کد خبر: ۱۷۴۶۴۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 20
حفظ جان آسیب دیدگان زلزله مهم‌ترین اصل است
شفاآنلاین>سلامت> برخی حوادث طبیعی شاید تنها در چند ثانیه رخ دهد، اما گاه آسیب‌هایی بر جای می‌گذارد که تبعاتش برای سال‌ها گریبانگیر حادثه دیدگان باشد. زلزله یکی از این حوادثی است که در سال‌های اخیر در کشور ما قربانیان بسیاری گرفته است.

به گزارش شفاآنلاین، رئیس انجمن جراحان ارتوپد معتقد است آگاهی مردم و آشنایی آنها با اقداماتی که باید هنگام بروز زلزله انجام شود می‌تواند در نجات مصدومان و بازماندگان این بلای طبیعی مؤثر باشد.

دکتر محمد رازی در حاشیه بیست و پنجمین کنگره انجمن جراحان ارتوپدی ایران تأکید می‌کند: نباید صبر کنیم تا حادثه اتفاق بیفتد علاوه بر اقداماتی که مسئولان وظیفه دارند در زمینه ایمن‌سازی انجام دهند، باید آموزش کمک‌های اولیه به همه شهروندان نیز به شکلی جدی در دستور کار قرار گیرد. ما تجربه این دسته از آموزش‌ها را در دوران جنگ داریم و تجربه ثابت کرد همان آموزش‌های به ظاهر ساده در مساجد و مدارس در کاهش(Decrease) آسیب دیدگی مصدومان نقش چشمگیری ایفا کرد.

وی می‌افزاید: حفظ جان آسیب دیدگان زلزله مهم‌ترین اصل است. بنابراین هریک از شهروندان باید بدانند هنگام مواجهه با مصدومی که از زیر آوار خارج می‌کنند باید بلافاصله او را به پهلو قرار دهند تا در صورت استفراغ ناشی از شوک حادثه، محتویات معده و حتی خاک آوار وارد ریه و مسیر تنفسی او نشود.

در مرحله بعدی باید از او رگ گرفته شود. زخم‌های باز خونریزی دهنده را باید با پارچه تمیز یا گاز استریل بپوشانند و با بانداژ فشاری روی زخم از شدت خونریزی بکاهند. نحوه حرکت دادن مصدوم (injured)نیز بسیار مهم است چراکه ممکن است او دچار شکستگی‌های بسیار باشد.
برچسب ها: سلامت ، کاهش ، مصدوم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: