کد خبر: ۱۷۳۷۶۳
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - 2017November 12
در حوزه آموزش علوم پزشکی که وزارت بهداشت متکفل آن است، در 2 سال گذشته جهت گیری‌های مهم و استراتژیک برای توسعه آموزش علوم پزشکی انجام شده است.
شفا آنلاین>سلامت>معاون آموزشى وزارت بهداشت با اشاره به توسعه آموزش پزشكى از رتبه نخست پيوند كليه در دنيا خبر داد.

به گزارش شفا آنلاین،باقر لاریجانی در حاشیه اجلاس معاونین آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه همه حوزه‌های علوم دارای اهمیت هستند و برای پیشرفت نیازمند همه رشته‌ها هستیم، گفت: در حوزه آموزش علوم پزشکی که وزارت بهداشت متکفل آن است، در 2 سال گذشته جهت گیری‌های مهم و استراتژیک برای توسعه آموزش علوم پزشکی انجام شده است.

وی ادامه داد: یکی از جهت‌گیری‌ها در حوزه آموزش علوم پزشکی در سال‌های اخیر آمایش سرزمینی است که به نظر مى‌رسد نسل‌های بعدی در آینده از ثمرات اين آمايش سرزمينى بهره مند شوند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ثمره آمایش سرزمینی، توسعه همگون دانشگاه‌های کشور در حوزه آموزش پزشکی است و در حال حاضر مناطق کشور به 10 منطقه تقسیم شده‌اند که می‌توانند خوشه‌های علمی را توسعه دهند و این کار موجب می‌شود جهت گیری بین رشته‌ای و همکاری بین خوشه‌های علمی و مناطق کشور شکل پیدا کند.
رتبه نخست ایران  از نظر تعداد پیوند کبد به ازای جمعیت در جهان

لاریجانی با بیان اینکه ما دانشگاه‌های علوم پزشکی به سمت ماموریت گرایی سوق می‌دهیم، گفت: دانشگاه های علوم پزشکی مسئولیت سنگینی در حوزه آموزش، پژوهش، بهداشت و درمان به عهده دارند و هیچ اشکالی ندارد این دانشگاه‌ها در کنار کارهای مهمی که انجام می‌دهند در برخی از زمینه‌ها به عنوان مرجع علمی شناخته شوند.

وی ادامه داد: مرجعیت علمی دانشگاه ها نکته‌ای است که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند و ما با برنامه ریزی منظم این مسیر را دنبال می‌کنیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه جهت گیری ما در چهار سال آینده این است که شبکه‌های علمی را به ماموریت‌های دانشگاه‌ها وصل کنیم، افزود: با این اتصال دانشگاه‌ها می‌توانند توسعه به هنجاری برای کشور تامین کنند.

لاریجانی ایجاد دانشگاه‌های نسل جدید را جهت گیری دانشگاه‌های علوم پزشکی در حوزه آموزش معرفی کرد و گفت: بحث توجه دانشگاه‌ها به نسل‌های جدید و توجه به شرکت‌های دانش بنیان در دانشگاه‌های علوم پزشکی و مجازی سازی آنها به منظور توسعه کشور مورد اهمیت قرار دارد، ما کشور پهناوری هستیم و اگر بتوانیم به کمک بستر مجازی توان‌ها را هم افزایی کنیم کشور تحولات زیادی خواهد کرد.

وی با تاکید بر بین المللی سازی دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: باید آمایش بین المللی را با ضابطه دنبال کنیم، اعتبار بخشی آموزش پزشکی، بررسی و ارزیابی آزمون‌ها در نقطه تحول و نوآوری در دانشگاه‌های علوم پزشکی سه رسالت مهم در آموزش پزشکی محسوب می‌شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: در آموزش پزشکی پیشرفت‌های زیادی نسبت به دهه‌های قبل داشته‌ایم و خوشبختانه امروزه هیچ بیماری برای درمان نیاز ندارد به خارج از کشور سفر کند در برخی از حوزه‌ها رتبه نخست دنیا را داریم به عنوان مثال ایران از نظر تعداد پیوند کبد به ازای جمعیت جایگاه اول دنیا را در دست دارد.

لاریجانی یادآور شد: از نظر تعداد مقالات پزشکی کشور در برخی حوزه‌ها جایگاه خوبی داریم، البته این موضوع به این مفهوم نیست هیچ مشکلی نداریم و باید برای ارتقای آموزش پزشکی و رسیدن به ایده آل مسیر طولانی طی کنیم، اما همین که دانشگاه‌های علوم پزشکی نیازهای کشور را برآورده کرده است جای خرسندی دارد و نشان از پیشرفت در حوزه آموزش پزشکی است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: