کد خبر: ۱۷۳۸۷۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 13
اختلالات اضطرابی 5،5 درصد و اختلالات افسردگی هشت درصد رشد داشته است
شفا آنلاین>سلامت>رئیس خانه روانشناسان گفت: اختلالات روانشناسی در ایران از 15 سال پیش تاکنون هفت درصد رشد داشته است و از آمار 18 درصدی در جمعیت به 24،4 درصد رسیده است.

به گزارش شفا آنلاین، محمدابراهیم مداحی روز دوشنبه در مراسم رونمایی از سامانه آموزش مداوم روانشناسان و مشاوران در سازمان بهزیستی افزود: اختلالات اضطرابی 5،5 درصد و اختلالات افسردگی(Depression) هشت درصد رشد داشته است.

وی اضافه کرد: علائم اختلالات افسردگی هشت درصد کاهش داشته که نگران کننده است.

رییس خانه روانشناسان تصریح کرد: اضطراب بیماری قالب روان در ایران به شمار می رود و سیمای بالینی کشور از مرگ های زودرس براثر بیماری های واگیر به مرگ های ناگهانی در اثر بیماری های غیرواگیر تغییر یافته است و زنان به دلیل اختلالات روان و مردان براثر حوادث جان خود را از دست می دهند.

رئیس خانه روانشناسان گفت: 20 درصد کنترل اختلالات روان(Mental disorders) در حوزه وزارت بهداشت قرار دارد که این وزارتخانه 5 تا 10 هزار میلیارد تومان پول در این زمینه اختصاص داده است.

وی ادامه داد: 50 درصد اختلالات روان نیز مربوط به عوامل اجتماعی است و 30 درصد آن مربوط به سبک زندگی و رفتار انسان ها می شود.

مداحی تصریح کرد: 15 سال پیش میزان اختلالات روان در استان یزد 5،5 درصد بود که امروز به 16 درصد رسیده است.

وی اظهار داشت: استان ها به ترتیب بیشترین میزان اختلالات روان در کشور استان های مرکزی، یزد، اصفهان و لرستان هستند و از نظر سلامت روانی استان های گلستان و قم در بهترین وضعیت به سر می برند.

این روانشناس با اشاره به رابطه اختلالات روان با آسیب های اجتماعی(Social harm) گفت: 55 درصد اختلالات روانی به وضعیت مزمن تبدیل شده و گریبانگیر سازمان های مانند بهزیستی می شوند.

مداحی تصریح کرد: سرانه سلامت روان در اروپا 150 دلار، در کشورهای عربی 100 دلار و در ایران یک دلار است.

وی افزود: ایران در بین 135 کشور جهان از نظر سطح سلامت روان رتبه 105 را دارد و 44 درصد ایرانیان سواد سلامت روان ندارند و حتی تحصیلکرده ها فرق بین مشاور، روانشناس و روانپزشک را نمی دانند.

رئیس خانه روانشناسان با اشاره به 6 میلیون افسرده در کشور گفت: سطح سلامت روان به آن معناست که افراد توانایی برخورداری از اطلاعات درباره بهداشت و پیشگیری از بیماری های روان را داشته باشند و با استفاده از آنها برای ارتقای سلامت بکوشند و به راحتی به مشاور مراجعه کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: