کد خبر: ۱۷۳۹۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 14
شاید انقلاب بزرگ در این علم، ظهور نسل سوم زیست مواد دندانی با هدف تحریک پاسخ‌ های سلولی در سطح مولکولی است
شفا آنلاین>سلامت>دبیرمشاور علمی دوازدهمین کنگره انجمن سالیانه دندانپزشکان عمومی ایران با بیان این که کشف سلول های بنیادی در بیولوژی سلولی و مولکولی، به تحول روش های درمانی منجر شده است، از جمله به کاربردهای نانو در دندانپزشکی اشاره کرد که شامل استفاده از نانو ذرّه‌ها در کامپوزیت‌ها، باندینگ‌ها، مواد قالبگیری و سرامیک های دندانی است.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر طاهره السادات جعفرزاده کاشی در آستانه برگزاری دوازدهمین کنگره انجمن سالیانه دندانپزشکان عمومی ایران در ارتباط با موضوع «زیست مواد دندانی» اظهار کرد: زیست مواد براساس تعریف ارائه شده توسط انستیتوی ملی سالمت آمریکا و دیکشنری های معتبر، هر نوع ماده طبیعی یا مصنوعی به غیر از داروها است که با هدف افزایش یا حفظ کیفیت زندگی فرد، در تماس با بافت‌های بدن قرار می‌گیرد.

وی با بیان این که علم زیست مواد دندانی یکی از علوم پایه در دندانپزشکی(Dental) است که به عنوان یک شاخه مهم در ساخت، طراحی و ارزیابی مواد دندانپزشکی دارای جایگاه ویژه ای در اکثر کشورهای جهان است، افزود: مواد مورد استفاده در دندانپزشکی شامل انواع فلزات و آلیاژها، سمان‌ها، ترکیبات گچ و مواد قالبگیری، پلیمرها، کامپوزیت‌ها، انواع رزین‌ها، سرامیک و چینی، مواد پرکننده ریشه، و .... است.

جعفرزاده کاشی با اشاره به این که گسترش روزافزون کاربرد مواد دندانی سبب شد که در اوایل قرن نوزدهم طرح استاندارد کردن مواد دندانی مورد توجه قرارگیرد و دستورالعمل های استاندارد توسط مؤسسه استاندارد بین المللی ایزو تهیه شود، گفت: اگر در نسل اول زیست مواد دندانی تنها خصوصیات فیزیکی و مکانیکی مناسب مدنظر قرار می گرفت و از دیدگاه بیولوژیکی، بی ضرر بودن یا به عبارتی inert بودن این مواد کافی بود؛ با ظهور نسل دوم، بیواکتیو بودن یا به عبارتی ایجاد پیوندهای شیمیایی با بافت‌ های اطراف نیز مدنظر قرار گرفت و گذار از مهندسی مواد به سمت مهندسی بیولوژیک در سنتز زیست مواد دندانی اهمیت خود را نشان داد.

این دندانپزشک اظهار کرد: شاید انقلاب بزرگ در این علم، ظهور نسل سوم زیست مواد دندانی با هدف تحریک پاسخ‌ های سلولی در سطح مولکولی است. این انتقال به سمت مواد بیولوژیکی است که از طریق مهندسی بافت و سلول‌ های بنیادی، نانو مواد، و سیستم های خودآرایه امکان پذیراست.

جعفرزاده کاشی با بیان اینکه کشف سلول های بنیادی(Stem Cells) در بیولوژی سلولی و مولکولی، منجر به تحول بدیعی در روش های درمانی شده که امروزه جایگاه آن در تولید و بازسازی بافت های دهانی آسیب دیده نیز شناخته شده است، افزود: در سال‌ های اخیر، دندانپزشکی با هدف ترمیم و بازسازی ساختمان های دندانی، شروع به استفاده از سلول های بنیادی و مهندسی بافت کرده است که به آن دندانپزشکی بازساختی می گویند.

دبیر مشاور علمی در دوازدهمین کنگره انجمن سالیانه دندانپزشکان عمومی ایران خاطرنشان کرد: جایگاه ویژه زیست مواد در دندانپزشکی و اهمیت اجرای پژوهش‌ ها، تحقیقات و تألیفاتی که همه روزه در دنیا صورت می‌گیرد و نیازهایی که در این رابطه در دانشکده های دندانپزشکی ایران احساس می‌شود، لزوم تربیت متخصصین این رشته را بیش از پیش آشکارمی‌کند.

دوازدهمین کنگره علمی سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران 19 تا 22 دی ماه سال جاری و به مدت 4 روز در مرکز همایش های برج میلاد برگزار می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: