کد خبر: ۱۷۴۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۳ - ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 17
دولت ترسو نمی‌تواند مجری طرح تحول باشد؛ بنابراین دولت نشان داد ترسو است یعنی اگر ترسش را کنار می‌گذاشت و دست از نگاه پوپولیستی برمی‌داشت راحت می‌توانست درباره حذف یارانه ۱۰ تا ۳۰ میلیون نفر تصمیم بگیرد و طی چند مرحله یارانه آنها را قطع کند
شفا آنلاین>سلامت>عباس کبریایی زاده نائب رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران: اطمینان ندارم که طرح تحول سلامت، طرح پایداری باشد.

به گزارش شفا آنلاین، بسیاری از مداخلاتی که بعدا اتفاق افتاد، چه مداخلات بازارمحور، چه مداخلات ناشی از سیاستگذاران و عوامل سیاستگذاری از جمله مجلس و دولت و ... مداخله‌گرهایی بودند که قابل تشخیص بودند و مشخص بود طرح تحول سلامت را با شکست مواجه می‌کنند.

یکی از مهمترین آنها ناپایدار بودن منابع بود. یکی از مهمترین آنها نبود عدالت در تقسیم و تنظیم هزینه‌کرد منابع بود. اصولا وقتی می‌خواهیم طرح تحول اجرا کنیم و اصلاح کنیم، نیاز به همدلی، همبستگی، جسارت و قدرت اجرا دارد.

دولت ترسو نمی‌تواند مجری طرح تحول باشد؛ بنابراین دولت نشان داد ترسو است یعنی اگر ترسش را کنار می‌گذاشت و دست از نگاه پوپولیستی برمی‌داشت راحت می‌توانست درباره حذف یارانه ۱۰ تا ۳۰ میلیون نفر تصمیم بگیرد و طی چند مرحله یارانه آنها را قطع کند و هیچ اتفاقی هم نمی‌افتاد و می‌توانست منابع طرح تحول سلامت را پایدار کند.

نمی‌توانیم طرح تحول را اجرا کنیم روی بستری از منابع ناپایدار و اختیار این منابع هم دست ما نباشد و به همین علت است که شاهدیم کارانه پزشکان، مطالبات داروخانه‌ها و ... پرداخت نشده است و شاهد آشفتگی در روابط مالی هستیم. وقتی در بخشی از زنجیره دست برده می‌شود، نمی‌توانید انتظار داشته باشید جای دیگر هیچ اتفاقی نیفتد.

در مورد دارو آنچه باعث شد صنعت مختل شود، بی‌تعهدی دولت به پرداخت تعهدات خود به بیمارستان‎‌های دولتی و بخش بیمه‌ای بود وگرنه میزان رشد مصرف دارو در کشور ما طی سال‌های گذشته رشد متوازنی داشته است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: