کد خبر: ۱۷۴۴۸۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 18
شوک، وحشت زدگی، ترس، اضطراب، برانگیختگی، عصبی بودن، پرخاشگری و ترس پس از حادثه شایعترین عوارض روانی پس از حادثه است، تعدادی از آسیب دیدگان وضعیت شدیدتری دارند و ممکن است در خطر آسیب زدن به خود باشند که باید سریعتر به آنان رسیدگی شود
شفا آنلاین>سلامت>رئیس اداره سلامت روان وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: حدود 90 هزار نفر در زلزله کرمانشاه آسیب دیدند و حدود 9 هزار نفر از این افراد دچار شوک، وحشت زدگی، ترس، اضطراب و پرخاشگری پس از بحران هستند و به خدمات اورژانس روانی نیاز دارند.

به گزارش شفا آنلاین،علی اسدی افزود: در روزهای اول پس از زلزله معمولا نیازهای اولیه زیستی مانند اسکان، سرپناه، پوشاک و تغذیه در اولویت رسیدگی است. پس از تامین این نیازها به طور طبیعی نیازهای حوزه سلامت روان(mental health) برجسته می شود و در اولویت رسیدگی قرار می گیرد.

وی گفت: با وجود این، خدمات سلامت روان به آسیب دیدگان زلزله از چند روز گذشته به خصوص برای افرادی که مجروح شده بودند و همراهان آنها در بیمارستان های کرمانشاه و نیز بیمارستان های تهران و همدان که تعدادی از مصدومان به این مراکز اعزام شده بودند،شروع شده است.

رئیس اداره سلامت روان وزارت بهداشت افزود: 4 تیم روانشناسی(Psychology) هم اکنون در بیمارستان های کرمانشاه مشغول ارائه خدمات سلامت روان به مصدومان و همراهان آنها هستتند و علاوه بر آن از روز گذشته- جمعه- 25 تیم روانشناسی نیز با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و کمک و همکاری دانشگاه علوم پزشکی کردستان -با توجه به همزبانی با زلزله زدگان - در روزهای آینده ارائه خدمات سلامت روان به آسیب دیدگان زلزله را انجام می دهند.

وی گفت: برآورد وزارت بهداشت این است که حدود 10درصد آسیب دیدگان زلزله در این مرحله به خدمات سلامت روان نیاز دارند. جمعیت آسیب دیده زلزله که عزیزان خود را از دست داده یا بی خانمان شده اند بین 80 تا 90 هزار نفر برآورد می شود و برآورد می شود بین 8 تا 9 هزار نفر به خدمات سلامت روان به صورت اورژانسی نیاز دارند.

اسدی افزود: شوک، وحشت زدگی، ترس، اضطراب، برانگیختگی، عصبی بودن، پرخاشگری(aggression) و ترس پس از حادثه شایعترین عوارض روانی پس از حادثه است، تعدادی از آسیب دیدگان وضعیت شدیدتری دارند و ممکن است در خطر آسیب زدن به خود باشند که باید سریعتر به آنان رسیدگی شود.

وی گفت: غربالگری آسیب دیدگان روانی زلزله کرمانشاه از روز جمعه-دیروز- شروع شده است، پنج تیم در مناطق زلزله زده مستقر شده اند و 10 تیم دیگر نیز امروز به این جمع اضافه می شود و در روزهای آینده تیم های مداخله روانی افزایش می یابند.

اسدی افزود: پس از دسته بندی آسیب دیدگان روان، ارائه خدمات مشاوره روانشناسی به صورت گروهی در گروه های هشت تا 12 نفره ارائه می شود، عده ای آسیب دیدگان نیز ممکن است به خدمات روانپزشکی و دارو درمانی نیاز داشته باشند که به روانپزشکان ارجاع داده می شوند.

وی گفت: ارائه خدمات سلامت روان یک کار تیمی است و حتما ارائه مناسب این خدمات نیازمند همکاری دستگاه های دیگر مانند بهزیستی، هلال احمر، سازمان نظام روانشناسی و انجمن های روانشناسی است و خوشبختانه این همکاری بین دستگاه ها و ارگان های مختلف وجود دارد.

رئیس اداره سلامت روان وزارت بهداشت افزود: بخشی از تنش های روانی ناشی از کمبود امکانات زیستی مانند چادر، پتو، غذا و پوشاک مناسب است و اگر دستگاه های مسئول و کمک های مردمی به موقع این نیازها را تامین کنند، بخشی از مشکلات روانی نیز کم می شود.

وی گفت: خدمات بهداشت و سلامت روان پس از بحران یک فرآیند طولانی مدت است وحداقل در چهار مرحله انجام می شود،مرحله اول که سخت ترین مرحله است، از زمان حادثه تا یک ماه بعد است، در این مرحله باید علایم استرس، ترس و پرخاشگری های حاد پس از حادثه کنترل شود، مرحله بعد دسته بندی آسیب دیدگان در گروه های سنی مانند کودکان، نوجوانان و بزرگسالان و ادامه مشاوره های روانی تا سه ماه پس از حادثه است.

اسدی افزود: افرادی که آسیب دیدگی شدیدتری دارند به خدمات تخصصی تر و احتمالا دارو درمانی نیاز دارند و تا 6 ماه ارائه خدمات سلامت روان به این افراد ادامه پیدا می کند و مرحله چهارم، ادامه این خدمات برای گروه های آسیب دیده تر تا یکسال پس از حادثه است.

وی گفت: به طور طبیعی زنان در این حوادث بیش از مردان دچار عوارض و آسیب های روانی می شوند و نسبت زنانی که نیازمند مداخلات سلامت روان هستند، به طور طبیعی از مردان بیشتر هستند.

اسدی افزود: اینکه تعدادی از آسیب دیدگان زلزله که عزیزان و زندگی خود را از دست داده اند، در شرایط بحران روانی پس از حادثه به آسیب زدن به خود اقدام کنند، دور از انتظار نیست، تلاش تیم های روانشناسی این است که این افراد را هر چه سریعتر شناسایی کنند و با استفاده از تکنیک ها و مداخلات روانی مانند تکنیک اجتناب، کنترل شوک و وحشت جلوی آسیب های بعدی را بگیرند.

وی گفت: امکان اینکه در این شرایط عده ای به سمت مصرف مواد مخدر رو بیاورند نیز وجود دارد، ضمن اینکه عده ای معتاد نیز از قبل در مراکز درمانی تحت درمان از جمله متادون درمانی قرار داشتند. اکنون این مراکز در زلزله از بین رفته اند و تیم های مداخلات سلامت روان، با ایجاد این نوع مراکز و در اختیار گذاشتن متادون برای معتادان جلوی بازگشت آنها به اعتیاد به موادخطرناک تر را می گیرند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: