کد خبر: ۱۷۴۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۰ - ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 19
هنوز چند روزی از اربعین نگذشته است، بچه‌های اورژانس همچنان در آماده باش هستند، تقریبا نزدیک به یک ماه است که برای خدمت‌رسانی به زائران حسینی در مناطق مرزی مستقر شده‌اند
شفاآنلاین>سلامت> در حالی که طی روزهای اخیر برخی فضاسازی‌ها در شبکه‌های اجتماعی سعی در تخریب زحمات نیروهای امدادرسان در مناطق زلزله‌زده را دارد، بررسی‌های میدانی از این مناطق نشان می‌دهد در کنار کاستی‌های موجود، مردم رضایت حداکثری را از اقدامات اورژانسی‌ها دارند.

به‌گزارش شفاآنلاین، هنوز چند روزی از اربعین نگذشته است، بچه‌های اورژانس همچنان در آماده باش هستند، تقریبا نزدیک به یک ماه است که برای خدمت‌رسانی به زائران حسینی در مناطق مرزی مستقر شده‌اند؛ این استقرار از چند هفته قبل از اربعین شروع شد و تا پایان بازگشت تمامی زائران از عراق ادامه داشت.

مراسم (Ceremony)اربعین رو به پایان بود و نیروهای اورژانس کم‌کم آماده می‌شدند تا پس از یک ماموریت سخت و شبانه روزی در مناطق مرزی خود را به خانواده‌هایشان برسانند که یک خبر تمام برنامه‌ریزی‌های آنها را بهم ریخت، ظاهرا قرار نیست به خانه برگردند، چراکه در گوشه دیگری از کشور هموطنان نیاز به دستان نجات بخش اورژانسی‌ها دارند.

زلزله! خبری که همه کشور را لرزاند، برای من تو شاید زلزله در حد یک خبر باشد و دقایقی تاثر و ناراحتی؛ اما برای برای اورژانس‌ها آغاز یک عملیات جدید است، زلزله برای پزشک و پرستار یعنی کسی تو را می‌خواند و از تو طلب کمک دارد، یعنی باید بروی و جان انسان‌ها را نجات دهی.

زنگ ماموریت تازه، اینبار در کرمانشاه نواخته شد، بچه‌های اورژانس(Emergency) که چمدان‌ها را برای بازگشتن به خانه بسته بودند، به سرعت عازم مناطق زلزله زده شدند.

کولیوند، رئیس سازمان اورژانس کشور، درست در دقایق اولیه وقوع زلزله و زمانی که مسئولان ستاد بحران در تهران تشکیل جلسه داشتند، منتظر بالگرد نماند و به سرعت از راه زمینی خود را به سرپل ذهاب رساند؛ نه منتظر دستور مقامات ماند و نه منتظر بالگرد و هواپیما! و نخستین مسئولی که در وسط میدان بحران حاضر شد.

درست زمانی که مسئولان ستاد بحران در تلویزیون حاضر شدند و اعلام کردند به دلیل تاریکی شب بالگردها امکان پرواز ندارند و منتظر هستیم تا صبح با پرواز به کرمانشاه برویم! نیروهای اورژانس از مناطق عملیاتی و محل استقرارشان برای اربعین، خود را به محل وقوع زلزله رساندند.

همان نیمه‌های شب صدای کولیوند مرتب از رسانه ملی پخش می‌شد و با گزارش لحظه به لحظه وضعیت مردم و آسیب دیدگان را اطلاع می‌داد و شاید به جرات بتوان گفت تنها مسئول دولتی حاضر به صورت 24 ساعته در این میدان، رئیس اورژانس بوده و هست.

بیمارستان سرپل ذهاب به طور کامل تخریب شده است و این کار امداد رسانی به مصدومان را سخت تر می‌کند. بلافاصله در کنار همان فضای تخریب شده پایگاه امداد صحرایی مستقر می‌شود تا به مصدومان سرپایی رسیدگی کنند.

تمامی آمبولانس‌های اورژانس از مناطق مرزی و پایگاه‌های اربعین گرفته تا شهرهای دور و نزدیک به منطقه فراخوان می‌شوند. اکیپ‌های اورژانس در همان دقایق اولیه سرکشی از روستاها را شروع می‌کنند و آسیب دیدگان بلافاصله به پایگاه اصلی اورژانس در سرپل ذهاب منتقل و برای ادامه روند درمان تصمیم‌گیری می شود.

با روشنایی روز، بالگردهای امدادی هم به اکیپ‌های اورژانس اضافه می‌شوند و خدمت رسانی جانی تازه می‌گیرد و سرکشی به روستاهای دور افتاده آسان‌تر می‌شود.

این عملیات گسترده یک امتحان بزرگ برای پزشکان و پرستاران و نیروهای بهداشتی است.

انجام برنامه‌ریزی و مدیریت میدانی دقیق

برای تمامی گروه‌های مصدومان برنامه‌ریزی دقیقی شده است، مصدومان بدحال به سرعت با استفاده با بالگردهای سپاه و ارتش به بیمارستان‌های کرمانشاه و شهرهای مجاور منتقل می‌شوند.

بخشی از زلزله‌زدگان نیز به فرودگاه منتقل می‌شوند و با پرواز‌های سپاه به بیمارستان‌های تهران منتقل می‌شوند.

برای تمامی همراهان این مصدومان در هر شهری که هستند نیز امکانات اسکان تدارک دیده شده است و البته تمامی هزینه‌ها و مراقبت‌ها تا زمان بهبودی کامل با وزارت بهداشت است.

انجام بیش از 1300 عمل جراحی طی 3 روز

البته انجام بیش از 1300 عمل جراحی طی 3 روز هم یک رکورد تازه برای پزشکان محسوب می‌شود.

اتاق‌های عمل 24 ساعته فعال است. پزشکی که 15 ساعت روی پا ایستاده و تمام شب و روز را عمل داشته است، بدون اینکه کسی او را ببیند! و بخواهد از بیمارش دستمزد بگیرد، بدون استراحت و حتی از مناطق دیگر کشور نیز پزشکان و پرستاران داوطلبانه خود را به مناطق زلزله زده و بیمارستان‌های مورد نیاز رساندند.

ایرج حریرچی در خصوص آخرین وضعیت درمانی مصدومین زلزله زده غرب کشور گفت: از تعداد ٩٣٨٨ بستری صورت گرفته ، تعداد ٥٩٢٢ نفر به صورت سرپایی ویزیت و ١٤٠٤ نفر هم ترخیص شده اند.

وی افزود: طبق آخرین آمار، تعداد کل بستری ها، ٦٠١ نفر بوده و تعداد مصدومانی که به داخل و خارج استان اعزام شده اند، ٩٨٧ نفر است.

حریرچی خاطرنشان کرد: تاکنون ١٣١٣ عمل جراحی انجام شده است که آمار بالایی است و جای قدردانی از تیم درمانی کشور دارد.

وی تصریح کرد: در حوزه بهداشت، اقدامات بهداشتی با جدیت دنبال می شود، چراکه واکسیناسیون کزاز و دیفتری، کلرزنی آب آشامیدنی و سایر اقدامات آغاز شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه کودکان و سالمندان آسیب دیده نیازمند توجه بیشتری هستند، تاکید کرد: در حال حاضر بیماری واگیر نگران کننده ای وجود ندارد، اما علاوه بر التیام صدمات جسمی حادثه دیدگان، حمایت های روانی از آنها نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

مردم رضایت حداکثری از نیروهای اورژانس

هرچند برخی در شبکه های اجتماعی و رسانه های معاند سعی می‌کردند تا خدمات نیروهای امدادی را به هر بهانه ای زیر سوال ببرند، اما کافی است گشتی در مناطق زلزله زده بزنید؛ در 48 ساعت اول حادثه و درست در ساعات و دقایق طلایی بحران، بنا به اذعان وزیر کشور آن زمان که هنوز چادر و آب و حتی نان هم به دست برخی از زلزله رده ها نرسیده بود، نیروهای اورژانس، پزشکان و پرستاران مشغول ارائه خدمت و نجات جان مصدومان بودند. آمار مصدومان نجات یافته و جراحی شده هم خود تاکید بر این مهم دارد. مردم هم قدرشناس این زحمات بودند و بیش از 95 درصد آنها به طور کامل از این روند ابراز رضایت می‌کردند.

و در آخر، در کنار تمام انتقاد‌هایی که در سالیان گذشته به عملکرد وزارت بهداشت شده و همچنان هم در برخی از حوزه‌ها این انتقادات وارد است، قدر نشناسی است اگر از زحمات و خدمات ارزنده و بی‌ریای آنها نگوییم و همچنان که مردم گلایه‌ها را شنیدند، باید بدانند که پزشکان، پرستاران، نیروهای بهداشتی و اورژانس در چنین مواقع حساسی نخستین کسانی هستند که بدون چشم داشت، آماده در خدمت رسانی به مردم حاضر هستند.
برچسب ها: مراسم ، سلامت ، اورژانس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: