کد خبر: ۱۷۴۰۱۶
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 14
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران یکی از شایع ترین علل نارسایی کلیه در دنیا از جمله ایران را دیابت اعلام کرد و گفت: بیش از 55 درصد بیماران دیالیزی دیابتی هستند.
شفا آنلاین>سلامت>عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران یکی از شایع ترین علل نارسایی کلیه در دنیا از جمله ایران را دیابت اعلام کرد و گفت: بیش از 55 درصد بیماران دیالیزی دیابتی هستند.

به گزارش شفا آنلاین،سید فاطمه یعقوبی روز سه شنبه در نشست خبری روز جهانی دیابت در کلینیک تخصصی دیابت وابسته به پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم(metabolism) دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: این آمار نشان می دهد که باید به عوارض کلیوی دیابت، توجه جدی تری شود.وی با اشاره به اینکه 80 درصد بیماران پیوند کلیه، دیابتی هستند، گفت: درصد زیادی از بیماران دیالیزی دچار دیابت و فشار خون هستند.

یعقوبی، کنترل دقیق قندخون، چربی خون و فشار خون را از مهمترین عوامل مانع بروز عوارض بیشتر دیابت اعلام کرد و گفت: عموما دیابت نوع 2 دیر تشخیص داده می شود و معمولا بیماران با عوارض کلیه به پزشکان مراجعه می کنند.

وی ادامه داد که اگر بیمار زمانی به پزشک مراجعه می کند دچار عوارض دیابت شده باشد، فقط با کنترل فشارخون، قندخون، چربی خون، پروتئین دریافتی، کاهش وزن و مصرف سیگار می توان از پیشرفت سریع تر بیماری به سمت دیالیز جلوگیری کرد.

** حدود 20 درصد دیابتی ها دچار افسردگی شدید هستند
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه دیابت خیلی از اعضای بدن را درگیر می کند، گفت: بیش از 40 درصد بیماران دیابتی درجاتی از افسردگی و اضطراب دارند و تقریبا 20 درصد آنان افسردگی شدید دارند.
سید محسن خوش نیت نیکو با اشاره به اینکه افسردگی سیکل معیوب ایجاد می کند، اظهار کرد: افسردگی، توانایی برای خود مراقبتی کاهش می دهد و فرد افسرده حوصله آزمایش قند خون، مصرف منظم داروها و مراجعه به پزشک را ندارد و این کار، مانع کنترل قند خون این فرد می شود.

وی ادامه داد: در افراد افسرده عوارض دیابت از جمله زخم پا به مراتب بیشتر است و توجه جدی به مسلائل روحی و روانی در بیمار دیابتی باید صورت گیرد.

فوق تخصص بیماری غدد و متابولیسم افزود: توجه به بهداشت دهان و دندان؛ واکسیناسیون بیماران دیابتی از دیگر موضوعاتی است که بیماران دیابتی باید توجه داشته باشند .

وی بر لزوم کنترل نوسانات قند خون تاکید کرد و گفت: نوسات قند خون باید جلوگیری شود و نباید در طول شبانه روز دچار نوسانات قند خون شویم. ممکن است فردی معدل خون اش طبیعی باشد ولی نوسانات زیاد قند خون داشته باشد.

خوش نیت اظهار کرد: نوسانات قند خون می تواند سبب بروز عوارض دیابت شود و باید از بروز نوسانات قند خون هم جلوگیری کرد. باید قندهای بعد از مصرف غذا ، معدل قند خون و نوساتات قند خون کنترل شود.

وی با اشاره به اینکه از بروز افت قند خون هم باید جلوگیری کرد، گفت: افت قند خون در بروز عوارض دیابت نقش دارد. به خصوص در افراد بالای 65 سال افت قند خون می تواند سبب بروز زوال عقل شده و برخی عوارض قلبی و عروقی را افزایش دهد.عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: افت قند خون هم پیدیده خطرناکی می تواند باشد و از بروز آن باید جبوگیری کرد.

وی به تعداد بیماران دیابتی در ایران اشاره کرد و گفت: در ایران نزدیک به 5 میلیون دیابتی داریم که تقریبا 30 درصد از دیابت خودشان بی اطلاع ندارند و این بیماری در زنان هم کمی بیشتر از مردان مشاهده می شود .

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: اهدا خون در پیشگیری دیابت تاثیری ندارد.چهاردم نوامبر مصادف با23 آبان ماه روز جهانی دیابت است و شعار امسال این مناسبت، 'دیابت و زنان: حق ما داشتن آینده ای سالم' اعلام شده است.

علت انتخاب این شعار با تاکید بر دیابت زنان، افزایش موارد ابتلا به دیابت در زنان عنوان شده است به گونه ای که طبق برآوردهای صورت گرفته، 313 میلیون زن در دنیا در سال 2040 میلادی به دیابت مبتلا خواهند بود.

تاکنون دلایل متعددی در ابتلا به دیابت مطرح شده است که علاوه بر عوامل ژنتیکی از جمله آن می توان به چاقی و کم تحرکی، تغذیه ناسالم و استرس های روزانه در زندگی ماشینی امروزی اشاره کرد.

دیابت را بیماری هزار چهره و خطرناکی می دانند که می تواند بر تمام سیستم های بدن تاثیر منفی گذاشته، عملکرد آنها را مختل کرده و یا به طور کلی از کار بیاندازد.
برچسب ها: دیابت ، سلامت ، دانشگاه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: