند، البته انتظار ما ثبت نام تعداد بیشتری در حد ارقام 6 رقمی است.
وی افزود: نکته مهم درباره این آزمون این است که ثبت نام را به روزهای بعد موکول نکنند چون زمان تمدید نمی شود و افراد متقاضی نیز در جاهایی ثبت نام کنند که تعهد می دهند تا آخر دوره خدمت در آنجا می مانند.

** بدهی 12 هزار میلیارد تومانی بیمه ها به وزارت بهداشت
قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره مشکلات مالی طرح تحول سلامت و بدهی بیمه ها گفت: بدهی بیمه ها به وزارت بهداشت اکنون حدود 12 هزار میلیارد تومان است اما با وجود مشکلات مالی خدمات تعهد شده طرح تحول سلامت ادامه دارد و بیماران برای تهیه ملزومات مورد نیازشان مانند قبل از اجرای این طرح به خارج از بیمارستان فرستاده نمی شوند.

وی گفت: درخواست وزارت بهداشت افزایش اعتبارات نیست، ما فقط می خواهیم همان اعتبار مصوب شده در سال 93 را برای طرح تحول سلامت با احتساب تورم کشور، به وزارت بهداشت بپردازند، بیمارستانها و داروخانه ها بر اساس تعرفه های مصوب دولت فعالیت کرده اند و اکنون پولشان را می خواهند.

وی افزود: وزارت بهداشت همچنان به عهدی که با مردم بسته است، پای بند است، اما برخی طرف های وزارت بهداشت به تعهداتشان عمل نکردند، مثلا شرکت هایی که قبلا به وزارت بهداشت آمبولانس فروخته بودند، قطعات مورد نیاز این خودروها را تامین نکردند و مجبور شدیم در هر مرکز به ازای هر چند آمبولانس یک آمبولانس را زمین گیر کنیم و از قطعات آن برای فعالیت بقیه آمبولانس ها استفاده کنیم تا کار مردم روی زمین نماند.

حریرچی اضافه کرد: با استفاده از همین امکانات بود که توانستیم هشت اتوبوس آمبولانس، 70 آمبولانس و سه بالگرد را در منطقه زلزله زده فعال نگه داریم و اگر این خدمات نبود حتما تعداد بیشتری از مصدومان جان خود را از دست می دادند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره مشکلاتی که برای دفترچه بیمه خدمات سلامت به وجود آمده توضیح داد: سازمان بیمه سلامت ایران چند صندوق مختلف دارد، در صندوق کارکنان دولت، صندوق روستاییان و عشایر، شهرهای زیر 20 هزار نفر، خانواده شهدا، طلابد و دانشجویان خدمات رسانی مانند گذشته انجام می شود، فقط در مورد افرادی که بعد از طرح تحول سلامت به صورت رایگان بیمه شدند،آن هم برای افرادی که از این پس می خواهند بیمه شوند، گفته شده باید آزمون وسع انجام شود.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: افرادی که در گذشته از این طریق به صورت رایگان بیمه شدند، کماکان می توانند از خدمات بیمارستان های دولتی با پرداخت فرانشیز استفاده کنند.

این مقام وزارت بهداشت افزود: افرادی که وسع پرداخت حق بیمه را دارند باید حداقل معادل 7 درصد حداقل حقوق وزارت کار به صورت ماهانه به عنوان حق بیمه پرداخت کنند که حدود 20 هزار تومان در ماه و 240 هزار تومان در سال می شود.

وی افزود: البته امیدوارم منابع مورد نیاز وزارت بهداشت تامین شود، به عنوان مثال مجلس از زمان دولت قبل تصویب کرده بود که 19 هزار و 260 میلیارد تومان به عنوان مابه التفاوت یارانه دارو بعد از گران شدن نرخ ارز به وزارت بهداشت پرداخت کند، اگر این اعتبارات به وزارت بهداشت پرداخت شود هیچ مشکلی در ارائه خدمت به مردم و بیمه شدگان نداریم.

حریرچی گفت: ادامه طرح تحول سلامت مورد نظر مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری است و از وزارت بهداشت خواسته اند که این طرح ادامه پیدا کند، البته نمی گوییم که اجرای این طرح عاری از اشکال و نقیصه بوده است، این طرح نیاز به اصلاحاتی دارد که آنها را اعمال می کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره نظارت وزارت بهداشت بر آبیاری سبزی کاری های جنوب تهران گفت: وزارت بهداشت در این زمینه نظارت هایی دارد اما مطمئن نیستم که مسئولیت مستقیم این نظارت با وزارت بهداشت باشد. به طور کلی وزارت بهداشت سیستم پلیسی ندارد و حتی در مواردی که در بیمارستان ها و درمانگاه ها و مطب ها نیز تخلفی مشاهده شود، موارد را به دستگاه قضایی یا سازمان نظام پزشکی ارجاع می دهد تا رسیدگی کنند و فقط در مواردی که خطر بسیار جدی سلامت مردم را تهدید کند آن هم ضمن اعلام به مراجع قضایی وارد عمل و برخورد می شود.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره مالیات بر کالاهای آسیب رسان به سلامت گفت: پیشنهاد وزارت بهداشت برای اخذ مالیات بر این کالاها به خصوص دخانیات در بودجه امسال تا صحن علنی مجلس خوب پیش رفت اما در صحن علنی تصویب نشد در حالی که میزان مالیات بر دخانیات در ایران از همه کشورهای دنیا کمتر است.

وی درباره خدمات بهداشت دهان و دندان نیز به خبرنگاران گفت: بر خلاف بیماری هایی مانند سرطان، بیماری های قلبی یا ریوی که افراد ممکن است نقش قطعی در پیشگیری از بیماری نداشته باشند، در مورد بیماری های دندانی در صورتی که فرد بهداشت دهان و دندان را رعایت کند می تواند تا سن 80 سالگی دندان سالم داشته باشد.

حریرچی افزود: راه اصلی برای این خدمات، پیشگیری است به همین علت امسال مرحله چهارم فیشورسیلنت دندان برای هفت میلیون دانش آموز انجام می شود، فلورایدتراپی نیز برای دانش آموزان انجام می شود اما برای خدمات ترمیم دندان با توجه به وسع وزارت بهداشت فقظ می توانیم این خدمات را برای دانش آموزان و کودکان و زنان باردار روستایی انجام دهیم.

وی گفت: برخی خدمات دندانی مانند خط لبخند و درخشان شدن یا ارتودنسی های خاص نیز جزو خدمات زیبایی است و هیچ وزارت بهداشتی در دنیا چنین خدماتی را که بسیار هم گرانقیمت هستند، تعهد نمی کند.

قائم مقام وزیر بهداشت درباره تغذیه در بوفه های مدارس نیز گفت: وضعیت نسبت به گذشته بهتر شده است و با توجه به تفاهمنامه هایی که با آموزش و پرورش امضا کرده ایم، نظارت ها بیشتر شده است اما کار اساسی نظارت والدین و معلمان بر تغذیه دانش آموزان است زیرا اگر ذائقه دانش آموزان به سمت مواد شور برود، اگر در بوفه مدرسه هم توزیع نشود، بیرون از مدرسه این نوع مواد غذایی را تهیه می کنند.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: