کد خبر: ۱۷۳۹۱۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 14
برخی اوقات با نوسان در قیمت طلا در رسانه و یا روزنامه اعلام می‌کنند که شاهد سیر صعودی طلا هستیم
شفاآنلاین>اجتماعی> قیمت طلا برای نخستین بار در یک ماه اخیر، طی هفته گذشته با افزایش و نوسانات پی در پی روبرو شده است. تحلیلگران در این زمینه بر این باورند که مسیر افزایش قیمت این فلز گرانبها تا دوماه آینده ادامه خواهد داشت و پس از آن به ثبات خواهد رسید

به گزارش شفاآنلاین، رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر کشور، با اشاره به نوسان قیمت طلا و دلایل آن اظهار داشت: برخی اوقات با نوسان در قیمت طلا در رسانه و یا روزنامه اعلام می‌کنند که شاهد سیر صعودی طلا هستیم و جهش در بازار طلا سر به فلک می‌کشد اما باید بپذیریم که قیمت طلا در کشور با توجه به قیمت جهانی آن تعیین می‌شود و گاهی با توجه به شرایط اقتصادی (Economic)کشور قیمت طلا را نیز کنترل می‌کنیم.

ابراهیم محمدولی افزود: نوسانات اخیر در قیمت طلا نشان از گرانی آن نیست بلکه طلا در حال رسیدن به قیمت واقعی خود در دنیاست. با اعتمادی که مردم نسبت به خرید طلا دارند، بعنوان یک سرمایه‌گذاری مطمئن به آن فکر می‌کنند. طبق آمار حدود 26 الی 27 درصد مردم دنیا گرایشی مجدد برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا پیدا کرده‌اند و طلا به عنوان یک کالای استراتژیک جایگاه خود را در بین عموم مردم و نیز دولت‌مردان در سرتاسر جهان پیدا کرده است.

محمدولی افزایش (Increase)قیمت طلا را روندی طبیعی دانست و تصریح کرد: طلا در حال بدست آوردن جایگاه خود در جهان است و شاهد روند نسبی افزایش قیمت طلا در بازارهای طلا خواهیم بود زیراکه استخراج طلا در گذشته در سطح زمین انجام می‌شد اما در حال حاضر این استخراج در عمق 3 تا 5 هزار متری انجام می‌شود و هزینه‌های آن نیز بالاتر است.

وی ادامه داد:‌ اگر استخراج به شدت گذشته ادامه پیدا کند، در سال‌های آینده باید به دنبال کالای جایگزین برای طلا باشند زیراکه مقدار آن به اندازه قبل نیست؛ بنابراین هزینه استخراج آن بالا و مقدار آن نیز کم است و این عوامل با توجه به تقاضای آن باعث افزایش در قیمت طلا می‌شود.

محمدولی تنش‌های سیاسی و نظامی در دنیا را از عوامل نوسان قیمت خواند و گفت: کشورهایی نظیر هند‌، چین و روسیه به خرید طلا روی آوردند و به دلیل تقاضای بالا و عرضه‌ی کم ، نوسانات در قیمت بوجود می‌آید و نیز تنش بین آمریکا و کره شمالی، باعث ورود دولت‌ها به بازار طلا می‌شود تا اندوخته‌های خود را تبدیل به طلا کنند و در داخل نیز با تصمیم‌های تیم اقتصادی دولت، کاهش سود سپرده‌های بانکی و تک نرخی شدن قیمت ارز ،‌ افراد به سمت بازارهای دیگر مانند بازار طلا روی می آوردند تا سود بیشتری را نصیب خود کنند.

وی روند نرخ طلا را تا دو ماه آینده افزایشی پیش‌بینی کرد و بیان داشت:‌ احتمال دارد این افزایش مقداری دیگر نیز تقویت شود و پس از آن شاهد ثبات در قیمت خواهیم بود. بنا به تحلیل و تجربیات شخصی این تلاطم تا 2 ماه آینده ادامه دارد .

محمدولی گفت: مجرب‌ترین اساتید هم نمی توانند پیش بینی کنند که در آینده چه خواهد شد، از دو ماه گذشته تا به امروز افزایش 12درصدی قیمت فلزات گران‌بها در داخل و خارج کشور داشتیم و فکر نمی کنم این افزایش به بیش از 14 درصد در آینده برسد.

رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر حمایت از تولیدات داخلی را محور اصلی در رونق اقتصادی دانست و تصریح کرد: معادن روزی به پایان خواهند رسید اما نیروی صنعتگر تمام نشدنی است و باید به آن ایمان داشته باشیم .

نوسات نرخ طلا وابسته به دلار

به اعتقاد کارشناس بازار سرمایه نوسانات قیمت طلا به عوامل دیگری نیز وابسته است.

علی حیدری، نوسات نرخ طلا را به دو عامل قیمت جهانی و نیز کاهش و افزایش قیمت دلار در ایران، وابسته دانست و عنوان کرد: قیمت جهانی تا پایان سال 2017 روندی خنثی دارد و دلایل آن ابهام در وضعیت جغرافیایی و سیاسی و نیز جدا شدن کاتالونیا و یا عدم جدایی آن از اسپانیا است و دیگری ابهام در طرح مالیاتی ترامپ است، این ابهامات باعث می‌شود تا سرمایه‌‌گذاران با احتیاط به سمت طلا بروند و شخصا معتقد هستم بانک مرکزی آمریکا تا پایان سال، یک‌بار افزایش نرخ بهره را خواهد داشت و به همین علت طلا تا پایان سال جاری میلادی کاهشی آرام و نزولی و سپس صعود سریع و برگشت به کانال خنثی تا سه ماه اول سال 2018 را خواهد داشت .

وی ادامه داد: نوسانات در نرخ طلا به دلیل تنش‌هایی است که دلار به طلا وارد می‌کند، این تنش‌ها نیز به دو بخش تقسیم می‌شود، از یک سو تنش‌ها و فشارهایی که از سمت بین‌الملل به ایران وارد میشود که اظهار نظرهای یک سویه و زورگویانه ترامپ علیه ایران است و دیگری ابهام در چگونگی اجرای برجام است.

حیدری گفت: این تنش‌ها در احتیاط سرمایه‌گذاران و نیز نوسان دیدگاه‌های جهانی نسبت به سرمایه‌گذاری در ایران تاثیر گذار هستند و به تبعیت از آن دلار نیز بی تاثیر نخواهد بود.

وی با اشاره به تهدید‌های عربستان سعودی علیه ایران اظهار داشت: عربستان قصد دارد تا در ماه‌های آینده میزان صادرات نفت خود را کاهش دهد و تمایل دارد همراه با کاهش صادرات، قیمت نفت را نیز افزایش دهد و از این روی تنش‌ها و هدفها را به سمت ایران متمایل می‌کند تا از این طریق بتواند پیشاپیش افزایش قیمت نفت را برای خود تثبیت کند.

این کارشناس بازار سرمایه مسائل در حیطه داخلی را مهم‌تر از مسائل در خارج کشور دانست و ادامه داد: زمزمه‌‌ها و اعتراض‌هایی که در بازار طلا نسبت به مشکلات وجود دارد، عدم رسیدگی به آنها و نیز اعتراض به مالیات بر ارزش افزوده دلایل بسیار مهمی هستند و دیگر اینکه دولت و تیم اقتصادی آنچه که مردم انتظار داشتند، در پسابرجام امضاء نکردند و در تیم اقتصادی دولت نیاز به برجام دومی است.

حیدری روند نرخ طلا را تا دو ماه آینده افزایشی پیش‌بینی کرد و بیان داشت: این موارد در کنار یکدیگر بر نوسان قیمت دلار تاثیرگذار است و یک‌سویه بر افزایش قیمت طلای داخلی نیز تاثیر می گذارند و تا کوتاه مدت نوسان صعودی خواهد بود و در بهمن ماه به حالت آرامش نسبی خواهد رسید و سپس روند صعودی را خواهد داشت.

وی دلایل افزایش قیمت در انتهای سال را اینگونه عنوان کرد: تزریق هزینه از سمت شرکت‌های بزرگ، عید نوروز در پایان سال دلایلی برای روند صعودی آرام و هم‌زمان در افزایش قیمت طلا و دلار از بهمن‌ماه به بعد است.

این کارشناس بازار سرمایه مقدار افزایش احتمالی نرخ طلا تا پایان سال را بین 3 تا 17 درصد پیش‌بینی کرد. نسترن نعمتی/جام‌جم
برچسب ها: اجتماعی ، اقتصادی ، افزایش
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: