کد خبر: ۱۷۴۶۶۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 21
ﺳﻴﮕﺎرﻛﺸﻴﺪن ﻳﻚ اﭘﻴﺪﻣﻲ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ در ﺳﺮاﺳﺮ ﺟﻬﺎن و ﻳﻜﻲ از دﻻﻳﻞ اﺻﻠﻲ ﻣﺮگ قابل‌پیشگیری اﺳﺖ ﻛﻪ ﺳﺎﻟﻴﺎﻧﻪ ﻧﺰدﻳﻚ ﺑﻪ ﺷﺶ ﻣﻴﻠﻴﻮن ﻧﻔﺮ را ﺑﻪ ﻛﺎم ﻣﺮگ می‌کشاند. اﺳﺘﻨﺸﺎق ﻣﺰﻣﻦ دود ﺳﻴﮕﺎر، پاسخ‌های اﻳﻤﻨﻲ بدن را ﺗﻐﻴﻴﺮ می‌دهد و ﻗﺎدر ﺑﻪ ﻛﺎﻫﺶ اﻧﻮاع آنتی‌بادی‌های دفاعی بدن در مقابل میکروب‌ها است.
شفا آنلاین:در پژوهش انجام‌شده توسط محققین ایرانی، نقش مضر مصرف سیگار <The role of harmful smoking>در کاهش یکی از سپرهای دفاعی بدن که در بزاق دهان وجود دارد، موردبررسی و تأکید قرار گرفته است.

به گزارش شفا آنلاین:ﺳﻴﮕﺎرﻛﺸﻴﺪن ﻳﻚ اﭘﻴﺪﻣﻲ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ در ﺳﺮاﺳﺮ ﺟﻬﺎن و ﻳﻜﻲ از دﻻﻳﻞ اﺻﻠﻲ ﻣﺮگ قابل‌پیشگیری اﺳﺖ ﻛﻪ ﺳﺎﻟﻴﺎﻧﻪ ﻧﺰدﻳﻚ ﺑﻪ ﺷﺶ ﻣﻴﻠﻴﻮن ﻧﻔﺮ را ﺑﻪ ﻛﺎم ﻣﺮگ می‌کشاند. اﺳﺘﻨﺸﺎق ﻣﺰﻣﻦ دود ﺳﻴﮕﺎر، پاسخ‌های اﻳﻤﻨﻲ بدن را ﺗﻐﻴﻴﺮ می‌دهد و ﻗﺎدر ﺑﻪ ﻛﺎﻫﺶ اﻧﻮاع آنتی‌بادی‌های دفاعی بدن در مقابل میکروب‌ها است.

IgA ترشحی، آنتی‌بادی ﻏﺎﻟﺐ دﻓﺎع اﺧﺘﺼﺎﺻﻲ در ﺳﻄﻮح ﻣﺨﺎﻃﻲ بدن انسان اﺳﺖ. ﻛﺎﻫﺶ IgA ﺑﺰاﻗﻲ، می‌تواند ﻓﺮد را ﻣﺴﺘﻌﺪ ﻋﻔﻮنت‌هاي دﺳﺘﮕﺎه ﺗﻨﻔﺲ ﻓﻮﻗﺎﻧﻲ می‌کند. ﻋﻮاﻣﻠﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﺼﺮف ﺗﻨﺒﺎﻛﻮ، ﻋﻮاﻣﻞ ﻫﻮرﻣﻮﻧﻲ، فعالیت‌های ﻓﻴﺰﻳﻜﻲ و ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺟﺮﻳﺎن ﺑﺰاق ﺳﺒﺐ کاهش IgA ﺗﺮﺷﺤﻲ می‌شوند. این آنتی‌بادی به‌وسیله سلول‌های ﺑﺰاﻗﻲ ﻣﻮﺟﻮد در ﻏﺪد ﺗﻮﻟﻴﺪ می‌شود و از ﻃﺮﻳﻖ خنثی‌سازی وﻳﺮوس‌ها ﻳﺎ آﻧﺰیم‌ها، ﺟﻠﻮﮔﻴﺮي از ﺗﺠﻤﻊ ﺑﺎﻛﺘﺮی‌ها و همچنین ﻣﻤﺎﻧﻌﺖ از ﭼﺴﺒﻨﺪﮔﻲ عوامل بیماری‌زا ﺑﻪ ﻣﻴﺰﺑﺎن، ﺳﺒﺐ ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ می‌گردد.

    اﺳﺘﻨﺸﺎق ﻣﺰﻣﻦ دود ﺳﻴﮕﺎر، پاسخ‌های اﻳﻤﻨﻲ بدن را ﺗﻐﻴﻴﺮ می‌دهد و ﻗﺎدر ﺑﻪ ﻛﺎﻫﺶ اﻧﻮاع آنتی‌بادی‌های دفاعی بدن در مقابل میکروب‌ها است.

با توجه به اهمیت بالای آنتی‌بادی فوق، پژوهشگرانی از کشورمان، راﺑﻄﻪ مصرف ﺳﻴﮕﺎر را با میزان  IgAﺗﺮﺷﺤﻲ بزاق موردبررسی علمی قرار داده‌اند.

در این مطالعه، محققین داﻧﺸﮕﺎه آزاد اسلامی واﺣﺪ دﻧﺪاﻧﭙﺰﺷﻜﻲ ﺗﻬﺮان 20 فرد سیگاری و 20 فرد غیرسیگاری که به نسبت مساوی، از زنان و مردان تشکیل شده بودند و دارای بازه سنی 23 تا 54 سال بودند، تحت آزمایش قرار دادند.

معیارهای انتخاب افراد سیگاری این بود که آن‌ها ﺑﻪ ﻣﺪت ﺣﺪاﻗﻞ 1 ﺳﺎل در روز ﺣﺪاﻗﻞ 6 ﻧﺦ ﺳﻴﮕﺎر می‌کشیدند. برای افراد غیر سیگاری نیز، معیار این بود که در ﻣﺤﻴﻂ اﻃﺮاف خود، هیچ‌گونه ﺗﻤﺎﺳﻲ ﺑﺎ دود ﺗﻨﺒﺎﻛﻮ ﻧﺪاشته باشند.

ﺑﺮاي جمع‌آوری داده‌ها از ﻣﺸﺎﻫﺪه و ﻣﻌﺎﻳﻨﻪ ﻛﻠﻴﻨﻴﻜﻲ و همچنین ﭘﺮﺳﺶ از ﺑﻴﻤﺎر اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ و این داده‌ها با استفاده از روش‌های آماری تجزیه‌وتحلیل شدند.

نتایج به‌دست‌آمده از این پژوهش نشان داد که میزان آنتی‌بادی IgA ﺗﺮﺷﺤﻲ در ﺑﺰاق ﮔﺮوه ﺳﻴﮕﺎري در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ ﮔﺮوه دیگر، به‌طور قابل‌توجهی کمتر بود.

به گفته محققین، این نتیجه نشان می‌دهد که ﻣﺼﺮف ﺳﻴﮕﺎر ﺑﺎ ﻛﺎﻫﺶ ﺳﻄﺢ IgA ﺑﺰاق، می‌تواند ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﻲ در ایجاد بیماری‌های دﻫﺎن داشته باشد و سیگاری‌ها را به دردسرهای عمده‌ای بیندازد.

یافته‌های این تحقیق جالب که در ﻣﺠﻠﻪ «ﺗﺤﻘﻴﻖ در ﻋﻠﻮم دﻧﺪاﻧﭙﺰﺷﻜﻲ» وابسته به داﻧﺸﮕﺎه آزاد اسلامی واﺣﺪ دﻧﺪاﻧﭙﺰﺷﻜﻲ ﺗﻬﺮان منتشر شده، می‌تواند بار دیگر با تأکید بر معایب مصرف سیگار، گامی در جهت کاهش مصرف آن بردارد.

 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: