کد خبر: ۱۷۳۹۹۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۰ - ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 14
نظام مراقبت از بیماری‌ها در مناطق زلزله‌زده تشدید و تقویت شد. کنترل آب و مواد غذایی نیز انجام می‌شود. نظارت بر پسماندها و دفن اجساد وجود دارد و همچنین مواد غذایی ضروری از جمله شیرخشک برای کودکان از استان‌های معین ارسال می‌شود
شفا نلاین>سلامت>رئیس دفتر مدیریت خطر بلایا وزارت بهداشت با اشاره به تشدید نظام مراقبت‌ از بیماری‌ها در مناطق زلزله‌زده و کنترل بیماری‌ها، "ایمنی آب" و "اسکان در هوای سرد" را دو دغدغه جدی بهداشتی در مناطق زلزله‌زده عنوان کرد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر علی اردلان مشاور معاون بهداشتی وزیر بهداشت با ابراز تاسف از وقوع زلزله مرگبار و مخرب در غرب کشور، گفت: اولین نکته‌ای که در این باره باید گفت آن است که علت وقوع این آسیب‌ها، ساخت و سازهای غیرایمن بوده است. متاسفانه شواهد حاکی از آن است که علت بیش از ۹۵ درصد فوتی‌های ناشی از مخاطرات طبیعی در ایران، تخریب ساختمان‌هاست. بنابراین نقطه تمرکز مداخلات کشور کاملا مشخص است؛ باید ایمن بسازیم؛ تنها در این صورت است که نمی‌توان نگران زلزله بود.

وی افزود: در هر حال با کمال تاسف این زلزله در غرب کشور اتفاق افتاد، جان بسیاری را گرفت، مصدومان زیادی بر جای گذاشت و خانه‌های زیادی را هم ویران کرد. در حوزه بهداشت هم باید بگویم که از همان لحظات اول وقوع این حادثه، ستاد فرماندهی عملیات بهداشتی در ستاد وزارت بهداشت و همچنین در دانشگاه علوم پزشکی استان و دانشگاه‌های معین آن کار خود را آغاز کرد. به این ترتیب تیم‌های ارزیابی سریع اعزام و نیازهای جمعیت زلزله زده احصا شد.

تشدید نظام مراقبت از بیماری‌ها در مناطق زلزله‌زده
اردلان با اشاره به اولویت‌بندی انجام شده در انجام اقدامات و ارائه خدمات به جمعیت زلزله‌زده گفت: تیم‌های بهداشتی مورد نیاز و پزشکان عمومی شهرستان‌های شرقی این استان به مناطق آسیب دیده اعزام شدند. همچنین نظام مراقبت از بیماری‌ها در مناطق زلزله‌زده تشدید و تقویت شد. کنترل آب و مواد غذایی نیز انجام می‌شود. نظارت بر پسماندها و دفن اجساد وجود دارد و همچنین مواد غذایی ضروری از جمله شیرخشک برای کودکان از استان‌های معین ارسال می‌شود.

وی درباره برپایی درمانگاه سیار مادر و کودک در محوطه بیرونی بیمارستان سرپل ذهاب گفت: این درمانگاه برای ارائه خدمات به زنان باردار(pregnant women) و کودکان برپا شد. همچنین بسته‌ها و بروشورهای آموزشی تهیه شده و میان جمعیت آسیب دیده توزیع می‌شود.

زلزله‌زدگان از آب بطری و غذاهای کنسروی استفاده کنند
رئیس دفتر مدیریت خطر بلایای وزارت بهداشت تاکید کرد: تا زمانی که ستاد مدیریت بحران استان اعلام نکرده، مردم باید از ورود و اقامت در ساختمان‌های غیر ایمن و آسیب دیده پرهیز کنند. همچنین ساکنان مناطق زلزله‌زده تنها از آب بطری یا تانکرهایی که بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان آنها را تایید کرده، استفاده کنند. لازم است مردم از غذاهای کنسروی استفاده کنند و در این زمینه نیز به تاریخ مصرف غذاهای آماده و بطری‌های آب توجه داشته باشند. با توجه به شکستگی لوله‌ها، تا زمانی که بهداشت محیط دانشگاه به صورت رسمی اعلام نکرده، مردم باید از آب بطری یا تانکرهای تایید شده توسط مرکز بهداشت محیط دانشگاه، آب مصرف کنند.

بیماری‌ها در کنترل است
اردلان با بیان اینکه بیماری‌ها در مناطق زلزله‌زده نیز در حال حاضر در کنترل است، افزود: سیستم نظام مراقبت بیماری‌ها در مناطق زلزله زده مستقر است، اما عمده نگرانی ما به هوای سرد و اسکان افراد در فضای بیرون مربوط می‌شود. معمولا در چنین شرایطی نگرانی‌ها درباره ایمنی آب و اقامت در هوای سرد است؛ چرا که احتمال بیماری‌های تنفسی و همچنین اسهالی در چنین شرایطی بیشتر می‌شود. البته سازمان‌های امدادی کمک رسان در حال فعالیت هستند، اما هر چه این اقامت در فضای بیرون کوتاه‌تر شود و پتو و لباس گرم در اختیار زلزله زدگان قرار گیرد، احتمال بروز این بیماری‌ها کمتر خواهد شد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر مشکل جدی در مورد بیماری‌ها وجود ندارد، به شرط آنکه امدادرسانی‌(Relief)ها تکمیل شده، چادر و پتوی مناسب در اختیار زلزله زدگان قرار گیرد و غذای مناسب هم برای آنها فراهم باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار