کد خبر: ۱۷۴۶۷۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 21
سازمان ناسا با همکاری با مرکز تحقیقات اقیانوسی جوی آمریکا در طول چند دهه گذشته همکاری‌های بسیار مناسبی با یکدیگر داشته‌اند و اصلی‌ترین محور این همکاری‌ها، پیش‌بینی شرایط آب‌وهوایی بوده است.

شفا آنلاین:سازمان ناسا به‌تازگی توانسته است تا یک برنامه ماهواره ویژه‌ای طراحی کند که بر اساس اطلاعات ارسال شده از سوی این ماهواره می‌توان وضعیت آب‌وهوایی را از دو هفته قبل با دقتی بسیار بالا پیش‌بینی کرد.

به گزارش شفا آنلاین:سازمان ناسا با همکاری با مرکز تحقیقات اقیانوسی جوی آمریکا در طول چند دهه گذشته همکاری‌های بسیار مناسبی با یکدیگر داشته‌اند و اصلی‌ترین محور این همکاری‌ها، پیش‌بینی شرایط آب‌وهوایی بوده است. بااین‌وجود دقت این پیش‌بینی‌ها معمولا بسیار مشکل‌ساز بوده است و در برخی از موارد شاهد دقت نوسانی پیش‌بینی‌های انجام شده بودیم.

حال این دو سازمان تصمیم به بهبود شرایط این پیش‌بینی‌ها رفته‌اند. در همین راستا نیز یک ماهواره ویژه به نام سیستم ماهواره‌ای قطبی 1 یا به‌صورت مخفف jpss-1 ساخته‌شده است که بر اساس این شرایط قرار است تا این ماهواره‌ها به آسمان ارسال شده و بتوانند دقت پیش‌بینی‌های فعلی (که تنها از یک هفته قبل دفت بسیار بالا دارند) را به میزان یک هفته افزایش داده و به دو هفته برسند.

این ماهواره به‌تنهایی کار نمی‌کند و قرار است تا تجهیزات ویژه‌ای نیز به آن اضافه شوند که می‌توانند با برداشت تصاویر به‌صورت مادون‌قرمز و سیستم‌های تثبیت صدای مایکروویو، دقت یاد شده را به وجود بیاورند. این امر موجب می‌شود تا بتوان اطلاعاتی مانند حرارت جوی، وضعیت ابرها، پوشش یخ، رنگ اقیانوس‌ها و خاکسترهای آتش‌فشانی را بررسی کرده و بتوان نتیجه‌گیری دقیق یاد شده را به دست آورد.

البته هنوز نمی‌توان از مزایای این ماهواره‌ها استفاده کرد زیرا این طرح ابتدا باید برای 3 ماه متوالی مورد آزمایش قرار بگیرد. درصورتی‌که این مدت آزمایشی موفقیت‌آمیز باشد، نه‌تنها می‌توان انتظار داشت که این پروژه به‌سرعت عملیاتی شود، بلکه می‌توان پیش‌بینی کرد که jpss-2 نیز به‌سرعت ساخته و عملیاتی شود.

البته باید به یاد داشته باشید که زمان‌های ارائه شده در این مقاله نشان‌دهنده این نیستند که دانشمندان نمی‌توانند برای بازه زمانی طولانی‌تر نیز اقدام به پیش‌بینی آب‌وهوا کنند بلکه این امر بر اساس میزان دقت پیش‌بینی تعریف شده است. به‌این‌ترتیب بازه زمانی دوهفته‌ای یاد شده به این معنی است که پیش‌بینی یاد شده با دقتی بسیار بالا انجام می‌شود.
برچسب ها: ناسا ، آب و هوا ، ماهولره
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: